Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pitää huomioida jos ostaa (Applen) älypuhelimen Torista ToriDiilillä?

Vierailija
26.11.2025 |

Ymmärsin siis että maksan ostoksen ennen toimitusta, mutta myyjä saa rahat vasta kun olen saanut puhelimen ja todennut sen vastaavan myynti-ilmoitusta. Tämä kuulostaa hyvältä systeemiltä. 

Mietin vaan voiko tässä käydä niin että puhelin onkin varastettu ja asia selviäisi vasta myöhemmin? Vai voinko luottaa siihen että jos käyttöönotto sujuu normaalisti niin kaikki on ok.

Olen ostanut aiemminkin käytettyä elektroniikkaa, mutta olen tehnyt aina kaupat kasvotusten ja ollut tarkkana sen suhteen, minkälaiselta henkilöltä menen ostamaan ja edellyttänyt että alkuperäinen ostokuitti on tallella. Tämä systeemi toimii muuten hyvin, mutta sopivan tuotteen ilmaantumista voi joutua odottamaan pitkäänkin kun tuotteen pitäisi sijaita omassa kaupungissa. Nyt löysin parikin hyvää vaihtoehtoa jotka ovat muualla Suomessa. Kummassakin myyjä tarjoaa tätä ToriDiiliä ja tekisi mieli kokeilla.

Kertokaa paremmin tietävät kokemuksia!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos välttämättä tarvitset käytetyn iPhonen osta se kunnostettuna esim Swappie lta. Ne toimivat ja saat takuun.

Swappie vaihtaa ei-alkuperäisiä osia noihin, kuten kaikki muutkin vastaavat liikkeet tekevät. Voisin ehkä harkita ostavani noilta laitteen, jos saisin tiedot siitä mitä kaikkea siihen on vaihdettu ja minkä valmistajien osilla ne on korvattu. Mutta näitä tietoja ei kukaan kerro, joten en voi tietää minkälaisen laitteen saan oikeasti. Laite varmasti toimii siltikin, ostohetkellä, mutta minulle on tärkeää että se toimii luotettavasti vielä monta vuotta myöhemminkin. Myös toimivan osan laatu voi olla alkuperäistä heikompi - esim. halvempi näyttö näyttää huonommalta kuin alkuperäinen. Kun en tiedä mitkä osat ovat alkuperäisiä, en pysty myöskään arvioimaan olenko maksamassa reilua hintaa. 

Koen että luotettavalta yksityishenkilöltä ostettu, hyvin

Heh, mistä sä tiedät että on hyvin pidetty? Mun näyttö on vaihdettu kahdesti ja akku kerran. Luuletko, että kerron nämä seikat, jos laittaisin puhelimen myyntiin? 

Vierailija
22/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä toridiili rajoita huijausta lainkaan.

Vaikka sanot, että tuote ei tullut tai on väärää tai rikki ja myyjä väittää toista, se on sana sanaa vastaan ja sinne meni rahat, eikä nuo rupea mitään kohtuuttomia työmääriä tekemään jokaisen yksittäisen pienen ostoksen takia, ihan samahan se on poliisin kanssa, vain suurimmat ja tärkeimmät ehditään hoitamaan.

Härski ostajahan voi väittää, että tuote on rikki, vaikka se olisi ehjä ja näin voi ostaa mitä tahansa ilmaiseksi, kun vain käyttää toridiiliä.

Tämähän kannustaa juuri vilppiin ja rikollisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän pätee yksinkertainen ohje. Älä ikinä maksa ennen kuin olet saanut tuotteen, äläkä ikinä luovuta tuotetta ennen kuin olet saanut maksun.

Näin olen ennen toiminutkin, mutta nyt tuote on turhan kaukana (kuitenkin isossa kaupungissa mutta liian kaukana minulle lähteä sitä noutamaan). Ilmoitus sinänsä vaikuttaa asialliselta ja tuotteesta on paljon kuvia ja tietoja. Omasta mielestäni tässä on suunnilleen sama riski kuin tavallisessakin kaupanteossa, koska voin tarkistaa että tuote toimii ennen kuin vapautan rahat menemään myyjälle. Tuli vain mieleen miettiä tätäkin mahdollisuutta että tuote olisi varastettu, koska itse en tiedä miten homma siinä tapauksessa etenisi.

Myyjän tili on ollut pystyssä 5 vuotta ja siellä on melkein pelkästään myönteisiä ja kiittäviä arvosteluja ihan kohtalainen määrä, parikymmentä kappaletta. Sen perusteella uskaltaisin kyllä t

Siis mikset vaan osta jotain uutta halvinta I phonea kuluttomalla korottomalla osamaksulla, iso riski ostaa Torista.

Vierailija
24/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, ihan samalla tavalla se yksityisenkin myymä laite voi olla korjattu ei alkuperäisillä osalilla."

(Palsta ei suostu tekemään lainausta.)

Kyllä, mutta ainakin saan tämän tiedon myyjältä kysymällä ja voin vielä tarkistaa asian puhelimen asetuksista ennen rahojen vapauttamista.

Swappielta jos ostaa, tämä ei ole peruste purkaa kauppoja koska heillä kerrotaan että puhelimen osat eivät välttämättä ole alkuperäisiä. Ostaja siis hyväksyy asian ostopäätöstä tehdessään.

ap

Vierailija
25/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän pätee yksinkertainen ohje. Älä ikinä maksa ennen kuin olet saanut tuotteen, äläkä ikinä luovuta tuotetta ennen kuin olet saanut maksun.

Näin olen ennen toiminutkin, mutta nyt tuote on turhan kaukana (kuitenkin isossa kaupungissa mutta liian kaukana minulle lähteä sitä noutamaan). Ilmoitus sinänsä vaikuttaa asialliselta ja tuotteesta on paljon kuvia ja tietoja. Omasta mielestäni tässä on suunnilleen sama riski kuin tavallisessakin kaupanteossa, koska voin tarkistaa että tuote toimii ennen kuin vapautan rahat menemään myyjälle. Tuli vain mieleen miettiä tätäkin mahdollisuutta että tuote olisi varastettu, koska itse en tiedä miten homma siinä tapauksessa etenisi.

Myyjän tili on ollut pystyssä 5 vuotta ja siellä on melkein pelkästään myönteisiä ja kiittäviä arvosteluja ihan kohtalainen määrä, parikymmen

Siis mikset vaan osta jotain uutta halvinta I phonea kuluttomalla korottomalla osamaksulla, iso riski ostaa Torista.

Minkä hinku ap sulla on tosiaan ostaa käytetty? Se on halpa? 

Vierailija
26/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torista voi saada feikki Apple-puhelimen eli puhelin näyttää applen puhelimelta mutta on oikeasti android.

Vierailija
27/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Heh, mistä sä tiedät että on hyvin pidetty? Mun näyttö on vaihdettu kahdesti ja akku kerran. Luuletko, että kerron nämä seikat, jos laittaisin puhelimen myyntiin?"

Myyjän kanssa keskustelemalla. Kysyn milloin ostettu, onko tuotteen ensimmäinen omistaja, onko ostokuitti tallella jne. Jos laite on ulkoisesti täysin naarmuton ja virheetön, se kasvattaa todennäköisyyttä että on pidetty asiallisesti. Muutenkin juttelen myyjän kanssa niitä näitä - melko hyvin siinä saa tuntumaa onko kyseessä ihminen joka kertoo totuudenmukaisesti myös omalta kannaltaan epäedulliset asiat. Jos puhelimeen on vaihdettu muita kuin Applen osia niin sen näkee asetuksista. Jos on vaihdettu Applen osia niin se ei minua kiinnosta koska ei ole este minulle. 

ap

Vierailija
28/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso riski, että on varastettu. Onko myyjällä aiempia arvosteluja?

Parikymmentä kiittävää arvostelua ja joku yksittäinen vähemmän myönteinen, koska keskiarvo on karvan verran alle 10. Nämä tulleet viiden vuoden aikana. Mielestäni profiili vaikuttaa luotettavalta mutta minua hämää se että tämä kyseinen ilmoitus ei näy profiilin omien ilmoitusten listassa. Tiedän että alustalla voi myös piilottaa myynti-ilmoituksia, mutta miksi myyjä tekisi niin?

ap

Kun ilmoitus vanheenee ilman että on saanut myytyä määräajassa se siirtyy piilotetuksi mikäli myyjä ei poista ilmoitusta.

Vierailija
29/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan siksi että en halua maksaa Applen brändilisää. Ostan aina kaiken elektroniikan käytettynä, uuden veroisessa tai lähes uutta vastaavassa kunnossa. Joudun toki näkemään hieman enemmän vaivaa ja odottelemaan että täsmälleen haluamani malli tulee myyntiin lähialueella, mutta säästän siinä todella paljon rahaa (ja ympäristöä). Nyt kun huomasin että on tällainen uusi maksusysteemi, ilahduin kun ei tarvitse enää rajoittaa ostoksia vain lähellä sijaitseviin vaihtoehtoihin. En vaan ole tätä ennen käyttänyt ja olen varovainen luonne, joten tulin siksi kyselemään kokemuksia.

ap

Vierailija
30/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettyä ostaessa tulee aina miettiä millä summalla on valmis takapuolensa pyyhkimään. 

Vierailija
31/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Heh, mistä sä tiedät että on hyvin pidetty? Mun näyttö on vaihdettu kahdesti ja akku kerran. Luuletko, että kerron nämä seikat, jos laittaisin puhelimen myyntiin?"

Myyjän kanssa keskustelemalla. Kysyn milloin ostettu, onko tuotteen ensimmäinen omistaja, onko ostokuitti tallella jne. Jos laite on ulkoisesti täysin naarmuton ja virheetön, se kasvattaa todennäköisyyttä että on pidetty asiallisesti. Muutenkin juttelen myyjän kanssa niitä näitä - melko hyvin siinä saa tuntumaa onko kyseessä ihminen joka kertoo totuudenmukaisesti myös omalta kannaltaan epäedulliset asiat. Jos puhelimeen on vaihdettu muita kuin Applen osia niin sen näkee asetuksista. Jos on vaihdettu Applen osia niin se ei minua kiinnosta koska ei ole este minulle. 

ap

Mitä sä täällä sitten jankkaat? 😂Osta hyvä ihminen se puhelin.

Vierailija
32/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä kiittävää arvostelua ja joku yksittäinen vähemmän myönteinen, koska keskiarvo on karvan verran alle 10. Nämä tulleet viiden vuoden aikana. Mielestäni profiili vaikuttaa luotettavalta mutta minua hämää se että tämä kyseinen ilmoitus ei näy profiilin omien ilmoitusten listassa. Tiedän että alustalla voi myös piilottaa myynti-ilmoituksia, mutta miksi myyjä tekisi niin?

ap

Kun ilmoitus vanheenee ilman että on saanut myytyä määräajassa se siirtyy piilotetuksi mikäli myyjä ei poista ilmoitusta.

Ok, mutta löytyykö se silloinkin edelleen hakutoiminnolla? Tämä tuli siis vastaan kun hain haluamaani mallia koskevia ilmoituksia - ainoa ero muihin löytyneisiin ilmoituksiin on se että ilmoittajan nimi/profiili on piilotettu.

ap

Vierailija
33/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siksi että en halua maksaa Applen brändilisää. Ostan aina kaiken elektroniikan käytettynä, uuden veroisessa tai lähes uutta vastaavassa kunnossa. Joudun toki näkemään hieman enemmän vaivaa ja odottelemaan että täsmälleen haluamani malli tulee myyntiin lähialueella, mutta säästän siinä todella paljon rahaa (ja ympäristöä). Nyt kun huomasin että on tällainen uusi maksusysteemi, ilahduin kun ei tarvitse enää rajoittaa ostoksia vain lähellä sijaitseviin vaihtoehtoihin. En vaan ole tätä ennen käyttänyt ja olen varovainen luonne, joten tulin siksi kyselemään kokemuksia.

ap

Heh

Vierailija
34/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä toridiili rajoita huijausta lainkaan.

Vaikka sanot, että tuote ei tullut tai on väärää tai rikki ja myyjä väittää toista, se on sana sanaa vastaan ja sinne meni rahat, eikä nuo rupea mitään kohtuuttomia työmääriä tekemään jokaisen yksittäisen pienen ostoksen takia, ihan samahan se on poliisin kanssa, vain suurimmat ja tärkeimmät ehditään hoitamaan.

Kyllä se näkyy kuljetusliikkeen tiedoista onko tuote toimitettu perille vai ei. Sitten kun saan paketin, aion kuvata videolle sen avaamisen, jolloin voin todistaa oliko siellä tilaamani tuote vai ei. Samalle videolle tallennan myös käyttöönoton. Jos vikoja ilmenee tai asetuksissa näkyy että laitteeseen on vaihdettu halvempia osia, videolta käy ilmi että vika ei ole minun vaan lähettäjän. Tässä tilanteessa saan pitää rahani kunhan ilmoitan 24 tunnin sisällä Torille että tilauksessa oli ongelma. Maksua ei silloin laiteta eteenpäin myyjälle.

Tästä on tietysti vähän ylimääräistä vaivaa, mutta vielä enemmän vaivaa olen nähnyt nykyistä puhelinta hankkiessa kun menin myyjän kotiin tarkastamaan sen kunnon ja toimivuuden. Sitten vasta kun havaitsin että laite on sitä mitä pitikin, siirsin rahat myyjälle.

ap

Vierailija
35/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä sä täällä sitten jankkaat? 😂Osta hyvä ihminen se puhelin.

Vastailen erilaisiin palstalaisten kysymyksiin odotellessani että paikalle tulee joku joka voi vastata noihin minun kysymyksiini. Kertauksen vuoksi:

1. Miksi asiallinen Tori-myyjä haluaisi, että myynnissä olevan tuotteen ilmoitusta ei voida liittää hänen tiliinsä (siis piilottaa tilin tiedot ilmoituksesta)?

2. Onko mahdollista että varastetun laitteen pystyy ottamaan käyttöön normaalisti ja vasta myöhemmin tulee ilmi että se on varastettu?

ap

Vierailija
36/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ok, mutta löytyykö se silloinkin edelleen hakutoiminnolla? Tämä tuli siis vastaan kun hain haluamaani mallia koskevia ilmoituksia - ainoa ero muihi

Tarkoilla tiedoilla löytyy.

Vierailija
37/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta löytyykö se silloinkin edelleen hakutoiminnolla? Tämä tuli siis vastaan kun hain halu

Tarkoilla tiedoilla löytyy.

Selvä, hyvä tietää. Muistan kerran aiemminkin kyselleeni jotain tuotetta jonka ilmoituksessa oli vähän jotain feelun oloista (ehkä jopa tämä sama asia että myyjän nimi ei ollut näkyvillä). Myyjä ei koskaan vastannut kyselyyn mitään. Ehkä siinäkin oli kyseessä vanhentunut ilmoitus joka edelleen tulee esille hauissa.. Onkohan tämä siis Torin taktiikka jolla valikoima saadaan näyttämään laajemmalta kuin se oikeasti onkaan, kun vanhentuneitakin ilmoituksia näytetään? (Teen aina melko tarkkoja hakuja tietystä mallista ja merkistä, ja ärsyttää kun mukamas löytyy osuma mutta se ei sitten johdakaan mihinkään..)

ap

Vierailija
38/38 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä tulla vähän korjaamaan omaa aiempaa viestiäni. Selvitin enemmän noiden kunnostettuja laitteita myyvien käytäntöjä ja yksi sellainenkin löytyi, joka lupaa että "Premium" -luokan laitteessa on alkuperäiset varaosat (Back Market). 

Sitten taas Swappiella on myös Premium-luokka, mutta heillä se tarkoittaa vain sitä että laitteen ulkonäkö on virheetön. 

Katselin noita Back Marketin hintoja sitten tälle haluamalleni laitteelle. Jos sieltä ostaisin, joutuisin maksamaan saman tai hieman enemmän kuin suomalaiset yksityiset myyjät pyytävät Torissa, paitsi että näissä samanhintaisissa laitteissa on vähemmän muistia. Siis tosiasiassa hinta on kalliimpi. Hyvänä puolena olisi tietysti palautusoikeus ja se että laitteelle saa takuun, vaikka se ei pitkä olekaan. Ja vaivattomuus tietysti myös.

Torissa on kuitenkin niin monta yhtä hyvää tai parempaa laitetta tarjolla, että olen valmis näkemään vähän ylimääräistä vaivaa. Toivottavasti joku myyjistä osoittautuu niin luotettavaksi että uskallan lähteä tekemään kauppoja.

ap