Neljävuotias ei yhtäkkiä tottele mitään kotona
Mitäs vinkkejä tilanteeseen olisi? Kokeilee rajojaan, heittelee tavaroita, eikä tee mitään pyynnöstä. Päiväkodissa kyllä käyttäytyy hyvin niin kuin ennenkin.
Kun käyttäytyy huonosti, laitan lapsen lempileluja pois. Alkaa itkemään ja pyytelee anteeksi. En heti anna leluja takaisin, vasta seuraavana päivänä.
Minulla on kotona nollatoleranssi kaikelle heittelylle, puremiselle ym. Hyvästä käytöksestä kehun toki ja annan huomiota. Jos heittelee tms., niin toki heti kiellän napakasti ja tarvittaessa rajoitan aina fyysisesti.
Hirveä vaihe, kun lapsi on vahva kuin mikä. Miten te olette selvinneet?
Kommentit (43)
Ennenkuin luen ohjeita kuinka lasu ja tai antaa lapsi veks.
Muistaakseni lapsella on kehitysvaiheita, kokeilee rajojaan ja oppii jos vanhempi on läsnä ja opettaa. Muistan aikanaan, kun tepsuutelimme hetekn mataa yhdessä, minä töihin ja lapsi kouluun. Lapsi ilmoitti jossakin vaiheessa ettei enää käy, tahtoo kulkea omia aikatulujaan. Itkin sisarelleni, kuinka kaikki on nyt menetetty ja hän viisaana opasti, että anna lapsen kulkea omia polkujaan. Hyvä kun tahtoo kulkea, koska osaa.
Voi olla että kiusattaisiin, kuinka äidin poika kulkee äidin kanssa. En minä sitä silloin älynnyt, minulle hän on vieläkin minun rakas pieni poikani, joka tepsuttelee käsi kädessä äidin kanssa. Tulee aina olemaan :D
äiti 74v
Kiitos kaikille neuvoista ja kokemuksista! -ap
En koe, että neljävuotiaan enää tarvitsee olla rattaissa muutenkaan. Jotkut pitkät kävelymatkat mennään rattailla, mutta ei ole jokapäiväisessä käytössä. -ap