On se kumma kun ulkomailla ei ole näitä sisäilmaongelmia, Suomessa luulosairaat valittaa kun kuvittelevat ongelmia olevan
Ulkomailla jos kylppärin seinä alkaa mustumaan laitetaan lisää rappausta päälle: problem solved.
Kommentit (93)
Eikä ole sisäilmaongelmia missään, missä ei ole naisia. Narina sisäilmaongelmista kasvaa tasaisesti sitä enemmän mitä naisia on.
Semmoista se on kun elää pohjoisessa.
Vaikka ei se Britanniassa sen kummempaa ole. Kun asuin siellä, niin talossani oli katto pahasti homeessa ja kaikki talon asukkaat koko ajan sairaana. Ihan kuin olisi asunut keuhkoparantolassa.
Saksassa taas ei haitannut vaikka katto vuoti seinän vierestä. Siellä oli sen verran lämmintä ja kuivaa, että mitään homeongelmaa ei päässyt tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet käyttää tätä hyväkseen.Meilläkin pari eukkoa jotka aina saa toisessa yksikössä oireita(eivät vaan halua mennä sinne)ja kukaan muu ei.Sitten me muut ravataan niidenkin vuorot siellä.Mitään todistuksia niillä ei ole.
Minä olin yhdessä työpaikassa aina sairaana jos jouduin istumaan talon itäpuolelle. Enkä ollut ainoa sairastelija. Mutta kun työpaikka muutti, niin sairastelu loppui kuin seinään. Ihan sama millä puolella uutta taloa istui, ei tullut mitään tauteja. Suuri mysteeri, eikös vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ulkomailla asuneena ja asuvana voin sanoa, että KYLLÄ ON HOMEONGELMIA muuallakin. Erityisesti Usa:ssa oli vaikeaa; myrkylliset materiaalit, plywoodia ja mustaa hometta kaikki paikat täynnä, lisänä Floridan trooppinen, kostea ilmasto.
Nyt Espanjassa pärjään vähän paremmin, kun hatarassa kerrostalossa ei ole eristeitä. Mutta edellyttää hyvää tuuletusta eikä puisia kaappeja tai muita isoja huonekaluja kannata sijoittaa ulkoseinää vasten.
Parhaiten pärjäsin Suomessa, itse huolella rakennetussa ok-talossa.
Mitä olen kuullut, niin Espanjassa läträtään kloorilla homeongelmaa vastaan. Tehot on laskeneet ja ihmiset oireilee. Erityisesti lapset.
Kloriitilla voi pestä pintahometta seinistä. Maalia päälle. Jos rakenne p
Tietääkö joku saako Suomessa hyvää homeenesto maalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on rakennustavassa - puutalojen home on myrkyllistä terveydelle, samoin rakentamisen kemikaalit.
Etelä-Euroopassa on kosteutta, kyllä mutta hometta harvemmin.
Esim oma ystäväni joka on äärimmäisen homeherkkä Suomessa ei reagoi Italiassa lainkan vanhoissa taloissa.
Suomessa ovat varmaan kaikki talot jotenkin homeessa tai niissä on jotain rakennusaineita tai materiaaleja. Kun olen Suomessa ollut kaksi viikkoa niin tullessani takaisin kotiini Italiassa nyt, aiemmin Saksassa olen ollut joka ainoa kerta ainakin 6 viikkoa sairaana, en pahasti mutta pää ja kurkku kipeä. Se hurina kaikissa taloissa Suomessa käy kyllä niin stanasti hermoon, ei siellä osaa nukkua missään kunnolla. Ikkunoitakaan ei saa auki. Jotain kemikaaleja siellä rakennusaineissa täytyy olla Suomessa. Raitis ilma puuttuu täysin taloista.
Sama kokemus ja Italiassa myös asun. Tyttäreni asuu homeisessa kerrostalossa Suomessa, on jatkuvasti sairas ja huonovointinen. Anginaa, kurkkukipua, päänsärkyä, huimausta. Muutamassa päivässä täällä Italiassa väri palaa kasvoille ja henki kulkee taas, nukkuu kuin vauva
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole sisäilmaongelmia missään, missä ei ole naisia. Narina sisäilmaongelmista kasvaa tasaisesti sitä enemmän mitä naisia on.
Jaa. Meidän ystäväpiirissä pahiten allerginen on porukan miehekkäin ja jääräpäisin 59v mies joka ei ikinä valita turhasta. Sellainen jolla on jalat maassa, rakentanut itse talonsa ja tekee ruumiillista työtä.
Ja niin pahasti homeallerginen että jo ulko-ovella tietää voiko mennä taloon sisään.
Rskennusbidneksen ylläpitämä sivujuonne.
Ei työt lopu rakennusalalta. Kun aina on jotain korjattavaa.
Olen itse raksalla ollut töissä 20 vuotta, oman talonkin rakentanut, erittäin harvoin sairaana.
Pystyn kuitenkin 20 minuutissa aistimaan onko jossain tilassa sisätilaongelma, pelkästään olemalla paikalla sen ajan.
T. Raksaukko
Homeita on monenlaisia. Etelässä on erilaiset homeet ja jopa Suomessakin on erilaisia homeita. Ei ne kaikki ole samaa. Jotkuthan syö homejuustoakin sairastumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on rakennustavassa - puutalojen home on myrkyllistä terveydelle, samoin rakentamisen kemikaalit.
Esim oma ystäväni joka on äärimmäisen homeherkkä Suomessa ei reagoi Italiassa lainkan vanhoissa taloissa.
Suomessa ovat varmaan kaikki talot jotenkin homeessa tai niissä on jotain rakennusaineita tai materiaaleja. Kun olen Suomessa ollut kaksi viikkoa niin tullessani takaisin kotiini Italiassa nyt, aiemmin Saksassa olen ollut joka ainoa kerta ainakin 6 viikkoa sairaana, en pahasti mutta pää ja kurkku kipeä. Se hurina kaikissa taloissa Suomessa käy kyllä niin stanasti hermoon, ei siellä osaa nukkua missään kunnolla. Ikkunoitakaan ei saa auki. Jotain kemikaaleja siellä rakennusaineissa täytyy olla Suomessa. Raitis ilma puuttuu täysin taloista
No sisaruksillani näyttää isoissa taloissaan olevan sellainen pieni kapea noin 20 cm levyinen sivuikkuna jätti-ikkunoiden vieressä jonka voi avata, muita ei saa auki. EI noin kapeasta ikkunasta voi kunnolla isoa huonetta tuulettaa. Enpä oikein usko että noita melkein seinän kokoisia ikkunoita voi avata - useissa pienemmissä asunnoissa lisäksi ei saa läpivetoa ollenkaan ja kylppärit ja veskit ovat 99% ilman ikkunoita. Pullotaloja ovat. Pese pullo ja laita korkki kiinni, seuraa, että kosteus ei haihdu mihinkään vaan pysyy siellä pullossa ikuisesti. Sairaaksi tulee ilman muuta tuollaisissa taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ovat varmaan kaikki talot jotenkin homeessa tai niissä on jotain rakennusaineita tai materiaaleja. Kun olen Suomessa ollut kaksi viikkoa niin tullessani takaisin kotiini Italiassa nyt, aiemmin Saksassa olen ollut joka ainoa kerta ainakin 6 viikkoa sairaana, en pahasti mutta pää ja kurkku kipeä. Se hurina kaikissa taloissa Suomessa käy kyllä niin stanasti hermoon, ei siellä osaa nukkua missään kunnolla. Ikkunoitakaan ei saa auki. Jotain kemikaaleja siellä rakennusaineissa täytyy olla Suomessa. Raitis ilma puuttuu täysin taloista
Hyvä että joku muukin on huomannut saman kuin minä! Minut tyrmätään Suomessa täydellisesti kun sanon asiasta. Veljelläni on onneksi nätti saunakamari ulkosaunassaan, nukun siellä ollessani veljeni luona, siellä saa ikkunat auki eikä ole mitään huminaa kun Tulikiven kamiina lämmittää puilla jos olen talvella siellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siellä kuuluisassa ulkomaissa ei laiteta oppilaitosten ilmanvaihtoa pois päältä yöllä tai kesäloman ajaksi...
Kyllä, tämä käytäntö on edelleen Helsingin kaupungilla. Joku keksi aikanaan, että säästämme sähköä näin.
Tähän päälle kun lisätään se, että ilmanvaihtoa ei ikinä huolleta kunnolla, joten jotain on aina rikki tai tukossa.
Lisäksi moni kohde on jäänyt jo rakennusvaiheessa kesken. Se on vain luovutettu keskeneräisenä ja pöytäkirjat tehty konttorilla. Se on uskomatonta, ellei ole itse nähnyt sitä todellisuutta.
Se on käytäntönä muuallakin. Samaan aikaan perussiivotaan ja rempataan, mutta rakennuksissa ei muka ole ketään.
Mulla kesti 1,5 vuotta palautua palleahengenahdistuksesta. Pystyin vähitellen hengittämään syvään. Kuulemma veri puhdistuu siinä ajassa.