Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakolaiset torjuvat marjanpoiminnan: Emme ole rottia

Vierailija
13.11.2025 |

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maa hanm uuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuriset käsitykset ja anteliaat sosiaalietuudet.

Ruotsalainen journalisti Anna Gullberg matkusti Tukholman Tenstaan selvittääkseen, miksi Norrlandin metsissä marjoja keräävät thaimaalaiset, kun samaan aikaan työttömät maa hanmuu ttajat viettävät aikaa kahviloissa Tenstan keskustassa. Gullbergin pyrkimys saada vastauksia johti kiivaisiin reaktioihin.

Kun hän esitti kysymyksen paikallisessa kahvilassa istuville arabitaus.taisille miehille, tunnelma kiristyi hetkessä. Erityisesti 43-vuotias Jafar reagoi voimakkaasti. Olen tais tellut turvallisuuden puolesta. Olen tais tellut vakauden puolesta. Olen taistellut kaiken puolesta, hän sanoi Expressenille ja vaati ruotsalaisia lopettamaan maa han muuttajien kohtelun kuin he olisivat rottia.

Gullbergin selvityksessä kävi ilmi, että Jafar on saanut verovaroin rahoitetun metrojunankuljettajan koulutuksen, johon sisältyi palkka koulutusajalta sekä työtakuu anteliailla ehdoilla. Kun toimittaja kysyi, voisivatko hänen ystävänsä harkita marjanpoimintaa, Jafar nauroi. He istuvat kotona ja saavat rahaa. Miksi heidän pitäisi yhtäkkiä lähteä etsimään töitä?

Tämä asenne heijastelee tutkimustietoa semiittisten kulttuurien suhtautumisesta fyysiseen työhön. Vuonna 2021 julkaistu a.rabimaiden tutkimus osoitti, että kaikissa seitsemässä tutkitussa valtiossa fyysinen työ yhdistettiin voimakkaaseen sosiaaliseen häpeään ellei kyse ollut julkisesti rahoitetusta istumatyöstä.

Artikkelin yhteydessä viitataan myös laajempaan eurooppalaiseen kartoitukseen, jonka mukaan tietyt maa han muutt ajaryhmät ovat EU-kansalaisten keskuudessa vähiten toivottuja. Tutkimus julkaistiin arvostetussa Nature-lehdessä.

Lähde: Expressen

(P Tv- media)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut voisivat mennä poimimaan marjoja. 

Vierailija
2/6 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut voisivat mennä poimimaan marjoja. 

Somalit vois vaikka perustaa kahviloita ja ravintoloita eikä vain lisääntyä kuin kanit ja kupata tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka mesoaa, että on taistellut sen, tän ja ton puolesta, ei ole itse taistellut mistään. Vaan kyllä tuollainen tilanne tuppaa olemaan se, että muut ovat taistelleet, ja tämä yksi (ja moni muu samanlainen) ratsastaa asialla.

Vierailija
4/6 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotat pahastuivat vertauksesta.  

Vierailija
5/6 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei, ei.   Meillä on Kelacould.   Hyi mihinkään pellolle mennä.  Sieltähän me tänne just tultiin.

Vierailija
6/6 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olet jos tulet toisten maahan valheinnn mielessäsi ilmainen elämä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme