kuka voi määrätä keltarauhashormonia?
hei,
haluaisin kysellä viisammilta, että minkälaiselta lääkäriltä olette saanut keltarauhashormonia liian lyhyeen luteaalivaiheeseen. Minulla aika ovulaatiosta kuukautisiin on vain 7 päivää, ja haluaisimme kuitenkin tulla raskaaksi. menenkö suoraan yksityiselle lapsettomuuslääkärille, vai voinko mennä terv. aseman kautta? Lähinnä haluaisin pikaista hoitoa tähän vaivaan, sillä ikä painaa ja lasta on jo aika kauan yritetty.
yst. terv. riskilä
Kommentit (3)
Kiitos kysymykseeni vastanneille. Otin neuvosta vaarin ja varasin ajan gynelle. Kävin gynellä ja hän määräsi terolutia. Olen nyt yhden satsin syönyt, mutta kuukautiset alkoivat sunnuntaina... Eli ei ainakaan heti auttanut asiaan. Voisiko se lugesteron olla tehokkaampaa tässä liian lyhyt lutaalivaihe-asiassa? Tosin en uskonutkaan että keltarauhashormonin syöntikään ihan heti välttämättä tehoaa. Nyt pitäisi vaan löytyä sitä malttia.
ko. hormonit on aina määrännyt oma gynekologi.
Mä en osaa sanoa edellyttääkö keltarauhashormonien määrääminen gynekologisen tutkimuksen, mutta mulla on aina tsekattu että kaikki vaikuttaa normaalilta.
-Janna-
Oma kokemukseni on, että suun kautta otettavat kk-kiertoa tasaavat Terolutit (synteettinen keltarauhashormoni) voi saada melko helposti ihan terveyskeskuksen omalääkäriltä, jos menee ongelmaansa hänelle valittamaan. Voisit varmaan ekaksi kokeilla niitä.
Jos Terolutit eivät poista tiputteluongelmaa, voisitt kysyä omalta gynekologiltasi Lugesteron-reseptiä (emätinkuulat; luonnollista keltarauhashormonia). Niillä voi tukea luteaalivaihetta ja edesauttaa näin mahdollisen alkion kiinnittymistä (mikäli lapsettomuusongelma piilee nimenomaan alhaisissa keltarauhashormonitasoissa). Itselleni ei terveyskeskuksen yleislääkäri suostunut Lugesteron-reseptiä kirjoittamaan, koska valmiste ei ollut hänelle tuttu.
Onnea yritykseen!