Omega 3 turvottaa sormia ja silmänalusia?
Kyselisin, onko muut kokeneet samaa:
Omega 3 valmisteita käyttäessä mulla sormet turpoaa. Ei pahasti, mutta niin että ne tuntuu "vierailta" ja sormus kinnaa. Tunne on samanlainen kuin olisi syönyt edellisenä iltana jonkun pizzan tai kebabin, eli suolaturvotusta, mutta tämä turvotus ei mene ohi. Myös silmänaluset turpoaa ihan rumiksi, ikään kuin olisin valvonut ja ryypännyt, vaikka en ole ja olen nukkunut hyvät yöunet. Sama ilmiö tulee sekä kapseleilla että ihan öljyllä. Haluaisin omega3:n terveyshyödyt, mutta en näillä sivuoireilla. Googlettamalla en löydä mitään asiasta. Enhän voi olla ainut kenellä näin käy? En ole allerginen kalalle, enkä itse asiassa millekään. Voisinkin syödä purkkikalaa joka päivä välipalaksi, mutta se haju, joka jää leijumaan huuhdellustakin purkista ja sitten käytetystä syömäastiasta on kyllä epämiellyttävä. Päivälliseksi/illalliseksi vähän vaikea meillä, kun muu perhe ei kalasta niin perusta. Kertokaa kokemuksia, ja löytyikö ratkaisua?
Lopeta kapselien käyttö.
Mistä omega-3:a saa?
Rasvaiset kalat: Lohi, makrilli, silli ja sardiinit ovat hyviä omega-3:n lähteitä.
Kasviperäiset lähteet: Pellavansiemenet, rypsiöljy, saksanpähkinät, hamppu ja chia-siemenet sisältävät omega-3:a.