Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista

Vierailija
24.11.2025 |

PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.

Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011644730.html

Kommentit (1157)

Vierailija
1001/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1000 työtön ketjussa!

Menisit edes TÖIHIN.Mutta kun ei...

Vierailija
1002/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo porukat voisivat mennä julkiselle sektorille "töihin". Siellä nimittäin työnteko ei edes ole tarkoitus, vaan ihan jotkut muut asiat. Kokemusta nääs on. 

Just lopetin tältä päivältä työt (kello 20.30) Virallinen työaika on kello 8-16. Aloitin tänään kello 8.00. Emme saa ylitöitä rahana.

Tervetuloa tänne julkiselle sektorille! 

T: Sosiaalityöntekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaskari-niminen oli keskustan tai kokoomuksen puoluesihteeri, ja paritti virolaista naisystäväänsä muille poliitikoille. Asiaa tutkinut poliisi sai potkut virastaan, vaikka yritti vein tehdä töitäänsä.

Vierailija
1004/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaskari-niminen oli keskustan tai kokoomuksen puoluesihteeri, ja paritti virolaista naisystäväänsä muille poliitikoille. Asiaa tutkinut poliisi sai potkut virastaan, vaikka yritti vein tehdä töitäänsä.

Harri Jaskari Kokoomus

Vierailija
1005/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo porukat voisivat mennä julkiselle sektorille "töihin". Siellä nimittäin työnteko ei edes ole tarkoitus, vaan ihan jotkut muut asiat. Kokemusta nääs on. 

Just lopetin tältä päivältä työt (kello 20.30) Virallinen työaika on kello 8-16. Aloitin tänään kello 8.00. Emme saa ylitöitä rahana.

Omapahan on ongelmasi jos et osaa töitäsi. Itse ainakin arvostan ammattitaitoani sen verran, etten ala ilmaiseksi mitään tekemään. 

Vierailija
1006/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritteliäs suku kyseessä.Eikä varmaankaan ollut nollatunti sopparilla.

Vierailija
1007/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ulkomaisiahan tuo väitti palkanneensa, ja noilla kyllä on luokkia vaikka 4000 jos tarvitaan. Ulan batorin ja shangri la:n yliopistoissa kaikki suoritettu. Todistuksissakin vielä laserkirjoittimen tuoreen musteen haju /s"

Ulkomaalaisilla onkin asenne ja motivaatio työntekoon kohdallaan. 

Mä oon työskennelly niitten kanssa ja samoilla palkoilla 4-6e tuntipalkalla pimeesti.

Niin kyllä ne pyörittelee silmiä ja yhdessä tauoilla pilkataan työnjohtoa ja päättäjiä sielä.

Ne on ihmisiä siinä missä muutkin. Suurin osa tietää miten paljon rahaa heille oikeasti kuuluisi töistä, kun minä teen myyräntyötä ja kerron heille asioista. 

Kovasti yritävät ettei kaikki osaisi englantiakaan ja olisi yksi eräänlainen tulkki joka osaa englantia ja tää on lahjottu aina. 

Se kertoo omille maanmiehille

Suomessa on maailman hemmotelluimmat työntekijät sekä työttömät. Ei riistoa. 

Vierailija
1008/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on toi sama. Koko yön saattaa joutua korjaamaan kokeita tai yö-kirjoituksia....

Oppituntien valmistelua ja ei mitään vapaa-aikaa.

Vierailija
1009/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se on ihan sama yhdellä jos toisellakin alalla, eteenkin matalammin palkatuissa, jopa keskipalkkaisissa töissä. Työ häiritsee vapaa-aikaa. Sit kun koeaika on ohi alkaa saikuttaminen, kun pomo voi myöntää muutaman päivän saikkua, sitä tai työterveyshuoltoa käytetään ihan sujuvadti hyväksi. Tt huollosta saa puhelimessa terv hoitajalta saikkua koko viikon ilman että potilasta on nähty kertaakaan. Tätä hyödynnetään ihan häpeilemät. Yhtäkkiä tulee ilmoitus että pitää saada viikko palkatonta kun lähdetään etelään lomalle ja jos työ on yhtään fyysisesti siihen rasitutaan puolessa vuodessa, ei jaksa ei pysty. Sitoutuneisuus on erityisedti nuorilla todella heikkoa. Ei kestetä yhtään mitään jos esihenkilö tai työnopastaja joutuu ns ojentamaan jostain asiadta tai tulee asiakaspalautetta. Heti ollaan nillittämässä adiattomadta kohtelusta jne.

Vierailija
1010/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön metallialan osaaja. Soitin tuonne firmaan tämän jutun perusteella, josko vaikka onnistaisi, ja valmis jopa muuttamaan lähiseudulle, niin EI kuulema ole tarvetta tällä hetkellä työntekijöistä. Ja kun mainitsin lehdessä olevan uutisen, niin löi luurin korvaan. Että tämmöinen kaveri. 

Vinkkaa asiasta IltaSanomille, niin saavat toisenkin jutun.

Vierailija
1011/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on toi sama. Koko yön saattaa joutua korjaamaan kokeita tai yö-kirjoituksia....

Oppituntien valmistelua ja ei mitään vapaa-aikaa.

Mites lomat, voisiko ne kompensoida yhtään? 

Vierailija
1012/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sitä omaa hölmöyttä jokaiselle vastaantulijalle mainostaa? Toisaalta voihan se olla että ne 9 muuta joiden työpäivään sisältyy noin tunti tehokasta työtä loppupäivän voi vaikka trollata somessa pystyy siihen koska aina löytyy joku kaltaisesi hölmö tekemään kaiken duunin ilman lisäkorvausta. 

Vierailija
1013/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus helpottaa, kun nousee sohvalta ylös ja menee töihin. 

Niinhän se Kelakin ajattelee. Ei sieltä oikein saa enää sairauspäivärahaa masennusdiagnoosilla. Omalla kustannuksellasi saat sairastaa.

Vierailija
1014/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa käy hyvin ilmi, miksei suomalaista työntekijää kannata palkata tuolla asenteella. Nämä intialaiset ym. ovat aivan eri luokkaa.

Sitten se yrittäjä palkkaa niitä intialaisia eikä kitise siitä, että suomalaiset eivät suostu mihinkään 16 tunnin työpäiviin riisikupin hinnalla. Problem solved. 

Eihän hän kitissytkään vaan ihmetteli mikä meidän yhteiskunnassa on vikana tai mihin olemme menossa.

Sen kyllä huomaa - tässäkin kejussa ei kovin moni ole ottanut ns. lusikkaa kauniiseen käteen vaan hirveä piikkipuolustus ja työnantajan syyttely päällä. Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa..

Ihan samalla tavalla kyseisen yrittäjän älähdys johtuu oman kalikan kalahduksesta. 

Vierailija
1015/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön metallialan osaaja. Soitin tuonne firmaan tämän jutun perusteella, josko vaikka onnistaisi, ja valmis jopa muuttamaan lähiseudulle, niin EI kuulema ole tarvetta tällä hetkellä työntekijöistä. Ja kun mainitsin lehdessä olevan uutisen, niin löi luurin korvaan. Että tämmöinen kaveri. 

Vinkkaa asiasta IltaSanomille, niin saavat toisenkin jutun.

Kaikkien teknilogia-alan työttömien kannattaisi laittaa kyseiselle yrittäjälle ne neljä työnhakua kuukaudessa niin loppuisi IltaSanomisissa vinkuminen ettei saa osaavaa työvoimaa.

Vierailija
1016/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja, mikä on ongelmasi?? Miksi jänkkäät jostain helvetin yhdestä työntekijästä josta kukaan ei ole kuullutkaan ja mitä hittoa se meitä liikuttaa tai vaikuttaa mihinkään? Pomo antaa potkut sille yhdelle myöhästelevälle lusmulle, ITSE SE ON SEN PALKANNUT. Oletko niin tyhmä ettet tajua että voit palkata uuden työntekijän vaikka heti? Pomon ei tarvitse pitää niitä huonoja väkisin töissä ja nillittää siitä vaikka vauva-palstalla. 

Mehän emme keskustele tässä mistään yhdestä tietystä tapauksesta vaan siitä että tuollainen käytös on ko. yrittäjän mukaan valitettavan yleistä nykyisin. 

Minusta tuo vaan toimii kornina esimerkkinä siitä että kun on osoittaa ihan selkeitä yksittäisiäkin ongelmia työntekijän/hakijan toiminnassa (myöhästelyt, poissaolot) niin täällä silti jengi lähtee siitä että vika on työnantajan.

Minä en ymmärrä, miten tuo olisi valitettavan yleistä nykyään. Ja miten ei voi saada kunnollista työvoimaa?

Olen 63-vuotias ja kohta jäämässä eläkkeelle. Olen ollut töissä kuudella eri vuosikymmenellä, eri firmoissa ja eri toimialoilla. Olen poiminut ja myynyt mansikoita, tiskannut, siivonnut, kaupassa maistattanut tuotteita, hoitanut rautakaupan kassaa, tehnyt varastotöitä ja kokoonpanoa, mutta enimmän aikaa toimistotöitä.

Ainoa aika, jolloin oli vaikea saada työvoimaa, oli 80-luvulla. En minä silloin mitään rekrytointipäätöksiä tehnyt, mutta silloinen pomo välillä melkein epätoivoisena kyseli, eikö me tiedettäisi ketään joka voisi tulla.

Lusmuja on ollut aika vähän, ja mitä on ollut niin niitä on ollut yhtä lailla aina ja kaiken ikäisissä. Veltointa porukkaa oli 90-luvulla rautakaupassa, jossa joitakin myyjiä tuntui suorastaan ärsyttävän, kun sisään asteli asiakas keskeyttämään leppoisan takahuonerupattelun. Suoraan koulun penkiltä töihin tulevat taas ovat usein vähän hömelöitä alkuun, eivät tiedä miten pitää käyttäytyä eivätkä osaa olla oma-aloitteisia, mutta samanlainen olin nuorena itsekin. Ystävällisesti ohjaamalla useimmista kehittyy ihan kelpo työntekijöitä.

Nykyisellä työnantajalla olen ollut yli 20 vuotta. Miesvaltainen pk-yritys, asentajia ja varastomiehiä, muutama myyjä, minulla reskontra ja muuta toimistotyötä. Joskus aiemmin olen autellut varastonkin puolella. Ei meillä ole ollut mitään ongelmia saada ihan kelvollista työvoimaa. Palkat ei päätä huimaa, mutta ovat kuitenkin yli tes-minimin. Kaikilla on vakituinen sopimus paitsi jos on opiskelija harjoittelemassa tai kesätöissä. Ja joskus on ollut tarvittaessa töihin kutsuttava opiskelija, mutta se on sopinut heidän elämäntilanteeseensa silloin. Ylitöistä maksetaan asiallisesti, eikä siitä tule mitään ongelmaa jos niitä ei ota tehdäkseen.

Miksei meille tule niitä, jotka tuosta noin vain mitään ilmoittamatta jää tulematta töihin? On ollut vuosien saatossa pari alko-ongelmaista maanantaisaikuttajaa, mutta ei mitenkään niin että tuo olisi yleinen ongelma. Ja työmotivaatio on porukalla ihan tarpeeksi hyvä. Kaikki ymmärtävät, ettei se työ aina herkkua ole, ja onneksi ei tarvitse muuta esittää. Hommat kuitenkin hoidetaan. 

Olisiko se kuitenkin niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa?

Jos tuntuu, että työmoraali ei enää ole sellainen kuin takavuosina, niin kannattaisi miettiä, käytettiinkö takavuosina vuokratyövoimaa. Vuokratyöläinen voi olla ihan hyvä työläinen, ei siinä mitään. Mutta kyllä se pelkkä vuokralla oleminen saattaa motivaatiota vähän nakertaa. Tiedät, ettet ole työnantajalle kovinkaan tärkeä. Kyllä se firma tuntuu enemmän yhteiseltä työpaikalta, jos olet vakituisena.

Vierailija
1017/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1016, oletkin 63-vuotias, joten ei ihme ettei ongelmia ole ollut kuudella vuosikymmenellä. JP tuskasteli nuoren z-sukupolven saamattomuutta.

Vierailija
1018/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää iltapäivälehtien jutut noista duunareita vailla olevista yrittäjistä on aina saman kaavan mukaisia ja yllätys toimittajat ei koskaan vaivaudu ottamaan taustoja selville vaan kirjoittavat jutun karvoineen päivineen olisi edes kysynyt mikä on palkka edes suunnilleen mutta turha toivo.

Eräs yrittäjä itki muutama vuosi sitten mediassa ettei hitsareita löydy vaikka paikkoja olisi auki. Tuttu hitsari kertoi, että eivät he olleet työntekiöitä vailla vaan työkokeilijoita. Tuntuu olevan sama tarina kaikkialla, vuosia sitten valmistuessani toistui lukemattomissa paikoissa. Telakaltakin tultiin oikein kysymään töihin. Tarkemmin kyseltyäni en ollutkaan sovelias kandidaatti, sillä en ollut työtön. Palkanmaksu olisi pitänyt tulla veronmaksajilta, mutta rahoitin opintojani työnteolla. Lopulta luovutin ja otin täydet tunnit työnantajaltani (vartijana). Jotenkin olin luullut että luokkahitsarille olisi ollut kysyntää. Tai kysyntäähän toki on, mutta maksuhalukkuuta ei.

Vierailija
1019/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa lukea näitä kommentteja,kun kaikissa nähdään työpaikan nurja puoli:palkkaus,huono johtaminen,työpaikka keskellä ei mitään!!! Alan uskoa,että nää ihmiset ei oikeasti haluakaan töihin,kun on valmiiksi listattu epäkohdat!

Vierailija
1020/1157 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinhän tämä ketju osoittaa sen mitä yrittäjä tuossa sanoo. Juuri kukaan ei ole tullut kertomaan haluistaan tehdä töitä, kaikki vaan syyttelee työnantajaa vaikkei edes tiedä asiasta yhtään mitään.

Siis miten tässä ketjussa pitäisi tulla kertomaan haluistaan tehdä töitä?

No okei, kerron: Käyn töissä. Olen iloinen siitä, että minulla on työpaikka. Enimmäkseen teen töitä ihan mielelläni. Suorastaan niin mielelläni, että minua häiritsee, kun lähityöpäivänä tulee duunikaveri samassa huoneessa kanssani istuvalle toiselle juttelemaan kuulumisiaan, mikä häiritsee työntekoani. Kokouksista en oikein tykkää, harmikseni niitäkin työhöni kuuluu. Kuitenkaan en pinnaa, vaan kuuliaisesti lusin ne läpi.

Halusitko kuulla työhaluistani vielä jotakin muuta?