Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marian Joulupukkien toimitusjohtaja sekä joulupukkityöntekijä saapuvat AMA-kyselytuokioon pe 28.11. klo 14.

25.11.2025 |

Mitä olet aina halunnut tietää jouluttamisesta ja joulupukkina esiintymisestä?

Seuraava AMA-kyselytuokio järjestetän perjantaina 28.11. kello 14-15!

Vieraaksemme saapuu Marian Joulupukkien toimitusjohtaja Maria Yli-Kojola sekä joulupukkiesiintyjä Sami Kosonen. Aiheenamme on joulupukkina työskentely ja yleinen jouluttaminen!

Vieraamme esittelyt omin sanoin:

Maria: "Hei! Toimin päätyökseni suomen kielen opettajana maahanmuuttajille suunnatussa kotokoulutuksessa, mutta olen toiminut myös yrittäjänä noin 10 vuoden ajan. Minulla on Marian Joulupukit -niminen esiintyjävälitystoimisto: välitän pukkeja aaton kotikäynneille sekä yritysten tilaisuuksiin. Uusin aluevaltaukseni on lastenvaatekauppa Kids Avenue, jonka avasin keväällä Helsingin Katajanokalle."

Sami: "Hou hou! Ammatiltani olen näyttelijä, vartija sekä laborantti. Olen näytellyt teattereissa, elokuvissa ja mainoksissa sekä tehnyt myös stand upia. Ensimmäiset Joulupukin työni aloitin jo viime vuosisadalla. Nyt olen tehnyt pari vuotta keikkaa Marian Joulupukeille, ja joulunalusaika sekä tietenkin aatto ovat olleet kiireisiä, kun pukkia on tarvittu niin moneen paikkaan!"

Mikä on AMA? 👀

AMA (Ask Me Anything; kysy minulta mitä vain) on konsepti, jossa vaihtuva vieras tai vieraat vastaavat käyttäjien kysymyksiin avoimesti ja rennosti. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan arjesta asiantuntijuuteen, kokemuksista näkemyksiin. Kyselytuokiot järjestetään Vauva.fi:n aihe vapaa-keskustelupalstalla.

Kolme vinkkiä onnistuneeseen kyselytuokioon:

-Vieras on paikalla vastailemassa 28.11. klo 14-15, joten saavuthan paikalle ajoissa!

- Kysy rohkeasti asiantuntijalta, mutta pysy aiheessa.

- Voit myös vain seurata keskustelua, vastaukset näkyvät vihreällä sivustolla. Keskustelu jää myös kyselytuokion jälkeen luettavaksi. 

AMA

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkiä päiviä pukit tekevät aattona?

Vierailija
42/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kieliä pukit osaavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pukin partaa koskaan vedetty alas? :D

Vierailija
44/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Joulupukki ei käytä partakonetta? Tykkääkö Joulupukki poronlihasta? Onko Joulupukki ollut kiltti ja saako hän piparia?

Vierailija
45/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö joulupukit usein kiinni rattijuopottelusta aattona? Saavatko ylinopeussakkoja, parkkisakkoja?

Vierailija
46/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi inhosana "jouluttaminen".. 

älä leviä laajempaan käyttöön, kiitos.

Vierailija
47/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on jouluttaminen?

Taas jonkun itse keksimää "terminologiaa", jouluttaminen??? Mitä helvettiä...? En ole yli kahteenkymmeneen vuoteen "viettänyt" joulua, enkä usko että se tästä alkaa...Varmaan jotain yhtä typerää ku kaikenlainen Doulailu, jok ei lopunperin oo mitään muuta ku idioottien rahastamista...

Vierailija
48/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on jouluttaminen?

Tämä ei avaudu myöskään minulle? Onko se yli-innokasta tontuilua ja joulun hehkuttamista niin, että kanssaihmisten korviin sattuu? Vai onko jouluttaminen sitä, että saadaan ihmiset ostamaan lisää turhaa roinaa? Vai onko se sitä, että lähettää joulukortin yksinäiselle? Entä jos menisi käymään yksinäisen luona? Olisiko siinä jouluttamisen perusidea? Viedä Jumalan sanaa yksinäisille? Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla, mikä näiltä jouluttajilta unohtuu kaiken jouluttamisen keskellä. Keep it simple, se voisi olla jouluttamisen ydinsanoma. Pysytään siinä, mitä varten joulu on, eikä hössötetä turhia?

Vierailija
49/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki on nykyään aika sukupuolisensitiivinen sana, pitäisikö se vaihtaa sellaiseksi, että myös tytöt voisivat olla joulupukkeja.

Just...

Vierailija
50/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä yksi kysynys mieleeni: onko Marian joulupukit kaikki ateisteja? Säikähdetääkö, jos joulun vietetään perheessä Kristuksen syntymäjuhlana? Vai onko tarkoitus vain jakaa lahjoja? Voiko pukin kanssa pysähtyä kristillisen sanoman äärelle? Pelottaako, jos mainitaan Jeesus-lapsi vai täytyykö laulella kevyesti, että Let it snow tai Kilisee, kilisee kulkunen? Jos kristillisyys ja Jeesus-lapsen syntymäjuhla on tuttu pukille, niin voiko pyytää kristinuskon mukaista vierailua? Joulupukki ei ole paha ihminen, mutta perheelle joulun tarkoitus voi olla jotain muuta kuin hössötys lahjoista.

Vierailija
51/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 20 jouluna pukkina. Olen tulevana joulunakin. Tässä on paljon perheitä lähistöllä Heitän 6-7 keikkaa jouluna ja tienaan 150 euroa per keikka. Rahat käteen tietenkin.

Sulla on Suomen huimin veloitus...ykx käynti vastaa mun kahden kuukauden ruokarahoja...Eli tämä kirjoittaja on joku jonne joka ei ymmärrä hinnoista ja arvoista yhtään mitään!

Vierailija
52/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä13103 kirjoitti:

This AMA actually sounds really fun, its not every day you get to ask a real CEO of a Santa agency and an actual Santa performer how the job really works. Im definitely curious about the behind-the-scenes stuff. My question for them: Whats the most memorable or unexpected moment youve experienced while doing Santa visits? Kids can be unpredictable, so I imagine there must be some legendary stories.

Miksi kirjoitat englanniksi? Aika hiton pölhöä suomenkielisellä palstalla. 

Oh really, i all so think that....kirjoittaja vaihtakoon suomeen tai saameen...if you can? Bye...

Vierailija
53/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pukki mahtuu savupiipusta?

Ne hormit on aika pieniä!

Ei suomalainen pukki tule piipun kautta. 

Hyvä kun mahtuu ovesta...

Vierailija
54/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon aikaisemmin tuollaiset joulupukin asusteet yms varataan? Ehtiikö saada vielä jouluviikolla esim?

Mulla o omat vermeet! Tuun mielelläni ruoka ja juoma palkalla pukkeilemaan sekä tonttuilemaan vaikka jopa yön yli neitien, vanhojen piikojen tai karussa olevien rouvien tykö...

Vierailija
55/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa nyt saa kysellä pukilta 🎅🥰

Rakas Pukki,

Onko Korvatunturilla jo kova tohina? Miten tontut ehtivät valmistaa kaikki lelut joka vuosi ajoissa?

Ja sitten vielä, voisitko kertoa, mikä on muorin joulupuuron salainen ainesosa? 🤶

Otiks sää tosissasi ton aloituksen?

Vierailija
56/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaako teidän joulupukit enemmän coca cola-mainosten Amerikassa syntynyttä joulupukkiinagoa vai perinteistä suomalaista, missä on kävelykeppi ja harmaa parta, ehkä karvalakki vinossa? 

Vierailija
57/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi kiinnostaa tuo uskonnollinen puoli. Onko teidän joulupukit kaikkien maailman ihmisten joulupukkeja vai löytyykö sieltä kristinuskon ajatusta pohjalta? Siis sitä miksi joulua vietetään, näkyykö se teidän Marian pukkien toiminnassa?

Vierailija
58/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on jouluttaminen?

Voi mikä uusi inhokkisana! Anteeksi, mutta mun mielestä vaan taas niin tekosana että!

Vierailija
59/66 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulumuori... Miksi sen pitää olla muori? Miksei Joulupukilla voi olla osta musta poikaystävä?

No hyi helvetti...sitähän maailma kaipaa, homo joulupukki!

Miksei? Oltiin Kanarialla joulu, missä oli kaikki seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta yökerhossa pukkeja, tonttuja, vaikka mitä menninkäisiä. Meitä ei haitannut yhtään. Se oli erilainen joulu. Meille Suomessa on tärkeintä kirkko, hautausmaa, joulurauhan julistus. Siitä meillä lähtee se joulun mieli, mutta pukkiin ei liity meillä mitään odotuksia, sehän on pelkkää pelleilyä. Vai mitä mieltä nämä jouluttajat itse ovat?

Vierailija
60/66 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki. Voiko olla mitään suurempaa?

Ketju on lukittu.