Joululahjat, joka vuotinen rahanmeno
Taas koittaa se aika, kun haluaisi ostaa läheisille joululahjoja.
Minulla on kolme veljen tyttöä joista yksi on kummilapseni. Tilanne on kuitenkin tänä jouluna se, että
mulla ei yksinkertaisesti ole rahaa ostaa lahjaa muille, kuin kummitytölleni, koska jäin lomautetuksi.
Olen yrittänyt puhua tästä veljelleni, mutta tuntuu ettei hän oikeasti ymmärrä mun taloudellista tilannetta tänä jouluna.
Jos mä ostan kaikille lapsille lahjat, niin totuus on etten tule mitenkään perin pärjäämään taloudellisesti.
Olenko täysin moukka täti ostamalla lahjan vain kummilapselle?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset tottuu siihen, että esim yhden synttäreillä kaikki saa lahjat, niin voivoi, sehän on ihan hullu odotus ties miten vanhaksi asti. Ja vieraille kauhee rahallinen panos yhteen lapsiperheeseen. Ei lapsia tartte opettaa siihen, et mun pitää saada aina vähintään saman kuin joku toinen.
Ei lapsia tarvitsisi opettaa siihenkään, että kummi on lahja-automaatti.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan kirppikseltä joululahjat.
Olen ostellut pitkin vuotta alesta joulu- ja synttärilahjoja.
Onko teillä noin köyhiä sisaruksia jotta pitää jonkun lapsettoman repiä vaikka väkisin persnahastaan lahjat niiden kakaroille.
Joulun alla vähävaraisille lapsiperheille jaetaan avustuksia ja voisivat alkaa niitä kyselemään ettei tarvitse vähävaraisia lähiomaisia alkaa nylkemään kun ei se kellään raha kasva puussa.
Ei sinulla ole mitään velvollisuutta selitellä kenellekään mitään. Ostat kummilapsellesi jotain pientä ja sillä selvä.
Tuossa tilanteessa jättäisin kaikki lahjat ostamatta.Tavallaan epäreilua myös jos muut kaksi jää ilman.
Miksi sinä veljellesi tuosta puhuit? Osta vaan lahja kummilapselle, etkä puhu mitään.
En ymmärrä mikä tilivelvollisuus sinun on puhua veljelle lahja-asiasta?
Mulla menee 40e tänä vuonna kummilapsen + kahden muun lapsen lahjoihin. Se lahja voi olla vaikka 3 kangasnaamiota tai edulliset värikynät riippuen ihan tyttöjen kiinnostuksenkohteista
Mielestäni hyvä on ostaa jokin pieni kiva (1 kangasmaksi 2e) kuin jättää kokonaan huomioimatta
Sinähän teet juuri niin kuin haluat, riippumatta veljen ymmärryksestä. Mutta mietin vain, että mitenköhän kalliita lahjoja yleensä oikein ostelet, jos talous kaatuu siihen, että pitäisi ostaa kaksi "ylimääräistä" lahjaa? Eihän lahjan tarvitse olla kallis? Se voi olla vaikka 10 euroa maksava kirja, joten jos talous kaatuu 20 euroon, niin silloin jotain on taloudessa pielessä.
Voithan myös ostaa yhden yhteisen kahjan, josta on iloa kaikille sisaruksille, esim. lautapeli. Niitäkin on halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa jättäisin kaikki lahjat ostamatta.Tavallaan epäreilua myös jos muut kaksi jää ilman.
Miten ne jäävät ilman? Tottakai 2 lapsen omat kummit ostaa niille. Jos ap ei osta kummilapselle niin kummilapsihan se jää ilman
Itse joudun ostamaan kaikki lahjat laskulle tänä vuonna, ei vain rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin lahjan jo ennen joulua. Aattona sitten kukaan ei saa lahjaa.
Köyhien horinoita.
Hankkikaa töitä
Kulutan mielelläni, oikein mielelläni, mutta en Suomessa.
- Temuttaja
Sä olet moukka jos et tajunnut että joulu tulee tänäkin vuonna. Ihan joka vuosi kuten ennenkin.
Kummiksi ei pitäisi pyytää ketään sisarusta, jos on suunnitelmissa useampi lapsi. Paljon helpompi olla kummi ystävän lapselle eikä tarvitse miettiä tätä sisarkatetutta, että nyt täti suosii tuota yhtä vaikka onkin kummi.
Jos ei ole varaa ostaa niin sitten ei osteta. Pienituloisena kukaan ei ole edes olettanut, että ostan muille lahjoja kuin omalle lapselle ne pari kolme. No en kyllä ole kysellyt enkä selitellytkään sen kummemmin. Aikuisena täytyy uskaltaa tehdä omat päätökset. Joulumieli ja joulu on muutakin kuin lahjat.
Mä ostaisin sille kummilapselle esimerkiksi 15 e lahjan ja muille vaikka 3 e karkkipussit. Jos ei ole varaa laittaa edes 20 e lahjoihin, niin sitten saattaisin jättää kokonaan ostamatta.
Itse ostan kirppikseltä joululahjat.