Ulkosuomalaisen vaatimaton pyyntö
Hei, luen mielelläni tätä palstaa. Minulla on kuva, että pysyn edes hieman kärryillä siitä, mitä Suomessa tapahtuu. Toisinaan huomaan, että en ole ainoa, joka sekoittaa käsitteitä, varsinkin kun ne ovat lyhennöksiä. Vasenkätinen ja vasemmistolainen (vasuri ja vassari) esimerkiksi. Myös huomasin jonkun sienestäjän puhuvan korista vasuna, kun taas muualla se tarkoitti varhsiskasvatuksen suunnitelmaa. Päikkä on sekä päiväkoti että päiväuni? Vai oliko jompikumpi päikky?
En ole mikään kielipuristi. Minunkin lapsuudessani Suomessa laulettiin ,,Oli simmarit, sammarit, kummarit . . . ,, Mutta jos yhdessä mielipiteessä yhden kerran - alussa - olisi sana oikein kirjoitettuna, auttaisi!
Tattista / Kiitos
Kommentit (6)
No höh. Mäkin olen ollut ulkosuomalainen jo lähes 30 vuotta, eikä mitään ongelmaa noiden kanssa. Kyllä kontekstista selviää. Sun pitää lukea enemmän (eikä vain av:ta).
On helpompaa, että sinä kysyt silloin, kun on epäselvää. Harva edes näkee tämän kirjoituksesi, ja vielä harvempi ryhtyy kirjoittamaan selvityksiä sanavalinnoilleen jo ennen kuin niitä pyydetään.
Ei sinun tarvitsekkaan ymmärtää. Mene sinne mistä tulitkin jos siellä ymmärtät jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalainen Porvoosta!
Keskeltä Saksaa olen.
Legit bro