Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulonalenema voi olla varhainen merkki muistisairaudesta

Vierailija
26.11.2025 |

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/b71b33d0-e04b-4426-a6bd-2e442…

Artikkelin mukaan jo vähäinenkin kuulonalenema tulisi tutkia ja sillä on merkitystä, että kuulokoje saadaan käyttöön. 

Mulla on sukurasitetta muistisairauksista. Olen keski-ikäinen, jolla on kuulonalenema - ja hakeuduin kuulotutkimuksiin, koska toivoin saavani kuulokojeen. Kuinkas kävikään. En saanut, kun ei ole vielä riittävän huono kuulo.

Olen jo vuosia kärsinyt siitä, että hälyssä en kuule juuri mitään. Vaikea keskittyä jonkun puheeseen, jos ympärillä tapahtuu muutakin. Tivaan koko ajan "mitä sanoit", koska en kuule ihmisten puhetta samalla tavalla kuin ennen, jos he ovat hieman kauempana tai puhuvat toiseen suuntaan jne.

Heinäsirkkojen ääni lähti jo vuosia sitten.

Pitääkö hakeutua uudestaan tutkimuksiin ja esittää huonokuuloisempaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä käsityksessä, että asia on tosin päin.

Kuulon alenema vähentää aivojen saamaa stimulaatiota joka aiheuttaa muisti sairautta

Eli se ei olisi oire - vaan yksi syy

Vierailija
2/4 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulonalenema saattaa myös olla merkki alentuneesta kuulosta vaikkapa melualtistuksen johdosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulonalenema saattaa myös olla merkki alentuneesta kuulosta vaikkapa melualtistuksen johdosta.

Mutta aiheutaako se dementiaa?

Vierailija
4/4 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi suomalainen tutkimus osoittaa, että työelämästä syrjään jääminen ilman eläköitymistä voi ennakoida muistisairauden puhkeamista jo vuosia ennen ensimmäisiä selviä oireita. Tutkimuksessa tunnistettiin muitakin sairastumista ennakoivia sosiaalisia signaaleja jopa kymmenen vuotta ennen Alzheimerin taudin, otsa-ohimolohkorappeuman ja verisuoniperäisen muistisairauden diagnoosia.

Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston tutkijat analysoivat yli 2200 potilaan tiedot laajasta kansallisesta rekisteriaineistosta osana Kansallisen Neurokeskuksen koordinoimaa DEGE-RWD-hanketta. Potilaita verrattiin samanikäisiin, samaa sukupuolta oleviin ja samalla alueella asuviin verrokkeihin.

https://www.uef.fi/fi/artikkeli/tyoelamasta-vetaytyminen-voi-olla-muist…

Erkoituminen viittaa ennen aikaisesti alkavaan dementiaan

Näin sanoo tutkimukset

Ihminen päättää erakoitua koska aivojen kyky toimia on jo laskenut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä