Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha-asiat edunvalvontaan?

Vierailija
09.11.2025 |

Lähipiirissäni on mies, joka on vähän väliä asunnoton maksamattomien vuokrien takia. Viime vuosina on muuttanut noin 3-4 kuukauden välein ja usein majailee tuttaviensa luona viikkoja, jopa kuukausia. Miehellä on alkoholiongelma, jota yritetty kuntouttaa useita kertoja tuloksetta viimeisen 10 vuoden aikana. Välillä menee paremmin, välillä huonommin. On tehnyt töitä pätkissä, yleensä työsopimukset ovat päättyneet alkoholinkäytön tuomien ongelmien vuoksi. Pyytää sukulaisilta ja ystäviltä rahaa lainaan usein, maksaa kuitenkin yleensä takaisin 

Onko tällaiselle henkilölle mahdollista saada jonkinlaista tukiasuntoa sekä edunvalvojaa raha-asioiden hoitoon, niin että pysyisi edes katto pään päällä. Me läheiset alamme jo hiljalleen kyllästyä tähän touhuun, siis aikuisen ihmisen majoittamiseen ja elättämiseen

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso edellytykset ja hakuprosessi DVV:n sivuilta. 

Vierailija
2/6 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän itse vastustaa niin ei oikein saa, ellei ole selkeästi hyvin sairas tai muistamaton. Ihmisellä on oikeus sössiä asiansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimistoon yhteydenotto, jos tyyppi on halukas ottamaan apua vastaan. Voidaan avata välitystili ja selvittää asumis- ym. asioita.

Vierailija
4/6 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän itse vastustaa niin ei oikein saa, ellei ole selkeästi hyvin sairas tai muistamaton. Ihmisellä on oikeus sössiä asiansa. 

Niin, tämä onkin sitten toinen juttu. Ei itse oikein myönnä olevansa ongelmissa. Selittele usein muuttoja ärsyttävillä naapureilla tai huonolla pohjaratkaisuilla ja työpaikan menettämistä sillä, että työ kyllästytti ja aikoo etsiä työn, josta saa enemmän palkkaa. Me kuitenkin tunnemme tämän henkilön sen verran hyvin, että ymmärrämme mitä ne todelliset syyt ovat. 

Toki, jos me läheiset lakkaamme auttamasta, muuttuisiko mieli muutaman ulkona pakkasessa nukutun yön jälkeen. Nyt kesän ja syksyn aikana on muutamia öitä nukkunut autossaan

Ap

Vierailija
5/6 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa rahallinen avustaminen ja auttaminen ylipäätään. Eihän tuosta tule mitään, että aikuinen juoppo majailee toistuvasti viikkokaupalla sukulaisten/tuttavien nurkissa ja lainailee rahaa. Miksi hän lopettaisi juomisen, kun palvelu kerran pelaa?

Vierailija
6/6 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisiin auta mikään muu kuin rock bottom. Mahdollistatte itse tuon käytöksen.