Ai miten ihana hörppiä aamukahvia pakkasaamuna takkatulen lämmössä
Ei edes paljon harmita kipeä jalka, jonka takia olen saikulla.
Nautin.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä en saanut tuota prkl takkaa syttymään! Kohta 4h yrittänyt. Hormi on kylmä kun ei ole käytetty ja tänäaamuna -12!
Kyllähän se syttyy, mutta saattaa savuttaa. Polta tulta esim. sanomalehteä muurin alahormissa niin pikku hiljaa veto alkaa toimia oikein päin. Jos puut ei syty niin vaihda kuivempiin.
Tuota....
Olen polttanut paperia ja pahvia varmaan muinoisen puhelinluettelon verran. Puut ovat olleet > 22 asteessa viime huhtikuusta lähtien joten lienevät kuivia. On tuohta, steariinia yms
Seuraava hyvä neuvo
Siis eiks ne puut syty vai savuttaako takka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota....
Olen polttanut paperia ja pahvia varmaan muinoisen puhelinluettelon verran. Puut ovat olleet > 22 asteessa viime huhtikuusta lähtien joten lienevät kuivia. On tuohta, steariinia yms
Seuraava hyvä neuvo
Puhallat hormin lämpimäksi esim. auton sisäilmanlämmittimellä tai vaikkapa hiustenkuivaajalla muutaman minuutin. Meillä oli mökillä just tuo autonpuhallin ennen kuin hankittiin huippuimuri
...ja ikkuna auki huoneessa, missä takka hetkeksi, auttaa alussa. Jos talossa koneellinen ilmastointi, laita hyvin pienelle/pois päältä siksi aikaa kun sytytät ja tuli tarttuu kunnolla puihin. Aloita pienistä puista, säleisistä, tuohisista mihin tuli tarttuu helposti. Kyllä se siitä.
Tuolla aiemmin selitin että on kaarnaa, sälöä yms. Olen kuitenkin yli 50v polttanut takkoja.
Tämä nyt vaan vattuilee mulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä en saanut tuota prkl takkaa syttymään! Kohta 4h yrittänyt. Hormi on kylmä kun ei ole käytetty ja tänäaamuna -12!
Kyllähän se syttyy, mutta saattaa savuttaa. Polta tulta esim. sanomalehteä muurin alahormissa niin pikku hiljaa veto alkaa toimia oikein päin. Jos puut ei syty niin vaihda kuivempiin.
Tuota....
Seuraava hyvä neuvo
Siis eiks ne puut syty vai savuttaako takka?
Ei syty. Ei edes savuta sen vertaa että tulisi palokaasuja joka sitten syttyisi
Kuivia puita, pientä sälää ja kaarnaa. Kuivia
Mielikuvitustakka lämmittää mielikuvituksessa, oikeasti avotakka ei lämmitä yhtään ellei työnnä varpaita tuleen.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on kolonialistinen jäänne, josta valkoisen ihmisen pitää tuntea ikuisesti riistäjäisännän huonoa omaatuntoa! Ja jos ette tiedä jo, niin tiedoksi teille takkatulen ääressä lämmittelijöille, että aiheutatte pienhiukkaspäästöjä asuinalueenne ihmisille, jotka altistuvat hedonistisen itsekkyytenne takia keuhkosyöpää aiheuttaville aineille. Joukossa voi olla myös lapsia!
Jassoo taidat olla aikamoinen pässinpää. Lentelet ulkomaille 2 tai 3 kertaa vuodessa hedonistisessa itsekkyydessäsi. Mene Kiinaan mieltäsi osoittamaan, siellä rakennetaan juuri 216 uutta lentoasemaa. Tiedätkö, se että osaa lukea ja kirjoitella tyhmiä ei osoita sitä, että osaa myös ajatella, globaalisesti ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuitenkin yli 50v polttanut takkoja.
Tuskinpa olet. Puuta poltetaan.
Jos ei sun puut ole sisällä kuivattuja ja puhtaita, älä edes yritä. Ulkokostea puu syttyy huonosti ja savuttaa.
Hommaa nuohooja. Sulla voi olla naakanpesä piipussa tai joulupukki jumissa siellä.
Avaa se savupelti, pöljä, ja polta pientä tulta, esim. rutattua sanomalehteä tuhkaluukussa (löytyy sieltä takan jommaltakummalta sivulta tai alta, siinä on vedinrenkaalla varustettu peltiluukku)
Jos sulla on moderni kiertoilmatakka, käyttöohjeet löytyy youtubesta. Polta aluksi riman paksuista puuta, joka on ladottu ristikolle ja sytytetty kahdella takkaan sopivalla sytytyspalalla (ei millään vtun steariiniruusulla, joka vain sulaa ja tukkii sen tuhkasysteemin arinassa). Pidä luukkua vähän raollaan sen aikaa, että tuli syttyy ja sitten luukku kiinni. Se ottaa palamiseen tarvitsemansa korvausilman arinan alta (siinä on vetosäädinnuppi).
Kun rimaristikko palaa kauttaaltaan hyvin, voit lisätä klapeja muutaman kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamukahvi porisi puuhellalla, mökki on lämmin, ja nyt kamppeet niskaan ja lenkille koirien kanssa. Viimeinen viikko mökkeilyä, sunnuntaina muutto kaupunkiin 😭
Miks muuttaa kaupunkii jos se itkettää?
Talven tulo ja järven jäätyminen vaikeuttaa mökkielämää vähän liikaa 🙁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamukahvi porisi puuhellalla, mökki on lämmin, ja nyt kamppeet niskaan ja lenkille koirien kanssa. Viimeinen viikko mökkeilyä, sunnuntaina muutto kaupunkiin 😭
Eikö takkapuut syty???
Vierailija kirjoitti:
Aamukahvit, muutama mukillinen kuuluu juoda terassilla ulkona tupakan kanssa nautiskellen. Lampaantalja tuolilla lämmittämässä.
😅 Vain nikotiiniaddiktoitunut voi nauttia tuollaisesta. Mukavaltahan se tuntuu kun vieroitusoireet poistuvat vaikka hytisyttää.
Armeija aikana TJ-patilla putsattiin kaminantorvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö takkapuut syty???
Ei ole takkaa, uunipuut syttyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pienhiukkaset <3
Ei haittaa muutamat hiukkaset, toteaa myös takkatulen ystävä.
...ja ikkuna auki huoneessa, missä takka hetkeksi, auttaa alussa. Jos talossa koneellinen ilmastointi, laita hyvin pienelle/pois päältä siksi aikaa kun sytytät ja tuli tarttuu kunnolla puihin. Aloita pienistä puista, säleisistä, tuohisista mihin tuli tarttuu helposti. Kyllä se siitä.