Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihin päiväkotiin vai kotihoitoon?

Vierailija
26.11.2025 |

Hei!

Jos jollain on kokemusta sekä päiväkodissa työskentelystä sekä kotihoidossa työskentelystä, kumpaan menisit töihin jos saisit päättää, ja miksi? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin kotihoitoon kolme vuotta sitten. 

Vierailija
2/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitoon. En voisi päiväkodissa kerätä koko ajan jotain tauteja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin sata kertaa mieluummin.  Siellä on normaaleihin ihmisiin normaalit kontaktit. 

Kotihoidossa tappelet haisevien muistisairaiden kanssa ja useimmiten yksin. 

Ja ihan toisella tasolla on kiire. Ei päiväkodissakaan varsinaista lepolomaa vietetä, mutta ainakin Helsingin kotihoito on kaoottisessa tilassa.

Vierailija
4/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon palkitsevampaa on minusta antaa työpanoksensa lasten hyväksi kuin kuolevien vanhusten. 

Mutta hyvä, että joku sitäkin tekee.

Itse olen pk:ssa töissä ja ainoastaan tuttujen kautta kokemusta kotihoidosta.

On pk:ssakin hankalia tilanteita,  mutta ei voi puhua samana päivänäkään kotihoidossa sattuneista. 

Vierailija
5/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksesi lienee lähihoitaja?

Kuka mistäkin tykkää. Päiväkodissa enemmän meteliä, menoa ja meininkiä. 

Kotihoidossa yleensä tosi rauhallista.  Joku vanhus voi vähän kiukutella,  mutta ei ainakaan tarvitse pelätä että vanhempansa kävisivät kimppuun.

Vierailija
6/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ja kotihoidon työntekijät ovat juuri töissä.

Huono ajankohta kysellä.

Vierailija
7/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti. Pesen mielummin lasten kuin vanhusten pyllyjä.

Vierailija
8/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä päiväkodissa ja työt alkaa vasta klo 14. Täällä joku ei ole kuullut että päikyt on auki muutenkin kuin 8-16.

Vierailija
9/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia vanhemmat ovat päiväkodin työntekijän näkökulmasta? Kuinka vaativia/hankalia? 

Vierailija
10/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti. Pesen mielummin lasten kuin vanhusten pyllyjä.

Olen 4 viiva 6 -vuotiaiden ryhmässä ja yhtäkään pyllyä ei tarvitse pestä. Joten ei se välttämättä kuulu työhön. 

Mutta tosiaan, jos noista olisi valittava,  niin niiden pienten peppuja. 

Vierailija
11/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä päiväkodissa ja työt alkaa vasta klo 14. Täällä joku ei ole kuullut että päikyt on auki muutenkin kuin 8-16.

Tiedän tietenkin. Valtaosa on kuitenkin töissä.

Siinä mielessä parempi kysellä vkl tai illalla.

Päikyt ovat pääosin auki seitsemästä viiteen eli ilmeisesti itse et tiedä mitään.

Vierailija
12/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia vanhemmat ovat päiväkodin työntekijän näkökulmasta? Kuinka vaativia/hankalia? 

Yleensä ihan ystävällisiä ja asiallisia, kuten ihmiset muutenkin. 

Toki jotain muutakin osuu kohdalle,  mutta puhumalla on selvitty. 

Vierailija
13/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kuvakortein kun vanhempi ei osaa kieltämme. 

Vierailija
14/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito. Kulkutauteja vähemmän.

Vierailija
15/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No molemmista kokemusta. Päiväkotia en jaksanu ku muutaman kk. Meteli huono ilmapiiri ym. Kotihoidossa ollu töissä jo pari vuotta kohta.  Pk ssa paremmat työajat mut kotihoidos parempi liksa ja voit vaikuttaa ite milloin teet töitä.  Kotihoito kiireisempää ja vadtuullisempaa

Vierailija
16/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala mitkä vaihtoehdot! No jos pakko olisi valita niin kai päiväkotiin. 

Vierailija
17/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia kokeiltu, kotihoito ehdottomasti mun juttu. Tykkään itsenäisestä työskentelystä, sairaanhoidollisesta työstä eli esim. haavahoidosta, asiakkaat ovat ihania symppiksiä vanhuksia ja työ on todella liikkuvaa ja vaihtelevaa, omalla alueellani tulee sata kilometriä ajoa päivässä, tykkään myös autoilla. Tiimini on tosi kiva ja vaikka työtä tehdään yksin, niin ainakin meillä on hyvä taustatuki esihenkilöltä, lääkäriltä jne eli aina voi kysyä ja konsultoida. Omat haasteensa ja harminsa meilläkin on, mutta ihan niin hirveää työni ei ole kuin esim. media antaa ymmärtää - ihan tolkullisia työlistoja ja aikaa yleensä ihan hyvin yhden asiakkaan luona. Riippuu toki paljon ilmeisesti paikkakunnasta ja alueesta. 

Päiväkodissa olin muutaman kuukauden pariinkin eri otteeseen, mutta en viihtynyt. Menoa ja meteliä on liikaa, enkä koe tuota varhaiskasvatusta oikein omakseni, ihan tykkään lapsista, mutta ei mulla ole pedagogiikkaan mitään erityistä intohimoa. Lisäksi osuin molemmilla kerroilla taloon, jossa oli jotenkin huono ilmapiiri ja jatkuva pula henkilökunnasta eli paljon vaihtuvuutta koko ajan varsinkin johdossa ja opettajissa. 

Vierailija
18/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kuvakortein kun vanhempi ei osaa kieltämme. 

Olen Munkin seudulla töissä eli harvoin törmään suomea puhumattomiin. Sillonkin englanti sujuu.

Mutta varmasti toisin monessa muussa kaupunginosassa 

Vierailija
19/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija
20/23 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aivan erilaista työtä. Riippuu täysin siitä, haluatko työskennellä lasten vai vanhusten parissa ja onko sinulla enemmän kiinnostusta hoitotyöhön, joka sisältää paljon lääkkeiden jakamista, haavanhoitoa, erilaisten hoito- ja apuvälineiden huoltoa, jalkahoitoa jne jne vai kasvatusalaan, jossa mietitään laululeikkejä lapsille aamupiiriin, järjestetään sadunlukuviikkoa ja metsäretkipäiviä jne. Mahdotonta sanoa, kumpi sopii, riippuu ihan susta itsestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi