Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi leipäjonossa seisominen hävettää?

Vierailija
11.11.2025 |

Ilmaista ruokaa tarjolla. Eikö muka voi nöyrtyä vaan mielummin näkee nälkää ja pitää lapsiaankin nälässä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinänsä hävettäisi mennä ruokajonoon. Minulla on vain sellainen ennakkoluulo, että siellä on joku rempsakka main character -ukko jakamassa niitä ruokakasseja. Sellainen, joka julistaa puolihuutoa, että tässäpä rouvalle jokapäiväinen leipä ja Jumalan siunausta. Onkohan siellä oikeasti sellaista?

Käy kurkkaamassa. Ei ole meilläpäin näkynyt. Enemmän on sellaisia pälyileviä hiirulaisnaisia.

Vierailija
22/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päättäjien pitäisi hävetä että suomen kaltaisessa valtiossa osa joutuu käymään leipäjonossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim lapsia, niin ne saa kyllä kuulla ja leiman siitä. Kiusamista yms. Ja nykyään ihmisarvon ratkaisee, kuinka paljon rahaa se tekee tai omistaa. Ihmistä, joka on heikoilla, ei pidetä ihmisenä se on huomattu. 

No se joka huomaa, on tullut itsekin jonoon joten..

Vierailija
24/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoja kertoja nolotti mutta ajan kanssa oikein  odotin että pääsen menemään ruokajakeluun ja aiemmin sai hyviä lihoja, yksi vuosi sain 6 kg joulukinkun. Nykyään jakelu  on liian kaukana ja ei niin paljon jaettavaa. Joskus käyn naapurin kyydissä päiväkeskuksessa hakemassa leipää ja juomme pulla- tai kakkukahvit siellä .Ostan punalappuja lähikaupasta.

Vierailija
25/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään hävettävää olla jonossa.ei tarvitse hävetä sairautta,köyhyyttä jne ne ei ole rikoksia.

hävetä pitää rikosta,pahoja tekoja,huonoa käytöstä,juoruilua jne.

päättäjät ja poliitikot on syypäät ihmisten heitteille jättöön.vakuutusyhtiöt ja kela iso syy ruokajonoille. hylkäävät sairaiden eläkkeet laittomasti ja varastavat eläkerahat.

tunnen ruokajonojen jakajia jne ovat usein oikeasti ihmisistä välittäviä.haluavat nälkäiselle ruokaa.arvostan.

Vierailija
26/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim lapsia, niin ne saa kyllä kuulla ja leiman siitä. Kiusamista yms. Ja nykyään ihmisarvon ratkaisee, kuinka paljon rahaa se tekee tai omistaa. Ihmistä, joka on heikoilla, ei pidetä ihmisenä se on huomattu. 

Mun lastani kiusasi yksi saman luokan tyttö silmälaseista... Ja äitinsä jonotti mun kanssa ihan siel samassa leipäjonossa joka ikinen viikko. Että höpö höpö taas. Saatiin kyllä kiusaaminen loppumaan. Puheet ei auttaneet, homma vain jatkui ja jatkui niin lopulta täysin vastoin periaatteitani opetin lapsen lyömään ja käskin vetää turpaan. No ongelmia tästä ratkaisusta seurasi minulle hetkeksi mutta kiusaaminen loppui siihen paikkaan, eli suosittelen opettelemaan miten puolustaudutaan. Sillä on tapana toimia toisin kuin lässytyksellä ja loputtomalla ymmärryksellä. Toki tää on sit täysin toinen tarina. Pointti oli se että häiriintyneet pennut keksii kyllä syyn kiusaamiselle vaikka siitä että jollain on punainen paita ja hänellä itsellään sininen, aivan sama kuinka rikas kisattu on tai ei ole. 

Vierailija
27/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehdet normalisoivat huo raamista nykyään niin miksi hävetä jotain jonottamista enää?

Vierailija
28/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siinä mitään hävettävää ole. 

Minä menen säännöllisesti leipäjonon ohi, enkä kyllä koskaan ajattele mitään pahaa niistä ihmisistä, vaan päinvastoin koen empatiaa heitä kohtaan ja katselen pois, etten vaan tuijottaisi. Oletan, että kokemus on heille ihan tarpeeksi nöyryyttävä muutenkin, joten en halua lisätä mitään oloja omilla neutraaleillakaan katseillani. 

Vierailija
29/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sinne jonoon laittaa jotkut spurguvaatteet niin ei tunnisteta.

Entäs naama?

Vierailija
30/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni rikkaus on huijaamalla,varastamalla, hyvä veli järjestelmällä ansaittu.isäni opetti lapsena mulle että usein varakas ihminen on paha.raha on turhan usein riistettyä joltain.

oon jonottanut joskus ruokaa naapurin papalle kun se ei pystynyt käveleen paikalle,ei hävettänyt olin ylpeä itsestäni.

Vierailija
31/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen tyyppejä jotka tekee ruokaa laitoskeittiössö seurakunnan köyhille.ovat ihan taviksia.oon myös itse lahjoittanut seurakuntiin kuivamuonaa ja vaatteita. arvostan ruokajonoja.ehkä tärkein työ koko suomessa,nälkäisten ruokkiminen on jeesuksen kehoitus.

Vierailija
32/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo siitä ettei osaa käyttää rahaa. Kuuluisi holhouksen alle.

Tiedän yhden aktiivisen leipäjossa kävijän jolla on 30 sijoitusasuntoa.

Joo pa joo.

yritätkö jotenkin tehdä leipäjonosta normaalia kun sinulla menee päinpersettä.

No, minä en sentään noin varakasta tiedä, mutta yhden kyllä 18 asuntoa omistavan, joka käy kaikissa ilmaisjutuissa. Sitten sellaisia hyvin toimeentulevia, jotka piheyttään kerjää ilmaisia aterioita tai vaan aikansa kuluksi. Varmasti jonoissa on aidosti köyhiä, mutta erityisesti iäkkäissä on vaan sairaalloisen nuukia, joilla ei ole mistään mitään pulaa

Lisäksi mua tökkii nämä jutut, kuinka vanhat on niin pulassa rahan kanssa jne. Äitinikin ruikuttaa aina lääkärissä, kuinka rahat on loppu ja lääkkeet maksaa jne. Kysyin, että miksi tommoisia puhuu. On sitä ikäpolvea, että pitää esittää köyhää, vaikkei siitä mitään hyötyä siinä saa kuin nuoren ja sinisilmäisen lääkärin empatiat. Äitini mukaan hänen eläkkeensä ei meinaa millään riittää elämiseen. Niin. Se vissiin meneekin miltei kokonaan. Hänen eläkkeensä ei vaan meinaa riittää noiden nousseiden hintojen takia. Eli käytännössä he elävät pelkästään äidin eläkkeellä arkensa ja sitten kokevat, että rahat on loppu, kun joutuisi hiukan nyysimään isänkin tililtä. Sinne eläkkeet jää kuukausia koskemattomana. Jossain vaiheessa isällä oli käyttötilillä lähes kahden vuoden eläkkeet koskemattomana ja samalla rutisevat, ettei rahat meinaa riittää. Heillä on siis kummallakin hyvä työeläke, about samaa kokoa. Äiti taitaa saada jopa satasen tai kaksi enemmän käteen. 

Vierailija
33/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sinne jonoon laittaa jotkut spurguvaatteet niin ei tunnisteta.

Entäs naama?

Kenkälankki.

Vierailija
34/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo siitä ettei osaa käyttää rahaa. Kuuluisi holhouksen alle.

Tiedän yhden aktiivisen leipäjossa kävijän jolla on 30 sijoitusasuntoa.

Joo pa joo.

yritätkö jotenkin tehdä leipäjonosta normaalia kun sinulla menee päinpersettä.

No, minä en sentään noin varakasta tiedä, mutta yhden kyllä 18 asuntoa omistavan, joka käy kaikissa ilmaisjutuissa. Sitten sellaisia hyvin toimeentulevia, jotka piheyttään kerjää ilmaisia aterioita tai vaan aikansa kuluksi. Varmasti jonoissa on aidosti köyhiä, mutta erityisesti iäkkäissä on vaan sairaalloisen nuukia, joilla ei ole mistään mitään pulaa

Lisäksi mua tökkii nämä jutut, kuinka vanhat on niin pulassa rahan kanssa jne. Äitinikin ruikuttaa aina lääkärissä, kuinka

Ylläri että ukko loisii naisen rahoilla. Ei jumalauta.

Vierailija
35/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää?? Tehdäänkö se koneilla vai vapailla painoilla? 

Vierailija
36/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekoja kertoja nolotti mutta ajan kanssa oikein  odotin että pääsen menemään ruokajakeluun ja aiemmin sai hyviä lihoja, yksi vuosi sain 6 kg joulukinkun. Nykyään jakelu  on liian kaukana ja ei niin paljon jaettavaa. Joskus käyn naapurin kyydissä päiväkeskuksessa hakemassa leipää ja juomme pulla- tai kakkukahvit siellä .Ostan punalappuja lähikaupasta.

Onko ne laput semmoisessa tarranauhassa? Ei niitä saa ottaa, ne ovat myyjiä varten.

Vierailija
37/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää?? Tehdäänkö se koneilla vai vapailla painoilla? 

Kaikki käsityötä.

Vierailija
38/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moni rikkaus on huijaamalla,varastamalla, hyvä veli järjestelmällä ansaittu.isäni opetti lapsena mulle että usein varakas ihminen on paha.raha on turhan usein riistettyä joltain.

oon jonottanut joskus ruokaa naapurin papalle kun se ei pystynyt käveleen paikalle,ei hävettänyt olin ylpeä itsestäni.

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Vierailija
39/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni on joutunut nöyrtymään ja todella iso porukka kohta joutuu. Kiitos nykyisen hallituksen. Nälkä kun on niin kyllä se jonoon pistää menemään ylpeämmänkin. Samalla näpistykset, omaisuusrikokset, petokset ja varkaudet ovat lisääntyneet ja tämä on vasta alkua. Kiitos Petteri ja Riikka.

Vierailija
40/41 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni on joutunut nöyrtymään ja todella iso porukka kohta joutuu. Kiitos nykyisen hallituksen. Nälkä kun on niin kyllä se jonoon pistää menemään ylpeämmänkin. Samalla näpistykset, omaisuusrikokset, petokset ja varkaudet ovat lisääntyneet ja tämä on vasta alkua. Kiitos Petteri ja Riikka.

Mutta onneksi pian verottaja ja kela voi käydä tarkastamassa että et vaan ole lahjoittanut liikaa omaa rahaasi opiskelevalle nuorelle, ettei opiskelijan tarvitsisi ottaa syömävelkaa. Lahjavero nääs.