Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen huolto, huoltoriita ja elatusriita

Vierailija
14.11.2025 |

Tilanen tosiaan se, että olen ollut lapsen syntymästä lähtien lapsen yksinhuoltaja. Lapsen isä olisi muummoassa halunnut, että isyyttä ei tuoda ilmi. Lapsi nyt reilu 1v ikäinen ja aina asunut äidin kanssa. Lapsen isä nähnyt lasta nyt säännöllisesti, n. 6kk iästä eteenpäin. Vienyt keväällä huoltajuuden käräjäoikeuteen. Itse siis edelleen haluisin yksinhuoltajuuden pitää. 

Lapsen isällä myös vuosien takaa huumeista rikosmerkintää ja tällä hetkellä yhteistyö vaikeaa. Oli, esim. varattuna elatussopimuksen liittyen lastenvalvoja aika kun vanha sopimus vanheni, eikä sopimusta sitten syntynyt, lapsen isä ei suostunut allekirjoittamaan siis sopimusta, mikä olisi ollut lapsen edun mukainen. Elatuslaskurissakin oltiin siis tultu jo kovasti alaspäin siitä summasta, mitä elatuslaskuri oli ehdottanut ja silti jätti allekirjoittamatta. Nyt kuitenkin maksanut minimiä. Huom! Myös lastenvalvoja sanoi, että ei voi puoltaa minimisopimusta tai sopimusta,  mikä menee tietyn summan alle  kun laskurin mukaan isällä kyllä elatuskykyä löytyisi reippaaminkin minimin ja laskuriin nähden summa olisi ollut varsin kohtuullinen.  Samoin ei suostunut allekirjoittamaan lapsen asuinpaikasta sopimusta, että lapsi asuu minun luona, vaikka lapsi ei ikinä ole edes asunut isänsä kanssa !

Onko mitään vastaavia kokemuksia kelläkään, onko saanut pitää yksinhuoltajuuden vai onko joskus käräjäoikeus silti vastaavassa tilanteessa päätynyt Yhteis huoltajuuteen. Lapsen isä yrittää, myös saada asianajaja kuluja minun maksettavaksi, jos menemme asiassa ihan käräjäoikeuteen asti. 

Tarvisin siis muiden kokemuksia kun tilanne hyvin ahdistava ja ei mitenkään tunnu siltä, että tämän hetkisellä "yhteistyölllä" voisi miettiä yhteis huoltajuutta. 

567

Vaihtoehdot

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi