AUTTAKAA!!!! Kolmiviikkoisen imetys" rytmistä" kyse
Voisiko niin moni kuin mahdollista kertoa miten olette " rytmittäneet" imetyksenne pienen vauvan kanssa! Kovasti olen kiitollinen, jos jaksatte vastailla.
Vauva siis meilläkin luonnollisesti määrää, milloin on nälkä, eli siksi tuo rytmi -sana lainausmerkeissä. Toinen lapsi tämä jo on, ja silti oon yhtäkkiä pallo ihan hukassa. Oon molemmilla muksuilla tehnyt tähän asti niin kuin Anna Wahlsröm neuvoo Lapsikirjassa, eli antanut tissiä heti kun vauva herää (niinkai sitä yleensä muutenkin), mutta sitten vielä taas kun vauva seurustelujen ym jälkeen on käymässä nukkumaan. Tuntuu, että miten se muuten jaksaa nukkua.
Mutta tällä kakkosella on kauheat vatsavaivat, vaikka muuten onkin leppoisampi luonteeltaan kuin esikoinen. Ilmaa on kauheasti, eikä se nukkuminen suju päivällä eikä yöllä ilman että vähän väliä vääntelehditään ja kitistään. Oon ruvennut miettimään, että riittäisikö kuitenkin, jos söisi vain herättyään, ja kävisi nukkumaan sitten ilman tisua. NÄINKÖ YLEENSÄ TEHDÄÄN? Tuntuu idioottimaiselta kysyä...
Päätä sekoittaa vielä, kun kaikki imetysmyönteiset esitteet käskevät antaa rintaa aina kun vauva itkee ja hamuaa. No, tämä alkaa aina noin puolen tunnin kuluttua syömisestä (valvoessaan siis, ei yöllä) itkemään ja hamuamaan. Silloin olen siis antanut tissiä uudelleen. Mutta pitäisikö antaa tutti ja laittaa nukkumaan? Iltaisin annan kyllä asua tissillä, kun maitoa on silloin tosi niukasti.
Mietin myös, voisiko jatkuvan tissuttelun lopettaminen auttaa öihinkin, meillä kun syöttöväli on silloinkin n. yksi - kaksi tuntia. Jos pojun vatsalaukku ei osaa kasvaa ottamaan vastaan suurempia annoksia, kun koko ajan tissutellaan, ja sitten on senkin takia koko ajan nälkä. Ja ilmavaivat kai lisääntyvät, kun ei masu saa koskaan olla rauhassa. Ja joka syöttökerralla tulee lisää ilmaa?
Mutta sitten taas sanotaan, että on tärkeää antaa lapsen imeä aina kun hän haluaa. Ja neuvolassa taas, että pari tuntia täytyisi vatsan saada rauhoittua välissä. Ja mietin, että oonko huono äiti ja petänkö vauvan luottamuksen, jos yöllä tarjoan vaan tuttia ja sillä yritän pitkittää syömisvälin pariin tuntiin, ettei nyt ihan tunnin välein syötäisi.
Maitoa tulee kyllä runsaasti muulloin, paitsi illalla, sen riittävyydestä tässä ei ole kyse. Vauva nukahtaa usein tissille suu täynnä maitoa...
Kiitos niille, jotka jaksaa lukea tän vuodatuksen, ja vielä vastatakin!
Kommentit (8)
Käsittääkseni " annetaan mahan levätä" -tyyppinen ohje ei ole nykyisten imetysohjeiden mukainen. Mutta kun itse imetin kuopustani tosi usein, niin etenkin anoppi seisoi aina vieressä paasaamassa, että vauvan mahan pitää antaa levätä ja taasko sillä on nälkä jne. Ymmärtäisin, että alle 2-3kk lapselle tarjotaan aina joka inahdukseen tissiä. Hän kaipaa läheisyyttä, imemistä ja maitoa. Ja kärsii vielä sopeutumisvaikeuksista, jotka kyllä aikanaan helpottaa.
Tämä on siis oma kokemukseni. Sinun lapsesi on tietenkin oma yksilönsä ja varmaan itse kokeilemalla kaikenlaisia kikkoja löydät parhaiten toimivan ratkaisun.
Rohkaisen suakin käymään edes kerran imetystukiryhmän kokoontumisessa tai soittamaan imetyspuhelimeen. Itse ei ole imetysasiassa mikään aktiivi, mutta uskaltauduin kokeilemaan kuopuksen kanssa ryhmää, juuri samanlaisten alkuvaikeuksieni ja epävarmuuteni vuoksi. Ja se kannatti =) Sain hyviä ohjeita, mutta etenkin rohkaisua toimimaan oman vaistoni mukaan!
esikoiseni on nyt 2,5kk joten en ole konkari asiassa mutta ehdottaisin että syötät kun vauva ilmaisee nälkää eli opettelet tunnistamaan vauvasi eri itkut, etkä heti lykkää tissiä suuhun ekasta inahduksesta. kuulostaa ehkä julmalta ihan pienen kanssa, mutta minusta lasta pitää kannustaa ilmaisemaan itseään eikä aina arvailla mitä toinen tahtoo. Unien jälkeen pienellä on tietty yleensä nälkä ja meilläkin tyttö yleensä vaatii ruokaa herättyään. Mutta kun nukkuma-aika taas lähestyy ei kysymys välttämättä ole nälästä vaan unen hakemisesta kun lapsi kitisee. Ota vaikka syliin poikittain vatsaasi vasten imetysasentoon, lykkää tutti suuhun ja kanna hetki/heijaa rauhoittavasti. Meillä ainakin pimu alusta asti simahti siihen nopsaan ja jo alle kk iässä päästiin 3h ruokarytmiin.
Mutta lapset tietty on yksilöitä ja äitinä tiedät parhaiten mikä teillä toimii!
joten tuli luettua kovin tarkkaan tämä pino. =)
Hyviä vastauksia ja jotenkin mun logiikalle tuo syömisen rytmittäminen väh parin tunnin väleihin olisi fiksuin. Tuttia meillä ei kundi huoli kuin hetkeksi, mutta jospa tuolla vauva0207:n keinolla saisi venytettyä syöttöväliä pidemmäksi.
Käytiin pojan kanssa imetystukiryhmän kokouksessa ja sieltä sain vähän vastaavanlaiset ohjeet. Eli jos vauva on koko ajan tissillä, niin syö myös pieniä määriä kerrallaan ja siitä syystä on myös nälkäinen useammin. Eli jollain konstilla vaan pidentämään sitä taukoa. Miten sen tekee on sit toinen ongelma...
Itse olen aina kitinää kuullessani tuupannut tissin suuhun ja sillä tehostanut maidon tuloa. (Meillä oli alkuun ongelmia painonnousun kanssa.) Nyt kun maitoa tulee tarpeeksi ja paino nousee, olisi kiva pystyä tekemään muutakin kuin istumaan sohvalla ja imettämään. =) Poika kun on Mies jo pienestä pitäen, roikkuisi tissillä vaan viihteen vuoksi... ;)
Mutta peesaan aloittajaa ja lisää hyviä keinoja. =)
~Murmutti ja Jätkis 3,5vko
Olen ihan samaa miettinyt että kuinka usein sitä pitäisi olla imettämässä.. neuvolasta sain ohjeen että tarjoa aina kun vauva haluaa ja muulloinkin jottei tulisi niin kova nälkä ja syöminen olisi rauhalllisempaa ja että vauva kyllä sitten kieltäytyy jos ei ole nälkä.. no vaikka meillä olisi syöminen lopetettu 5min sitten niin tissi kelpaa kyllä.. kertaakaan ei ole vielä kieltäytynyt. Joten rytmitys tuntuu kovin hankalalta ainakin noin. Olen imettänyt aina herättyä ja sitten vielä heti kun on alkanut uudelleen jotakin kitisemään.. onko se toinen kerta sitten aivan turha?? Samoin meillä tuppaa ilmaa menemään imiessä kovasti ja sitten punnerretaan ja kiemurrellaan sen takia taas tovi.
Antakaahan fiksummat/kokeneemmat hieman neuvoja???
Minä kokeilisin sitä, että jättäisin sen toisen syötön pois ja tarjoaisin tuttia, jos haluaa vaan imeä. Jos kyseessä on vatsavaivat, niin silloinhan se masu saisi rauhoittua edes sen pienen hetken. Äkkiähän sen huomaa, auttaako tauko asiaa.
Meille sairaalassa neuvottiin, että syötetään ja annetaan vatsan sitten kunnolla levätä välillä. Itse omaksuin tämän neuvon mielleläni, kätilö perusteli tätä mm. myös äidin jaksamisella (etenkin jos on muitakin lapsia, eikä jatkuva imettäminen välttämättä ole mahdollista), sanoi, ettei äidistä tarvitse tehdä huvituttia, imemisen tarpeeseen tarjotaan sitten se oikea tutti. Tämä kätilö myös kertoi mielestäni hyvän näkökulman tuohon imemistarpeeseen, vauvat kuulemma hakevat hyvää oloa, jos ovat kipuisia, väsyneitä, kaipaavat läheisyyttä tms. juuri imemällä, koska ovat tottuneet siihen, että kun imee ->tulee hyvä olo. Tällöin voi helposti äiti tarjota rintaa muihinkin tarpeisiin (mikä ei ole tietysti huono asia, jos jaksaa ja voi imettää aina vauvan halutessa/tarvitessa). Meillä on auttanut asiaa, kun hetken alkuaikoina aina yritin tulkita, onko nyt oikeasti nälkä vai ei ja tarjosin sitten tuttia, jos olin esim. vähää aiemmin juuri imettänyt ja huomasinkin, että vauva tyyntyi jo tutilla ja kävi nukkumaan. Nyt sen jo aika hyvin tietää, mistä on kyse.
Tällä menetelmällä voi saada syöttövälit pidemmiksi, ruokailut selkeämmin ennakoitaviksi ja tissit (ja äitikin) saa välillä lepoa. Ja meillä ainakin, kun on vähän välillä mahavaivaa, niin ei ukkeli jähise niin paljoa.
Mutta toki on muistettava, että jokainen vauva on yksilö ja heidän ehdoillahan sitä mennään!
Terkuin Kashmir
Ihana lukea muistakin joilla on samanlaisia pähkäilyn aiheita.
Meillä poika myös tuntuu hereillä ollessaan olevan koko ajan tissillä. Ensimmäisten päikkäreiden jälkeen (puolilta päivin n.3-4h) syödään ja siitä 15-30min ja taas haluaisi imeä.
Tätä jatkuisi varmaan koko loppu päivän, jos vain jaksaisin.
Öisin onneksi nukkuu ensin kans vähän pidemmän pätkän, tuon 3-4h, ja sitten herätään kahden tai puolentoista tunnin välein.
Tänä aamuna tunnin välein piti syödä aamusta.
Yleensä tuon toisen syönnin jälkeen (ekojen päikkäreiden jälkeen siis) koitan saada poikaa aina uudelleen nukkumaan ulos. Joskus se onnistuu ja joskus ei. Vaikka vauvaa kuin väsyttää, niin ei jostain syystä suostu menemään nukkumaan. Torkkuu sylissä, kun liikkuu, mutta jos pysähtyy tai pistää pojan sänkyyn tai mihin vain muualle mikä ei ole syli eikä liiku, niin menee hetki ja alkaa ähinä ja puhina ja itku.
Jos ei saa tissiä, saattaa itku muuttua jo kunnon huudoksi. =(
Tuttia ei huoli ei sitten millään, joten täällä ollaan kyllä ihan ihmeissään, että mikä mahtaa poikaa vaivata.
Meilläkin paino nousee hyvin ja korvikettakin olen kokeiluna koittanut, josko kuitenkin omassa maidossa on jotain vikana, mutta eipä ollut apua siitäkään. Neuvolasta ei tähän ollut oikein järkevää ohjetta. Vauvat vain itkevät näillä viikoilla eniten ja se helpottaa muutaman viikon päästä, kun vatsalaukku ja suolisto kehittyvät.
Huoh...
Täällä ainakin ollaan jo tosi väsyneitä tähän itkurumbaan.. eikä imettääkään jaksaisi nonstoppina koko päivää.
Meillä siis nyt kuusi viikkoinen poika.
-viivi ja poika 5vkoa6pv
Meillä ainakin tämä kuopus itki/kitisi alusta asti väsymystään, ihan pienenä jo ½ h päästä piti päästä nukkumaan, maksimissaan 1h jaksoi valvoa. Ekan kuukauden tarjosin tissiä joka itkuun ihan varmuuden vuoksi ja toisaalta siksi että halusin että imetys varmasti käynnistyy kunnolla. Mutta luulenpa, että ainakin meillä se ½ h päästä uudelleen syöttö oli turha kun vauva itkeä tihrusti väsymystään. Tuossa reilu 3-4 kk tietämillä lopetin ennen unille menoa varmuuden vuoksi imetykset kokonaan ja yhtä lailla tuntuu nukkuvan oli sitten syönyt just vai 1½ h sitten.
Mutta tietenkin kun vauvasi on vasta noin pieni on ihan mahdollista, että vatsalaukku on vielä niin pieni ettei sinne kerralla paljoa mahdu ja toisaalta imeminen voi olla niin raskasta vauvalle ettei kerralla jaksa syödä mahaa täyteen.
Antaisin siis neuvoksi kuten jotkut täällä jo kirjoitti, että kokeile jättää se toinen " ylimääräinen" syöttö pois ja katso vaikuttaako unien pituuteen tms. Ja jos vaikuttaa niin palaa sitten käytäntöön ja kokeile isompana uudelleen.
Esikoisen kohdalla odotin sitä että hän päästää itse tissistä irti kun on kylläinen, juu,sitä saikin sitten odotella :) Lupsutti tissiä vaikka 5 tuntia kerrallaan. Että sekään kuinka kauan vauva tissiä tykkää lupsuttaa ei kerro mitään nälästä, maidontulosta/riittävyydestä tms.
Mutta kyllä se varmasti viimeistään tuossa 3-4 kk iässä alkaa selkiintymään, ellei jo aiemmin, tsemppiä!
Sinuna kokeilisin, että nukkuisiko vauva ilman sitä toista syöttökertaa ennen unia. Jos huomaat selkeesti, että unet jää kesken nälän takia, ei kai syöttökertaa sitten kannata jättää pois? Olet oikeassa siinä, että masulaukku kaipaa myös lepoa ja joka kerta, kun imetät, vauva nielee myös ilmaa. Se voi johtaa siihen ilmavaivakierteeseen. On myös totta, että jos vauva imee usein mutta vähän, ei mahalaukku pääse kunnolla venymään ja koko ajan on sitten nälkä. Näin oli meidän pikkuneidillä, joka söi 4kk lähes tunnin välein (oli niin pikkunen, ettei jaksanut imeä kauaa- mahalaukku ei vetänyt kuin pienen määrän kerrallaan)
Koita sitä tuttia- yritä venyttää sitä syöttöväliä aina kerralla vaikka vaan muutaman minuutin. Ensin odotat pari minuuttia kun kitinä alkaa ja tarjoat tuttia. Sitten aina vähän pidempään. Tietenkin jos itku yltyy karjunnaksi, tissi vaan suuhun. Joskus tuosta usein tissittelystä tulee vaan sellanen tapa, jossa tankataan toki myös läheisyyttä jne. Ei aina ole nälkä. Pienen masulle se ei vaan tee hyvää. Jos sen läheisyydenkaipuun saisi vaan tyydytettyä tutilla ja sylittelyllä?
Ajan kanssa kyllä tuokin ' onglema' ratkeaa, kun vauva kasvaa ja jaksaa imeä enemmän kerralla. En oikein osaa neuvoa muuta, aika hyvin itse olit jo asiat pähkäillyt:)
e/e 0706/0504