Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs opinnäytetyön tekijä kertoo tekoälyn käytöstä omassa tuotoksessaan

Vierailija
24.11.2025 |

Tekoälyä hyödynnettiin opinnäytetyössä tekstiosuuksien tiivistämiseen, kieliasun korjaamiseen, Excel-laskentakaavojen laatimiseen, yhden kuvan tuottamiseen sekä tiivistelmän kääntämiseen englanniksi. Käytetyt alustat olivat ChatGPT-5 (OpenAI) ja Copilot (Microsoft).

Tekoälyn rooli oli avustava ja rajattu. Se ei päättänyt sisällöistä tai rakenteista, vaan toimi kirjoittamisen tukena. Kaikki tekoälyn tuottamat ehdotukset tarkistettiin, muokattiin ja viimeisteltiin tekijän toimesta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.

Vierailija
2/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä hienoa, kun enää ei tarvitse vakoilua varten murtaa suojauksia. Riittää kun perustaa "tekoälyn", niin kaikki suorastaan tarjoavat tuotoksiaan "oikoluettavaksi" ja "käännettäväksi".

Jos minä olisin hallitus, pitäisin tuommoista "tekoälyä" parhaana vakoiluresurssina ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä en ole käyttänyt tekoälyä mihinkään.

Nykyinen graduntekijä.

Vierailija
4/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen graduntekijä.

Niin on

Vierailija
5/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee ihmisistä tyhmiä.

Vierailija
6/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä jotkut haluavat olla tyhmiä ja aina mennä siitä missä aita on matalin.

Ei sillä tavoin opi mitään ja miten sitten ammatissaan muka muistaa ja osaa mitään, kun tekoäly on hoitanut tuollaisetkin perushommat?

Vierailija
7/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen graduntekijä.

Ajatella, opit itse käyttämään omia aivojasi. Muotoilemaan tekstiä ja analysoimaan sisältöä. Aikanaan juuri tämä oli laajemman tutkimuksen tekemisen tarkoitus! Nykyään moni haluaa vain saada sen sivumäärän täyteen. Sinun toimintatapasi on aivoystävällisempi. Lisäksi et joudu ottamaan riskiä siitä että tekoälyn tiedonhankintaan sisältyy virheellisiä aineistoja. 

Onnea matkaan gradusi kanssa! Pitkä projekti mutta sen arvoinen.

Vierailija
8/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tykkään erityisesti tuosta Excel-kaavojen teettämisestä tekoälyllä.

Mikä voisi mennä pieleen, kun vaikkapa lujuuslaskelmat teetetään ennakoivalla tekstinarvaimella? Voin luvata, että tulevaisuudessa tulee siltoja sortumaan ja lentokoneita putoamaan aivan käsittämättömistä syistä.

Vierailija
9/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tekoälyn tuotokset tarkistetaan? Siis Googlella vai? Käytetään tekoälyä ettei tarvitse googlettaa niin paljon, mutta täytyy kuitenkin tarkistaa kaikki käyttämällä perinteisempiä keinoja? Vai pyydetäänkö sitä lisäämään tietolähteet ja sitten tarkistetaan kertoiko se ne oikein?

Vierailija
10/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä hienoa, kun enää ei tarvitse vakoilua varten murtaa suojauksia. Riittää kun perustaa "tekoälyn", niin kaikki suorastaan tarjoavat tuotoksiaan "oikoluettavaksi" ja "käännettäväksi".

Jos minä olisin hallitus, pitäisin tuommoista "tekoälyä" parhaana vakoiluresurssina ikinä.

Omalla koneella tai serverillä pyörivä tekoäly niin ei ongelmaa! 🤗

Vierailija
11/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tekoälyn tuotokset tarkistetaan? Siis Googlella vai? Käytetään tekoälyä ettei tarvitse googlettaa niin paljon, mutta täytyy kuitenkin tarkistaa kaikki käyttämällä perinteisempiä keinoja? Vai pyydetäänkö sitä lisäämään tietolähteet ja sitten tarkistetaan kertoiko se ne oikein?

Parin vuoden kuluttua kun ne "tietolähteetkin" on generoitu tekoälyllä, ja vieläpä hallusinoivalla sellaisella, joka väittää ettei ole tekoälyllä tehty, alkaa oikean tiedon saaminen muuttua mahdottomaksi. Koko Internet saastuu. Youtuben tietokanavilla tämä on jo aika pitkälle tapahtunut: haet dokumenttia mistä tahansa, niin saat vain tekoälyttömyydellä tehtyjä höpöhöpövideoita, joita kukaan ihminen ei ole tarkistanut.

Vierailija
12/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä varastat siihen oman serveriisi kaikki maailman kirjat, elokuvat ja valokuvat? Tekoälyjen toimintahan perustuu sellaisessa laajuudessa tehtyyn tekijänoikeusvarkauteen, johon tavallinen kansalainen ei millään pysty.

Vierailija
13/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä jotkut haluavat olla tyhmiä ja aina mennä siitä missä aita on matalin.

Ei sillä tavoin opi mitään ja miten sitten ammatissaan muka muistaa ja osaa mitään, kun tekoäly on hoitanut tuollaisetkin perushommat?

Riippuu siitä, kuinka olennaisena pidät pilkkusääntöjä vaikka psykologin työlle. Tätähän voisi ajatella niinkin päin, että kun tekoäly hoitaa kielentarkastuksen, psykologi saa keskittyä varsinaiseen oman ammattinsa osaamiseen. 

Tekoäly voi olla ihan hyvä apu, kun sitä käyttää oikeassa paikassa. Tiedonhaku ei vaan ole se oikea paikka. Rutiiniasiat, voivat hyvin olla.

Vierailija
14/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se nykyään on. Itse en koskaan käyttänyt tekoälyä opinnoissa, koska ihan periaatteesta pidin tärkeänä, että opiskelen ne asiat itse hyvin, kirjoittamisen taito mukaanlukien.

Mutta totuus on, että nykyajan työelämässä sitä tekoälyä on pakko oppia hyödyntämään, jos haluaa tulevaisuudessakin pärjätä. Olen nyt sitten opetellut. Edelleen olen sitä mieltä, että opiskeluvaiheessa se on "vaarallista", ja helposti lipsahtaa sille puolelle, että itse niitä asioita ei sitten osaa. Tekoäly on hyvä työkalu tehostamaan työskentelyä, mutta jos niitä asioita ei itse osaa niin että voi lopputuloksen oikeellisuuden tarkastaa, niin ollaan äkkiä pulassa.

Vierailija
15/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä varastat siihen oman serveriisi kaikki maailman kirjat, elokuvat ja valokuvat? Tekoälyjen toimintahan perustuu sellaisessa laajuudessa tehtyyn tekijänoikeusvarkauteen, johon tavallinen kansalainen ei millään pysty.

Höpsistä! Kaikki tarvittava tieto on mallissa valmiina! 🤗

Onko nuo sinun mielestä yritykselle oleellista?

Esimerkiksi tällainen hyvä ratkaisu yritykselle!

https://mobiili.fi/2025/11/19/suomalainen-jolla-julkisti-mind2-enterpri…

Vierailija
16/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tuon varastamisen keksit?

Tekoälyfirmat ovat ostaneet lukuoikeudet kirjoihin yms. materiaaliin.

Vierailija
17/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, kuinka olennaisena pidät pilkkusääntöjä vaikka psykologin työlle. Tätähän voisi ajatella niinkin päin, että kun tekoäly hoitaa kielentarkastuksen, psykologi saa keskittyä varsinaiseen oman ammattinsa osaamiseen. 

Tekoäly voi olla ihan hyvä apu, kun sitä käyttää oikeassa paikassa. Tiedonhaku ei vaan ole se oikea paikka. Rutiiniasiat, voivat hyvin olla.

Psykologin työssä hyvän tekstin tuottaminen on hyvin tärkeää. Pilkkusäännöt ynnä muut osaa vaistomaisesti ainakin 90% oikein, mikäli on sen verran kokemusta tekstin lukemisesta ja tuottamisesta kuin psykologilla pitäisi olla.

Vierailija
18/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se juuri on hyvä kertoa, jos sitä käyttää.

Vierailija
19/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologin työssä hyvän tekstin tuottaminen on hyvin tärkeää. Pilkkusäännöt ynnä muut osaa vaistomaisesti ainakin 90% oikein, mikäli on sen verran kokemusta teksti

Sinä et ainakaan osaa. eri

Vierailija
20/23 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tuon varastamisen keksit?

Tekoälyfirmat ovat ostaneet lukuoikeudet kirjoihin yms. materiaaliin.

HAH HAH HAH!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi