Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotipukeutumisesta

24.09.2008 |

Miten puette lapsenne päiväkotiin?

Meillä esikoinen, 4-vuotta, juuri aloitti päiväkodissa ja meillä on vielä systeemit vähän hakusessa.

Olen pukenut pojalle haalarimallisen välikausipuvun, koska sen saa ainakin taakuulla itse hyvin päälleen. Alle olen laittanut colleget ja pitkähihaisen t-paidan, kylmempinä päivänä oli jo pitkät kalsarit. Ulkoiluun on puuvillapipo, sormikkaat, kauluri tarvittaessa ja kylminä päivinä viime viikolla oli fleecetakki haalarin alle. Ajatuksena on, että ei tarvitse vaihdella vaatteita niinkään vaan yksinkertaisesti ulos mennessä lisätään ja sisään tullessa vähennetään.

Olen kuitenkin katsellut päiväkodin pihalla, että aika monilla isommilla ja tämän ikäisilläkin on vissiin samat housut (farkut tms.) ulkona ja sisällä. Harvoilla näin isoilla on ainakaan haalaria. Itse ajattelin tuon pukeutumisen päiväkodin henkilökunnan kannalta, että näin olisi helpoin, mutta enpä tiedä sitten.

Muuten olen tarkempi pukeutumisesta ja tykkään pukea pojat hyvin ja nätisti, mutta ajattelin että päiväkodissa käytännöllisyys ja helppous menevät ulkonäön edelle.

Tänään ihastelin kahta pikkutyttöä, jotka olivat samanlaisissa hameissa ja tukat nätisti leteillä piirtelemässä. Mietin onko siis tytöillä sukkahousut ulkovaatteiden alla ja pukevat itse sitten hameet sisälle tullessa? Ja pysyykö letit ulkoillessakin vauhdissa mukana vai ehtiikö henkilökunta korjailla pikkuneitien kampauksia? Huomaa varmaan että kolmen pojan äiti kyselee... :D Olisi kiva pukea poikaakin nätimmin ja vaihtelevasti päiväkotiin, en halua että hän on aina se resuinen kaveri (vaikka vaatteet on kyllä aina ehjät ja puhtaat).

Onko joku saanut pk:n henkilökunnalta palautetta positiivista/negatiivista pukeutumisesta?

Antakaahan vinkkejä minkä olette kokeneet käteväksi!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotias poika ja 2 vuotias tyttö. Yritän pukea molemmat lapset mukaviin, mutta myös kivannäköisiin vaatteisiin. Tytöille vaihtoehtoja tuntuu löytyvän helpommin kuin pojille.

Pojan tyypillinen sisäasu on college-housut /kuminauhavyötäröiset farkut tai kangashousut ja pitkähihainen t-paita/collegepaita/huppari tms., talvella collareiden alle laitan pitkät kalsarit. Pojalla oli vielä viime syksyksynä haalarimallinen välikausiasu, koska ajattelin, että itse pukeminen olisi näin helpompaa. Nyt tänä syksynä hankimme pojalle kaksiosaisen puvun. Poika siis ulos mennessään vaihtaa sisähousut ulkohousuiksi. Meidän päiväkodissa on erityisesti painotettu sitä, että lapsilla pitäisi olla erikseen sisä- ja ulkovaatteet.

Tytön tyypillinen päiväkotivaate on pitkähihainen paita, liivimekko/hame ja sukkikset tai tunika ja trikoot. En juurikaan käytä tytöllä sisähousuja. Hame on minusta tosi näppärä vaate, mukava päällä ja myös kivannäköinen :). Hame on sitten helppo ottaa pois ulosmentäessä tai sen voi myös jättää haalarin alle. Meidän neiti haluaa laittaa päiväkotiin aina jonkun korun (siis jotain itsetehtyjä) ja pinnin päähän. Olen kysynyt joskus päiväkodista, että haittaako se, mutta ei kuulemma haittaa.

Vierailija
2/4 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on sisällä pitkähihainen trikoopaita (sellaista t-paidan paksuista kangasta) ja collegehousut. Farkkuja tms. en tykkää laittaa, kun ne ovat niin tönköt.

Ulos mentäessä laitetaan siihen väliin tarvittaessa neule-/ college-/ fleecepaita tai takki. Jos on oikein lämmintä, niin sitten ei.

Päällimmäisenä hänellä on välikausitakki ja -housut, jotka vedetään sisävaatteiden päälle. Lisäksi hänellä on ohut puuvillapipo, viileällä säällä ohuet sormikkaat ja kauluri. Välikausitakki on meillä ollut kosteussuojaamaton, housut ovat kosteussuojatut (yhdet henkseli- ja yhdet vyötärömalliset).

Meilläkin on välikausihaalari, mutta poika on kieltäytynyt käyttämästä sitä, kun "kellään muullakaan ei ole". Isojen ryhmässä yhdellä 4,5-vuotiaalla näyttää tällä hetkellä olevan haalari, ei muilla. Itse olisin valmis käyttämään pojalla haalaria, mutta toisaalta ajattelin hänen tietävän minua paremmin, mikä on lasten keskinäinen sosiaalinen koodi. Talvella olen kyllä katsonut, että lähes kaikilla on toppahaalari.

Tämänikäiset lapset pukeutuvat pääsääntöisesti päiväkodissa itse, henkilökunta auttaa vain vaikeiden juttujen kanssa. (Meidänkin poika pukee pk:ssa itse, vaikka helposti heittäytyykin kotona avuttomaksi.)

Pk:n henkilökunta ei ole meidän pukeutumistamme kommentoinut. Joskus kun olen erikseen kysynyt, ovatko varusteet olleet asianmukaiset, ovat kyllä vastanneet kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole samat farkut ulkona ja sisällä niillä pojilla siellä päiväkodissa. Meillä 5v-pojalla on syksyn kuivempina ja lämpimimpinä päivinä ollu kansa vaan farkut ulkohousuna, mutta sisällä sitten toiset housut (colleget, koska tykkää että ne mukavammat). Niin päiväkodista henkilökunta on antanut ohjeistusta, että pitää olla ulkohousut erikseen aina. Nyt kun vähän kylmepää ja kosteampaa, olemme siirtyneet välikausipukuun, mutta haalareista ollaan jo siirrytty takki-housu-pukuun.

Olen samaa mieltä, että päiväkodissa on tärkeintä, että vaatteet on käytännölliset ja mukavat. Tietenkin myös siistit, mutta muuten ei välttämättä tarvi panostaa pukeutumiseen. Paitsi tietysti jos lapsi itse haluaa (niinkuin monet tuonikäiset tytöt jo ovatkin tarkkoja pukeutumisesta ym).

Meillä 5v poika ja vajaa 2v tyttö. Poika ei niin hirveästi ole kiinostunut vaatteista, muuta kuin että niiden pitää olla mukavat (eikä vaaleanpunaista :)). Tytön pk-ryhmässä olen huomannut, että toisilla on kovasti mekkoa ja hiuksia laitettu, mutta en ole jaksanut kauheasti "koristautumiseen" laittaa aikaa. Meidän tyttö kun on melkoisen vauhdikas ja tuntuu, että mekot ja muut on vain tiellä. Hiuksiakin on vielä niin vähän, ettei niitäkään kauheasti voi laitella. Olen myös ajatellut, että hän ehtii kyllä vielä laittautumaan ihan tarpeeksi myöhemminkin.

Vierailija
4/4 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpointa on, kun ulkovaatteet voi lisätä sisävaatteiden päälle eikä niitä tarvi riisua erikseen pois, ainakin pienemmillä. Eskari-ikäinen tykkäsi pitää farkkuja kuivilla kesä-kevät-syyskeleillä ulkona, mutta silloin oli eri farkut sisälle ja ulos ja hän osasi ne tietty itse pukea ja riisua. Samoin jos laittoi talvella farkut sisälle, osasi jo itse ottaa ne pois ulkovaatteiden alta... Pienemmälle laitan sisälle mieluusti leggarit tai sukkikset ja hameen, jotta ulkohousut on helpompi pukea suoraan siihen päälle (mekon riisuu/pukee helposti). Ja näillä keleillä on tietty jo käytössä kevyt pipo ja käsineet - ei niitä aina koko päivää tarvi tietenkään. Meillä on sen verran kuumakalle neitokainen, ettei tarvi vielä paksumpaa väliin kuin joinain aamuina eli pitkähihainen t-paita ja leggarit on riittäneet välikausiasun alle toistaiseksi.