Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjat, joka vuotinen rahanmeno

Vierailija
21.11.2025 |

Taas koittaa se aika, kun haluaisi ostaa läheisille joululahjoja. 

Minulla on kolme veljen tyttöä joista yksi on kummilapseni. Tilanne on kuitenkin tänä jouluna se, että

mulla ei yksinkertaisesti ole rahaa ostaa lahjaa muille, kuin kummitytölleni, koska jäin lomautetuksi. 

Olen yrittänyt puhua tästä veljelleni, mutta tuntuu ettei hän oikeasti ymmärrä mun taloudellista tilannetta tänä jouluna. 

Jos mä ostan kaikille lapsille lahjat, niin totuus on etten tule mitenkään perin pärjäämään taloudellisesti.

Olenko täysin moukka täti ostamalla lahjan vain kummilapselle?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan kirppikseltä joululahjat.

Vierailija
22/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset tottuu siihen, että esim yhden synttäreillä kaikki saa lahjat, niin voivoi, sehän on ihan hullu odotus ties miten vanhaksi asti. Ja vieraille kauhee rahallinen panos yhteen lapsiperheeseen. Ei lapsia tartte opettaa siihen, et mun pitää saada aina vähintään saman kuin joku toinen. 

Ei lapsia tarvitsisi opettaa siihenkään, että kummi on lahja-automaatti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan kirppikseltä joululahjat.

Olen ostellut pitkin vuotta alesta joulu- ja synttärilahjoja. 

Vierailija
24/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä noin köyhiä sisaruksia jotta pitää jonkun lapsettoman repiä vaikka väkisin persnahastaan lahjat niiden kakaroille.

Joulun alla vähävaraisille lapsiperheille jaetaan avustuksia ja voisivat alkaa niitä kyselemään ettei tarvitse vähävaraisia lähiomaisia alkaa nylkemään kun ei se kellään raha kasva puussa. 

Vierailija
25/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päätät, ap!

Vierailija
26/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta selitellä kenellekään mitään. Ostat kummilapsellesi jotain pientä ja sillä selvä.

Vierailija
27/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa jättäisin kaikki lahjat ostamatta.Tavallaan epäreilua myös jos muut kaksi jää ilman.

Vierailija
28/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä veljellesi tuosta puhuit? Osta vaan lahja kummilapselle, etkä puhu mitään. 

Vierailija
29/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tilivelvollisuus sinun on puhua veljelle lahja-asiasta? 

Vierailija
30/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 40e tänä vuonna kummilapsen + kahden muun lapsen lahjoihin. Se lahja voi olla vaikka 3 kangasnaamiota tai edulliset värikynät riippuen ihan tyttöjen kiinnostuksenkohteista

Mielestäni hyvä on ostaa jokin pieni kiva (1 kangasmaksi 2e) kuin jättää kokonaan huomioimatta 

Vierailija
31/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän teet juuri niin kuin haluat, riippumatta veljen ymmärryksestä. Mutta mietin vain, että mitenköhän kalliita lahjoja yleensä oikein ostelet, jos talous kaatuu siihen, että pitäisi ostaa kaksi "ylimääräistä" lahjaa? Eihän lahjan tarvitse olla kallis? Se voi olla vaikka 10 euroa maksava kirja, joten jos talous kaatuu 20 euroon, niin silloin jotain on taloudessa pielessä.

Voithan myös ostaa yhden yhteisen kahjan, josta on iloa kaikille sisaruksille, esim. lautapeli. Niitäkin on halpoja.

Vierailija
32/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa jättäisin kaikki lahjat ostamatta.Tavallaan epäreilua myös jos muut kaksi jää ilman.

Miten ne jäävät ilman? Tottakai 2 lapsen omat kummit ostaa niille. Jos ap ei osta kummilapselle niin kummilapsihan se jää ilman 

Vierailija
33/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun ostamaan kaikki lahjat laskulle tänä vuonna, ei vain rahat riitä.

Vierailija
34/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin lahjan jo ennen joulua. Aattona sitten kukaan ei saa lahjaa. 

Vierailija
35/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien horinoita. 

Hankkikaa töitä 

Vierailija
36/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan mielelläni, oikein mielelläni, mutta en Suomessa.

- Temuttaja

Vierailija
37/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet moukka jos et tajunnut että joulu tulee tänäkin vuonna. Ihan joka vuosi kuten ennenkin.

Vierailija
38/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummiksi ei pitäisi pyytää ketään sisarusta, jos on suunnitelmissa useampi lapsi. Paljon helpompi olla kummi ystävän lapselle eikä tarvitse miettiä tätä sisarkatetutta, että nyt täti suosii tuota yhtä vaikka onkin kummi. 

Vierailija
39/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa ostaa niin sitten ei osteta. Pienituloisena kukaan ei ole edes olettanut, että ostan muille lahjoja kuin omalle lapselle ne pari kolme. No en kyllä ole kysellyt enkä selitellytkään sen kummemmin. Aikuisena täytyy uskaltaa tehdä omat päätökset. Joulumieli ja joulu on muutakin kuin lahjat.

Vierailija
40/40 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostaisin sille kummilapselle esimerkiksi 15 e lahjan ja muille vaikka 3 e karkkipussit. Jos ei ole varaa laittaa edes 20 e lahjoihin, niin sitten saattaisin jättää kokonaan ostamatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi