Odotus ja allergia
Löytyykös kenelläkään tietoa tai kokemusta, voiko odotusaikana käyttää minkäänlaisia allergialääkkeitä? Haaveissa olisi toinen lapsi, mutta minulla on puhjennut paha ympärivuotinen allerginen nuha sen jälkeen kun ensimmäinen lapsemme syntyi.
Joudun päivittäin käyttämään kortisonia sisältävää nenäsumutetta ja lähes päivittäin myös suun kautta otettavia lääkkeitä kuten zyrtec. Ilman lääkitystä en pärjää.
Saakohan äitiyspolille lähetettä pelkästään tämmöisen asian takia, että tahtoisi vaan kysellä asiasta? Terveyskeskuslääkärit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata asiaan, neuvolassakin sanottiin vaan että kaikkea lääkitystä tulisi välttää.
Kommentit (5)
Ja samalla varmistamassa, että saa käyttää raskaana ja imettäessä. Mulla on siis seuraavat lääkkeet:
Nasonex nenäsuihke
Ventoline Diskus 200 mg
Loratadin generics 10 mg tabl
Almaeino 35+5
Kuulemma kannattaa ensisijaisesti käyttää nenäsuihkeita ja silmätippoja, mulla on siis keväisin siitepölyallergiaa ja olen raskaana nyt rv 14. Myös setiritsiinipohjaisia antihistamiineja voi käyttää, kuulemma esim zyrtec kuuluu niihin.
Polyypeista johtuvaa, ei siis allergista. Polyyppeja ehkäisemään oon käyttänyt kortisonisuihketta nimeltä Beclonasal Forte Aqua, jota saa reseptillä ja jota käytetään myös allergiseen nuhaan ja tukkoisuuteen. (Näköjään ilman reseptiä voi ostaa samaa lääkettä mutta puolella vahvuudella.) Nenäkorvalääkäri painotti suihkeen jatkuvaa(!) käyttöä, mutta oon nyt silti ollut käyttämättä alkuraskauden aikana. Neuvolassa sanottiin, että ensimmäisen kolmanneksen jälkeen voi taas käyttää. Nyt oon 11. raskausviikolla, aattelin vielä lääkäriltä kysyä mielipidettä tuon vahvemman suihkeen suhteen ennen kuin alan käyttämään.
Mulla sikäli helpompi tilanne, että polyypit on joulukuussa poistettu eikä uusia ole vielä hirveästi kasvanut. (Tuon suihkeen juuri piti estää uusia tulemasta niin nopeasti.) Pystyn siis hengittelemään melko hyvin ilmankin suihketta. :)
Itse kärsin jatkuvasta nuhasta ja kesällä heinänuhasta erityisesti. Erikoislääkäri suositteli Nasonexia - varsinkin, kun nämä nuhat aiheuttavat monta kurkku/poskiontelotulehdusta vuodessa. Pyydettiin välttämään antihistamiineja. Nasonexin tuoteselosteessa pyydetään kuitenkin ensin neuvottelemaan käytöstä lääkärin kanssa, jos on raskaana. Siksi en itse sitä ensin uskaltanut käyttää. Kolme lääkäriä suositteli, joten onhan sitä otettava..
Mami37 rv 30+6
Kyselin viime viikolla lääkäriltä että mitä voisi käyttää kun alkaa kohta siitepölykausi. Nenä sumutetta saa käyttää ja ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen voi käyttää cetizinratiopharm-nimistä allergia lääkettä.
:)