Talon remontoiminen, kun arvo ei nouse?
Olemme remontoineet n.110k maksanutta taloamme nyt 50 000 tuhannella eurolla. Taloon on tehty suurin osa peruskorjauksista, mutta tehtävää olisi vielä, ainakin 10-20 000 saisi laittaa vielä korjauksiin. Talo sijaitsee pikkupaikkakunnalla, tunnin ajomatkan päässä isosta kaupungista. Talot täällä myydään useimmiten tuohon 100k hintaan, tai vähän alle. Jotkut rakentavat tänne uusiakin taloja, mutta hyvin harvoin kukaan ostaa täältä mitään kalliimpia (yli 150k) taloja. Voinko siis olettaa, että tekemämme remontit eivät ole juurikaan nostaneet talon arvoa, vaan enemmänkin säilyttäneet sen ennallaan?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on todellisuutta useimmilla paikkakunnilla että remontteihin laitettua rahaa ei tule koskaan myynnissä takaisin saamaan. Mutta ne remontit nostavat mahdollisuuksia saada se talo ylipäätään joskus myydyksi. Itse olen ajatellut myös niin että maksan omasta asumismukavuudestani.
Omalla kohdallani puhutaan myös noin 50 tonnista jonka olen remontteihin laittanut, ja lisää tulee lähivuosina. Toivon että sen ansiosta saan tämän myytyä muutaman vuoden kuluttua kun se tulee ajankohtaiseksi.
No tätä toisaalta mietin, että onko mitään järkeä edes myydä (jos ei ole pakko) kun lopputulos on että olet laittanut valtavan määrän rahaa ja työtä taloon, ja siinä joku muu sitten saa nauttia työsi hedelmistä ilman että tarvitsi edes maksaa talosta juurikaan enemmän kuin millä rahalla sen itse osti täysin remontoimattomana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on todellisuutta useimmilla paikkakunnilla että remontteihin laitettua rahaa ei tule koskaan myynnissä takaisin saamaan. Mutta ne remontit nostavat mahdollisuuksia saada se talo ylipäätään joskus myydyksi. Itse olen ajatellut myös niin että maksan omasta asumismukavuudestani.
Omalla kohdallani puhutaan myös noin 50 tonnista jonka olen remontteihin laittanut, ja lisää tulee lähivuosina. Toivon että sen ansiosta saan tämän myytyä muutaman vuoden kuluttua kun se tulee ajankohtaiseksi.
No tätä toisaalta mietin, että onko mitään järkeä edes myydä (jos ei ole pakko) kun lopputulos on että olet laittanut valtavan määrän rahaa ja työtä taloon, ja siinä joku muu sitten saa nauttia työsi hedelmistä ilman että tarvitsi edes maksaa talosta juurikaan enemmän kuin millä rahalla sen itse osti täysin remontoimattomana. Ap
Asunto pitäisi aina ostaa ensisijaisesti omaa tarvetta ajatellen. Jos se edelleen sopii käyttöösi ja varat riittävät, niin ei sitä kannata myydä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi remontoida jollekin toiselle kun aikoo asua kämpässä kuolemaansa saakka eikä perillisiä ole?
Ei miksikään. Älä vain remontoi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos siis laittaisimme talon jossain kohtaa myyntiin, emme saisi remonttiin laittamiamme rahoja takaisin.
Sellaista se on. Minä myin juuri kaksion Helsingin keskustasta, enkä saanut euroakaan voittoa vaan tappiota. Jouduin teettämään siihen vielä monta kymmentä tuhatta maksaneen remontin myyntiä varten, jotta se ylipäänsä meni kaupaksi. Se remontti ei siis nostanut arvoa, vaan mahdollisti, että joku ylipäätään suostui ostamaan sen. Tällaista se on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei remontointi kohota hintaa, vaan on ehto, että asunnon saa joskus myytyä.
Tämä.
Jos ap:n paikkakunnalla on taloja myynnissä, niin remontoitu talo menee ehkä kaupaksi, ne muut remontoimattomat eivät mene kaupaksi.
Ja jatkan vielä että sen minkä tässä remontoinnissa häviän, melkeinpä olen voittanut siinä että talojen hinnat täällä on matalia, lainaa tarvittiin vähemmän kuin monessa muussa paikassa, joten korkojakaan ei tullut paljoa maksettua. Lainankin sain maksettua muutamassa vuodessa.