HS: "Tämäkö Suomella on edessä: eläkkeelle vasta 70-vuotiaana"
Tanskassa ja Hollannissa eläkeikä on jo nyt 67 vuotta, kun Suomessa se on alle 65 vuotta.
Tanskan nykyisten sääntöjen mukaan eläkeikä nousee tulevina vuosikymmeninä reippaasti yli 70 vuoden.
Jaksatko niin pitkään?
Kommentit (52)
Ei kyllä kiinnosta enää 60 vuotiaana olla töissä, aion ottaa lopputilin ja alkaa elämään yhteiskunnan tuilla.
Aika näyttää. Elinikä ja elintaso ovat parantuneet ja työt keventyneet, sen seurauksena pysytään parempikuntoisena pidempään kuin ennen. Varmaan tulee myös hepotuksia vanheneville työntekijöille, mahdollisuus osa-aikatyöhön, pidempiä vapaita, alennuksia fysioterapiaan ja liikuntaharrastuksiin.
Nykyisten viisikymppisten eläkeikä on 69v.
Kenellä täällä eläkeikä on alle 65 vuotta? Mulla se on melkein 68 vuotta
Kenellä eläkeikä on alle 65? Nyt tällä hetkellä porukka pääsee vielä eläkkeelle 65-vuotiaana, mutta itselläni lukee kyllä 68v3kk ja olen nyt 49-vuotias. Jos jään varhennetulle eli leikatulle, pääsen joskus 66,5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole alle 65 vuotta. 68 vuotta se on minullakin.
Tänä vuonna eläkkeelle päässeillä/pääsevillä se on 64v6 kk tai 64v9kk. (-60 ja -61 syntyneet)
Rohkeaa olettaa, että kukaan alle 30v pääsee eläkkeelle ennen mullan alle menoa.
Viidesosa 70-vuotiaista on muistihäiriöisiä. He olisivat sairaseläkkeellä.
Itseäni huolettaa enemmän se, että pakotetaan eläkkeelle jossain vaiheessa. Siinä sitten lähtee päivistä tekeminen ja kaikki sosiaaliset kontaktit.
68 vuotta alin eläkeikä enkä ole varma, tulenko edes saamaan koko eläkettä. Siinä mielessä on vähän säälittäviä nämä 40 vuoden työuran tehneet, jotka vikisevät pienestä eläkkeestä. Aivan kuin itse ei olisi voinut säästää vähän lisää eläkettä varten siinä sivussa.
T. 1992
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kiinnosta enää 60 vuotiaana olla töissä, aion ottaa lopputilin ja alkaa elämään yhteiskunnan tuilla.
Loinen. Jokaisen pitää elättää itsensä.
Seuraavan kymmenen vuoden aikana nousee 80 vuoteen. Hyvä uutinen on se, että jää vähemmän aikaa tylsistyä ja ryypätä eläkkeellä.
Nykyiset 70 v kunnostaan ja terveydestään huolehtineet ihmiset ovat usein paremmassa vedossa ja parempia työntekijöitä kuin rapakuntoiset nelikymppiset. Valittamisen sijasta kannattaa panostaa terveyteen!
Jos kunto loppuu, niin sitten työkyvyttömyys eläkkeelle. Mikään muu ei erilaista, kuin eläkkeen nimi.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan siten, että olisi töissänsä vanhuuseläke ikään saakka ja eläkeyhtiöt myöntävät myös osatyökyvyttömyyseläkkeitä.
Kelan eläkkeet on sitten täysin eri asia.
Tanskassa ja Hollannissa? Sehän on 67 vuotta myös Saksassa, Italiassa, Portugalissa, Belgiassa, Kreikassa...
Vierailija kirjoitti:
68 vuotta alin eläkeikä enkä ole varma, tulenko edes saamaan koko eläkettä. Siinä mielessä on vähän säälittäviä nämä 40 vuoden työuran tehneet, jotka vikisevät pienestä eläkkeestä. Aivan kuin itse ei olisi voinut säästää vähän lisää eläkettä varten siinä sivussa.
T. 1992
Todennäköisesti olisivat voineet säästää, jos olisi ollut tällaiset palkat kuin nykyään. Heillä oli palkat pienemmät ja elintaso pienempi kuin nykyään.
Olen siinä mielessä poikkeus, että minua itseäni se ei haittaisi. 77 v. isäni tekee edelleen täysipäiväisest töitä yrityksessään, ja syöpään menehtynyt äitini lopetti työt vasta 3 kk ennen kuin joutui lopullisesti sairaalaan. Ei siis ole ihme, että en jotenkin osaa kuvitella eläkepäiviä.
En vaan tajua, että mihin tuollaista uudistusta tarvitaan? Kun nuorille ei ole nytkään töitä ja 50 v. iästä ylöspäin, kun taidot olisivat parhaimmillaan ja ruuhkavuodet ohi, uuden työpaikan saaminen on tosi vaikeaa. Niin miksi ihmeessä töissä pitäisi roikottaa seitsemänkymppisiä? Onko muka oikeasti näkyvissä joku työvoimapula? Koska muka, ja mistä se yhtäkkiä tulisi? Suurten ikäluokkien eläkkeellejäämisestä puhuttiin vuosikaudet, ja siitäkään ei seurannut mitään työvoimapulaa.
Mistä löytyy työnantaja, joka palkkaa melkein kuusikymppisen syöpää sairastavan työttömän? Jos jostain löytyy, niin voin minä töihin mennä mielelläni.
No ei ole alle 65 vuotta. 68 vuotta se on minullakin.