Työpaikkojen pakkohaku.
Tarkistavatko työmarkkinatorilla haettuja työpaikkoja? Suomessa on melkein puoli miljoonaa työtöntä , joiden on haettava 4 työpaikkaa/ kk. Se on ihan sama, mitä kirjaat haetuksi, ei kenelläkään ole aikaa miljoonia hakemuksia tarkistaa. Tämä pakkohaku kuormittaa työnantajia, koska valtavan hakemustulvan alta on vaikea löytää potentiaalisia hakijoita. Lisäksi ainoastaan huonot työpaikat hakevat esim. duunitorin kautta tekijöitä. Esim. terveydenhoito: hyvät terveydenhoitoalan paikat saavat ryövoimaa ilman duunitorissa ilmoitteluakin. Työt menevät suhteilla, esimiehen mielistelyllä yms. Ainoastaan surkeimmat paikat hakevat jatkuvasti duunitorin/ indeedin kautta tekijöitä. On pakko hakea näihin ala- arvoisiin paikkoihin kuukaudesta toiseen, kierrättää samoja paikkoja uudelleen, kun te- keskus niin määrää. Mitä järkeä tässä on?
Kommentit (52)
Ei ole mahdollista tarkistaa kategorisesti, siihenhän ei riittäisi resurssit. Pistokoeluonteisesti voidaan tarkistaa, tällaisen pistokokeen kohteeksi joutumisen todennäköisyys on hyvin pieni.
Seurannan kohteeksi voi joutua jos työvoimavirkailijalla herää epäilys työnhakijan rehellisyydestä ilmoittamiensa hakemusten suhteen. Epäilyksen voi herättää mm. jos työnhakija kyselee että tehdäänkö tarkistuksia.
T työvoimavirkailija evp
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista tarkistaa kategorisesti, siihenhän ei riittäisi resurssit. Pistokoeluonteisesti voidaan tarkistaa, tällaisen pistokokeen kohteeksi joutumisen todennäköisyys on hyvin pieni.
Seurannan kohteeksi voi joutua jos työvoimavirkailijalla herää epäilys työnhakijan rehellisyydestä ilmoittamiensa hakemusten suhteen. Epäilyksen voi herättää mm. jos työnhakija kyselee että tehdäänkö tarkistuksia.
T työvoimavirkailija evp
Helsingissä ei tarkisteta. Meillä ei oo aikaa
T. toinen virkailija
Suomi on euroopassa kärkisijoilla työttömyydessa. Talouskasvu 0. Joudumme EU: n tarkkailuluokalle. Silti hallitus kyykyttää työttömiä näillä pakkohauilla. Hallitus on itse aiheuttanut maamme konkurssin. Purraorpo kuvittelee, että pskkohauilla työpaikkoja yht' äkkiä manifestoituu jostain. Firmat kärsivät näistä turhista hakemustulvista. Kukaan oikesti järkevä työnantaja ei ilmoita paikkoja julkisesti enää. Ainoastaan huonot paikat, jorka eivät saa työntekijöitä, ilmoittavat julkisesti . Suomi on konkurssissa. Ei ihme, että aivovuoto muualle kiihtyy. No, ainahan voi tuoda osaajia Afrikasta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kuormita. Ne hakemukset menee suoraan "silppuriin". Työt jaetaan tuttujen kesken. Pitää olla sosiaalinen ja verkostoitunut. Pitää tuntea oman alan porukkaa, jotka ovat vakituisissa töissä. Heidän kauttaan töitä saa.
Eli mikä järki pakkohaussa siis on?
Ei työkkärin idea koskaan ole ollutkaan edistää työllistymistä vaan toimia leikkuriautomaattina.
Eihän se edistäkään sitä. Kontrolloi vain, mitä työttömät itse tekevät. Holhousyhteiskunta.
Etenkin sitä, etteivät vain tee mitään oma-alotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku työtön ei hakisi töitä? Siis jos on ihan terve ja silti ei vain hae töitä jostain syystä?
Kun on hakenut sataa työpaikkaa eikä vastaukseksi tule enää edes automaattinen "valintamme ei kohdistunut sinuun" vaan työtön hakija yksinkertaisesti ghostataan niin ymmärrän hyvin että mielenterveyden kannalta on parempaa lopettaa tulpattoman mopon polkeminen ja odottaa seuraavaa hallitusta jos se kykenisi muuhunkin kuin talouden syöksyn jyrkentämiseen leikkauksilla.
Minä olen jo pitkään etsinyt ne neljä työpaikkaa viime hetkellä ja pelkästään ilmoittanut ne työkkäriin. Tänä vuonna olen oikeasti hakenut ainoastaan yhtä paikkaa ihan reilun pelin hengessä mutta huonosti kävi. Turhaa oikeasti kiusata firmoja paskahakemuksillani. Nimikin jää huonolla tavalla mieleen (jos jää).
Yleensä en osaa pätkääkään hommista mihin "haen". Sen verran suppea on CV. Ainakin saa nähdä mitä teknologioita työnhakijan pitää osata samalla kun huomaa miten vanha osaamiseni kuihtuu pois.
Keskityn pikemminkin koulutuksiin ja semmoisiin mitä on tarjolla ja jossa voisi olla jotain yritysverkostoa takana. Mutta yleensä niihinkin pitää olla se yhteistyöyritys valmiiksi tiedossa. En kyllä oikein ketään tunne enää.
Menisin työkokeilulla ja semmoisilla mieluusti kokemusta hankkimaan. Tulisikohan se nousukausi niin työpaikkoja syntyisi?
Minulla on hieman huono omatunto kun joudun kuormittamaan firmoja neljällä hakemuksella/kk. Mutta en halua antaa valheellista tietoa viranomaiselle joka tuntuu uskovan työllistymiseeni huolimatta siitä että tietää minun jäävän eläkkeelle puolen vuoden kuluttua ! Nykyinen kolmen kk:n tarkastelujakso päättyy helmikuussa jolloin hän soittaa ja päivittää uuden velvoitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kuormita. Ne hakemukset menee suoraan "silppuriin". Työt jaetaan tuttujen kesken. Pitää olla sosiaalinen ja verkostoitunut. Pitää tuntea oman alan porukkaa, jotka ovat vakituisissa töissä. Heidän kauttaan töitä saa.
Eli mikä järki pakkohaussa siis on?
Ei työkkärin idea koskaan ole ollutkaan edistää työllistymistä vaan toimia leikkuriautomaattina.
Eihän se edistäkään sitä. Kontrolloi vain, mitä työttömät itse tekevät. Holhousyhteiskunta.
Etenkin sitä, etteivät vain tee mitään oma-alotteisesti.
Joo, työtön ei saa edes kerätä kokemusta jostain koulutuksensa mukaisesta hommasta ilman palkkaa. Tämä katsotaan yrittäjyydeksi ja sitten lähtevätkin pian kaikki tuet.
Sieltä työmarkkinatorilta näkee niitä avoimia paikkoja. Sarjatykittää heti ekana päivänä summittain samalla sapluunalla lääkäriksi, automekaanikoksi, kirjanpitäjäksi ja kokiksi. Sillä se hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä työmarkkinatorilta näkee niitä avoimia paikkoja. Sarjatykittää heti ekana päivänä summittain samalla sapluunalla lääkäriksi, automekaanikoksi, kirjanpitäjäksi ja kokiksi. Sillä se hoituu.
Tämä ei käy. Paikat pitää olla sellaisia, mihin olisi mahdollisuus päästä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin!
Hyppää jätemyllyyn, perskokkarehuora!
Kun kiusaaja saa itse päättää mitä sanat tarkoittavat niin kiusaaminen onkin kannustamista!