Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä lapsen saisi olemaan vähemmän nirso? Varsinkin päiväkodissa.

Vierailija
23.11.2025 |

Lapsellamme oli vauvana/taaperona allergioita, jotka ovat sittemmin väistyneet. Silti lapsesta (4 v) on jäänyt nirso, kotonakin lapsi kieltäytyy suurimmasta osasta ruoista. Päiväkodissa ei syö juuri koskaan mitään, lähinnä syö näkkäriä ja juo kauramaitoa. Meille valitetaan jatkuvasti siitä, kun lapsi ei syö kunnolla. Lapsi siis kasvaa tasaisesti käyrällään ja tankkaa kotona enemmän ruokaa, kun ei päiväkodissa maistu.

Lapsi kieltäytyy suurimmasta osasta ruokia. Ei suostu edes maistamaan tai jos maistaa, niin aina toteaa, että on pahaa. Ruokavalio oli aiemmin vielä suppeampi, nykyisin lapsella menee seuraavat ruoat: banaani, kurkku, porkkana, piltin hedelmäsoseet, porkkanaletut ja pinaattiletut mansikkahillolla, perunat, nakit, nakkikeitto, kalapuikot, lihapullat, kasvissosekeitto, pähkinät ja rusinat. Nykyisin suostuu laittamaan leivälle kinkkua tai juustoa, 3-vuotiaaksi asti söi leivän sellaisenaan. Joskus kelpuuttaa omenan, kypsennetyn lohen tai perunamuusin - yleensä ei. Margerita-pizzaa, ranskiksia ja peruspullaa pitää herkkuina, mutta niitä saa harvoin (noin kerran kuussa). Pillimehun saa kerran viikossa uimahallikäynnin jälkeen (pillimehua lapsi oppi juomaan nyt 4 v iässä ja vain 2 makua kelpaa, muita ei suostu juomaan).

Lapselle ei siis maistu lainkaan monien lasten herkkuruoat, kuten makaronilaatikko, jauhelihakastike, spagetti ketsupilla, kalakeitto, tms. Aina ei suostu edes maistamaan tai jos maistaa, niin itkee yhden lusikallisen jälkeen kuinka ei tykkää. On yritetty lahjoa vaikka millä tarrapalkinnoilla, mutta ei tunnu toimivan. Miten ihmeessä saisin lapsen vähemmän nirsoksi? Olen ihan väsynyt, kun lapsi ei suostu syömään tavallista kotiruokaa, jota muu perhe syö. Tänään oli kanaa ja riisiä, ei kelvannut. Eilen oli kalakeittoa, ei kelvannut. Eikä väliä näytä olevan silläkään, onko itse tehtyä tai valmiina ostettua ruokaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti vielä sanoa, että kaipaisin neuvoja, enkä läksytystä siitä kuinka huono vanhempi olen.

Ap

Vierailija
2/6 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy, että lapsesi on hengissäpysyvää sorttia eikä todennäköisesti tule menehtymään ruokamyrkytykseen.

Olen ollut tuollainen lapsi, joka pakotettin syömään eikä kukaan uskonut, että tietyt ruuat polttivat suuta, koska mitään näkyviä jälkiä ei syntynyt. Silti esimerkiksi pastan syöminen oli minulle kauhistus: suussa oli tunne kuin yrittäisi niellä matoa ja nielemisen jälkeen kurkku oli kipeä. Mitä enemmän minua moitittiin nirsoksi, sitä kapeammaksi kävi ruokavalio ja sitä enemmän uhkailtiin sairaalalla, lastenkodilla, ulosjättämisellä jne.

Lapsesi tuntuu syövän varsin hyvin, joten lopeta hänen maanittelunsa. Päiväkotiin voi ilmoittaa, että lapsi syö sen, mitä syö eikä siihen pidä kiinnittää huomiota, seurauksena voi olla syömishäiriö.

Minulla tuo oli päätepisteenä. Kun 18 vuotta sai kuulla olevansa vääränlainen, niin lopulta sitä hyväksyi asian itsekin ja lopetti syömisen. Minulla ei ollut minkäänlaista laihuudenihannointia, minä halusin vain olla syömättä, koska kaikki ruokaan liittyvä aiheutti ahdistusta. Ei kukaan halua olla huono lapsi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta tuossa ei voi oikein tehdä kuin tarjota, muttei pakottaa. Mulla on lähisuvussa yksi tällainen lapsi. Hänellä on koulussakin oma ruoka, koska ei vain sitten syö.

Vierailija
4/6 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset eivät kotona tehtynä ole yhtään epäterveellisempiä, kuin vaikka makaronilaatikko.

Vierailija
5/6 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla syynä että lapsi on autismin kirjolla. Miedompi muoto. 

Vierailija
6/6 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano päiväkotiin että syö mitä syö ja että eivät huolehdi hänen syömisistään. Mulla on kasvissyöjälapsi (itse valitsi) ja en saa syömisestä jatkuvaa palautetta koska olen sanonut että lapsi syö mitä syö. Harvoin syö kovin paljon päiväkodissa mutta mun lapsi kyllä aina maistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan