Minkä sairauden oire tämä on ? koskee miestä.
mies on hirveän passiivinen erityisesti silloin, kun pitäisi tehdä jotain häntä ei kiinosta eikä hän jaksa. Hän vain jumittaa tyhjä ilme kasvoilla. Hän on muutenkin todella usein jossain omissa maailmoissaan. Omia mieleisiä asioita kyllä jaksaa. Mies ei saa käytyä ajoissa ikinä nukkumaan vaan jumittaa hereillä aamu kahteen vähintään ja seuraavana aamuna ei saa noustua ylös vaan luonnollisesti nukkuu pitkään. Masennusta epäilisin mutta hän ei ole yhtään alakuloinen vaan pikemminkin tämä passiivisuus on ominaispiirre mut toisaaltaan välillä hän on hyvinkin kieroksilla käyvä, silloin hän yleensä hermostuu herkästi ja saattaa olla jopa vainoharhainen syytellä olemattomista.
olen alkanut itse epäillä, että voisiko tää olla ihan skitsofreniatyyppistä oireilua ? Selvästi harhainen ei kuitenkaan ole .
Kommentit (42)
Skitsofrenia? Ei ole
Veikkaisin masennusta tai ahdistuneisuushäiriötä, molempiin sopii nuo oireet. Lääkäriin!
Adhd, tarkkaamattomuushäiriö. Kuulostaa aivan tuttavaltani ennen kuin hän sai lääkityksn
Kertomasi perusteella ei ainakaan siis käy töissä eikä opiskele.
On varmaan aina ollut tuollainen.
Hei exvaimoni! Kävin jo vaatimuksestasi adhd tutkimuksen ja sain myös masennuksesta terveen paperit. Yritä nyt jo vihdoin uskoa että vika ei ole minussa, vaan sinussa. Ero on ainoa oikea ratkaisu. Vaikka tiedän että aloitat yli vuosikymmenen kestävän lasten kautta kiusaamisen ja kontrollointiyritykset.
Ihan vaan aloitekyvyttömyyttä ja pieniä vaikeuksia toiminnanohjaamisessa. Eiköhän useimmilla ole välillä vaikeaa saada joitakin asioita tehtyä eikä huvita mennä nukkumaan. Joillakin jää pysyvämmäksi tavaksi toimia.
Vierailija kirjoitti:
mies on hirveän passiivinen erityisesti silloin, kun pitäisi tehdä jotain häntä ei kiinosta eikä hän jaksa. Hän vain jumittaa tyhjä ilme kasvoilla
Mitä nämä epämiellyttävät asiat ovat, että alkaa jumittamaan, kun pitäisi ryhtyä hommiin?
Veikkaan kotitöitä, ruuanlaittoa, siivousta, pyykkäystä, tiskien laittoa, yleistä järjestelyä, kaappien raivausta, kylpyhuoneen hinkkaamista, auton siivousta, tankkausta jne.
Veikkaan, ettei tykkää siivota.
Hänellä on toinen nainen ihan selkeesti
narsisti se on kuinkas muutenkaan.
Lievä masennus oireilee nimenomaan aloitekyvyttömyytenä ja passiivisuutena, ei niinkään varsinaisena alakulona.
Vaimo? Sinäkö se olet?
Ei vaan olen samanlainen, tiettyyn rajaan asti. Siis hoidan kyllä hommani töissä ja kotona, mutta jollain tavoin ryhtymisrajoitteinen olen, tai sitten innostun jostain random asiasta mutta kyllästyn pian.
Olen uskoakseni ADD- kuin hyväkäytöksinen ADHD :) mutta en ole viitsinyt diagnoosia hakea kun en oikeasti tunne suurta panietta muuttumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies on hirveän passiivinen erityisesti silloin, kun pitäisi tehdä jotain häntä ei kiinosta eikä hän jaksa. Hän vain jumittaa tyhjä ilme kasvoilla
Mitä nämä epämiellyttävät asiat ovat, että alkaa jumittamaan, kun pitäisi ryhtyä hommiin?
Veikkaan kotitöitä, ruuanlaittoa, siivousta, pyykkäystä, tiskien laittoa, yleistä järjestelyä, kaappien raivausta, kylpyhuoneen hinkkaamista, auton siivousta, tankkausta jne.
Veikkaan, ettei tykkää siivota.
Eikä halua olla käskyläisenä kotonaan
t:kokemus
Hän ilmeisesti ei käy töissä eikä ole ns. normaalia päivärytmiä elämässä?
Voi olla (alkava) muistisairaus. Ikä ei nyt selvinnyt, jos voi aamulla nukkua pitkään niin eikö mene töihin?
Työikäisillä ainakin oireet voivat olla moninaiset, miksei vanhemmillakin. Mutta juuri tuo jumittaminen, mielialan vaihtelu ja lievä harhaisuus kannattaa selvittää. Veikkaan että mies ei itse tunnista ongelmaa, jos valvomiseen puuttuu niin onko vastaus että kai sitä aikuinen saa valvoa niin pitkään kuin huvittaa?
Usko jo ap. Ensinnäkin tuo ,että nukkuu vasta yöllä kahden maissa kertoo sen ,että on selvästi iltatyyppi , eikä muuksi muutu. Olen ollut sellainen pienestä pitäen ( mutta 45 vuotta työelämässä olin ,niin piti herätä klo 7.30 ja tietysti illalla uni tuli suht normiaikaan. Nyt vanhana nukahdan 1-2 aikaan ja nousen auringon kanssa samaaan aikaan👍). Siis tyyppikysymys.
Mitä tulee tuohon ,että tekee omia juttuja , mitkä kiinnostaa. Tietysti tekee niin,kun sen on mukavaa,,, ts, sopii hänen luonteelleen. Ei hän muuksi muutu siitä voit olla 110% varma. Ei ole sairas . Onko ollut kutakuinkin samanlainen koko ajan, kun olet tuntenut.
Eiköhän se ole valitettavasti vain se että hän on onneton. Meneekö teillä muuten hyvin (ei ihan kuulosta ainakaan siltä)? Exäni oli tuollainen passiivinen ja perästä vedettävä vuosia. Ei jaksanut tehdä mitään yhdessä. Nykyään on ihan eri mies, ja puuhailee kaikenlaista uuden naisensakin kanssa, mikä toki kirpaisee aika pahasti. Mutta niin vain myös minulla on nykyään mies, joka haluaa tehdä asioita kanssani. Ehkä te haluatte vain eri asioita, olette kasvaneet erillenne? Tuntuipa pahalta kirjoittaa tätä kommenttia, kun oli todella kipeää silloin erotessa myöntää, ettei tehdä toisiamme onnellisiksi.
Ja käytös voi olla myös masennusta, mutta välillä masentumiseenkin voi olla konkreettinen syy.
Passiivisuus, vetäytyminen, omiin maailmoihin uppoutuminen, unirytmin häiriöt ja ajoittainen kiihtyneisyys (ärtyneisyys, mahdollisesti vainoharhaisuus) voivat viitata useisiin eri tiloihin, eivätkä ne automaattisesti merkitse skitsofreniaa, vaikka joitain päällekkäisyyksiä voikin olla.
On erittäin tärkeää korostaa, että diagnoosin tekemiseen tarvitaan aina ammattilaisen arvio. Internetissä tapahtuva spekulointi ei voi korvata lääkärin tai psykologin tekemää perusteellista tutkimusta.
Tässä on joitain näkökohtia, jotka voivat liittyä kuvailemaasi tilanteeseen:
Masennus: Vaikka mainitsit, ettei hän ole alakuloinen, masennus voi ilmetä monin tavoin. Apatia (haluttomuus, energian puute), unihäiriöt ja keskittymisvaikeudet ovat tyypillisiä oireita.
ADHD tai ADD: Nämä tilat voivat aiheuttaa keskittymisvaikeuksia, ajattelun "jumiutumista", univaikeuksia ja joskus yliaktiivisuutta tai impulsiivisuutta.
Autismin kirjon piirteet: Omiin maailmoihin vetäytyminen ja rutiinien tarve (kuten myöhään nukkuminen) voivat liittyä tähän.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö: Mielialan vaihtelut (passiivisesta ja energian puutteesta kiihtyneisyyteen ja ärtyneisyyteen) voivat sopia tähän.
Persoonallisuushäiriöt tai muut mielenterveyden haasteet: Oirekuva on moninainen, ja ammattilaisen arvio on tarpeen kokonaiskuvan saamiseksi.
Skitsofreniaa epäillessä on hyvä tietää, että sille ovat tyypillisiä nimenomaan harha-aistimukset (kuten äänien kuuleminen), harhaluulot (epätodelliset uskomukset) ja puheen tai käytöksen hajanaisuus. Vaikka kuvaamasi passiivisuus (negatiiviset oireet) voivat liittyä skitsofreniaan, harhaisuuden puuttuminen tekee siitä epätodennäköisemmän.
Toimintasuositukset:
Kannusta häntä hakemaan apua: Tämä on tärkein askel. Mielenterveyden ammattilainen (psykiatri, psykologi, terveyskeskuslääkäri) osaa arvioida tilanteen kokonaisvaltaisesti.
Ota yhteyttä terveydenhuoltoon itse: Jos olet huolissasi hänen hyvinvoinnistaan tai turvallisuudestaan, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi terveyskeskukseen tai mielenterveyspalveluihin ja kuvailla tilannetta. He voivat antaa neuvoja, miten edetä.
Tarjoa tukea ja ymmärrystä: Tilanne on varmasti turhauttava, mutta tuki on tärkeää.
Huolehdi myös omasta jaksamisestasi: Tällaisen tilanteen kanssa eläminen on kuormittavaa, ja olet oikeutettu saamaan tukea ja neuvoja myös itsellesi.
Älä yritä diagnosoida tilannetta itse, vaan luota ammattilaisten apuun.
enkä usko, että toi jumitus johtuu valvomisesta nukkuu useimiten ihan riittävästi. pikemminkin tuo valvominen johtuu tuista jumista. vaikka hänellä ei olisi mitään tekemistä niin hän ei vain käy nukkumaan.
ap