Onko mielestäsi ratikassa olo kiusallista bussiin verrattuna?
Mietin että oonko ainut joka kokee näin. Syynä siis se että enemmän ihmisiä ympärillä, joihin pystyy saamaan katsekontaktin kuin bussissa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Joo, bussissa saa olla enemmän omissa oloissaan. Plus bussit kulkee nopeammin, pl. ruuhka. Ratikat matelee.
Manskulla valot toimii ratikoiden ehdolla, joten 4 ja 10 kulkee etenkin ruuhka-aikoina ainakin rivakammin ku bussit, jotka salettiin pysähtyy joka pysäkillä...
On joo. Astuin ratikkaan, menin istumaan vapaalle paikalle. N. 60-vuotias nainen istui vastapäätä. Seuraavalla pysäkillä hän nousi, mutta huomasin, ettei poistuakseen, vaan vaihtaakseen paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan
Olisit päässyt panee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, matkustan kummallakin säännöllisesti täällä Tampereella. Ratikka on nopeampi, tuttu bussilinja kiva. En ota katsekontaktia ratikassa jos ei kukaan ala minua tuijottaa. Enempi ottaa aivoon nämä ovilla seisovat tollot kuulokkeet päässä. Kohtelias pyyntö "anteeks pääsenkö tästä?" menee kuuroille korville. Eräs kiekkonuori opetti ottamaan kassin muurinmurtajaksi eteen ja sitten vain työntöä kohti ovea. Toimii! Toimii myös niihin sisäänrynnijöihin jotka eivät malta odottaa ulostulijoita.
No näitä malttamattomia "sisäänrynnijöitä" on lähinnä sen takia että moni ei saa ahteriaan hinattua tarpeeksi nopeasti ratikan ovelle ja ulos. Niitä odotellessa jää sisäänpyrkijä helposti pysäkille kun ratikka lähtee nokan edestä.
Kerran vuosia sitten, olin menossa silloin ekaluokkalaisen lapseni kanssa kotiin. Bussissa oli melkoisen täyttä ja sanoin lapselleni, että mee tohon x:n (naapurin lukioikäinen(?) tyttö) viereen istumaan, niin mä tulen käytävän toiselle puolelle. No sitten mies, jonka viereen olin istumassa, totesi, että hän voi siirtyä, että pääsen lapsen kanssa vierekkäin. Ei vielä tässä vaiheessa, mutta joitakin kuukausia myöhemmin tämä mies ja naapurin tyttö alkoivat seurustella. Nyt ovat jo vuosia olleet naimisissa.
Ei haittaa ratikassa, bussissa ja metrossa, kun on itselläni yleensä niin lyhyt matkustusaika. Mutta kaukojunassa yritän valita paikan niin, ettei joku lähellä istu naamakkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, matkustan kummallakin säännöllisesti täällä Tampereella. Ratikka on nopeampi, tuttu bussilinja kiva. En ota katsekontaktia ratikassa jos ei kukaan ala minua tuijottaa. Enempi ottaa aivoon nämä ovilla seisovat tollot kuulokkeet päässä. Kohtelias pyyntö "anteeks pääsenkö tästä?" menee kuuroille korville. Eräs kiekkonuori opetti ottamaan kassin muurinmurtajaksi eteen ja sitten vain työntöä kohti ovea. Toimii! Toimii myös niihin sisäänrynnijöihin jotka eivät malta odottaa ulostulijoita.
No näitä malttamattomia "sisäänrynnijöitä" on lähinnä sen takia että moni ei saa ahteriaan hinattua tarpeeksi nopeasti ratikan ovelle ja ulos. Niitä odotellessa jää sisäänpyrkijä helposti pysäkille kun ratikka lähtee nokan edestä.
Ei se ratikka lähde ennenkuin ovet ovat kiinni. Sisäänpyrkijän kannattaa painaa sitä vihreää/sinistä läpyskää siinä ovessa niin ovi aukeaa uudelleen jos se on sulkeutumassa. Kuljettaja kyllä näkee siihen ratikan sivulle, että siellä on vielä tulijoita. Ratikan ovelle tosiaan ei saa itseään hinattua tarpeeksi nopeasti juuri siksi kun seisotaan porukalla siinä oviaukon kohdalla.
En tiedä kun en käytä bussia enkä ratikkaa.