Luulin, että korkeakoulussa voi valita vapaasti koulun tarjoamista kursseista kunhan suorittaa kuitenkin tutkinnon pakolliset opintojaksot
Mutta ilmeisesti se ei olekaan niin helppoa. Koulu ei haluaisi, että opiskelen ylimääräisiä kursseja.
Kommentit (16)
Amk: ssa oli paljon vaikeampaa kun yliopistolla. Olen käynyt molemmat
Mä ainakin opiskelin ihan mitä sattuu koko 6 vuotta
Ilmeisesti et tarkoituksella yritäkään kertoa tilanteesta mitään tarkempia tietoja tai tukea väitteellesi?
Vierailija kirjoitti:
Amk: ssa oli paljon vaikeampaa kun yliopistolla. Olen käynyt molemmat
Mitä opiskelit yliopistolla?
Onko tässä joku ajatus ettei ihminen voisi osata mitään muuta kuin sen oman tutkintonimikkeen viittaamat asiat? Noh ehkä kuitenkin tahtovat käyttää mahdollisimman vähän resursseja per opiskelija.
Opo myös olisi minun puolestani päättänyt mitä vapaavalintaisista opinnoista suoritan. Ap
Tuntuu hirveältä kun tämänon kuitenkin minun elämäni, että muut tahtovat sitä ohjailla.
Olet joko trolli tai sitten yksinkertainen ihminen. Ulosantisi on todella huonoa ja et kerro kunnolla mitään.
Ainakin Helsingin yliopistolla onnistuu aivan mainiosti, joskaan kaikki kurssit eivät ole vapaasti ns. sivuaineopiskelijoiden suoritettavissa. Osaan suoritusoikeuden voi saada erillisellä kokeella, mutta joillain aloilla ei ole lainkaan mahdollista opiskella valinnaista opintokokonaisuutta. Ainakin psykologia on tällainen.
Ainakaan yliopistossa ei ketään kiinnostanut, mitä kursseja tein. Tai no, kerran kyseltiin selitystä opintopisteistä, kun ei ollut tarpeeksi tukikuukausiin nähden.
Tiettyjä kursseja voi olla hankalampi päästä opiskelemaan. Esimerkiksi kemian labrakurssille otettiin aika nihkeästi ei-pääaineopiskelijat. Mutta pääsi sinnekin kun tilanteensa selitti miksi kurssi piti käydä.
Yliopisto saa tutkinnostasi enemmän rahaa, jos valmistut tavoiteajassa. Rahasta on yleensä aina puute, joten yliopistolla on kannustin kehittää systeemejä niin, että opiskelija valmistuu nopeammin. Keskiverto-opiskelijan kohdalla opintojen rajoittaminen pakollisiin kursseihin ja tutkinnon suunnittelu mahdollisimman suoraviivaiseksi ovat tämän tavoitteen kannalta tarpeellisia juttuja.
Sivistyksen tappiohan tämä malli on, enkä tiedä, onko se työelämän kannaltakaan pidemmän päälle kovin hyvä, koska valtio ei ohjaa yliopistoa piittaamaan osaamisen laadusta tai työllistymispotentiaalista.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et tarkoituksella yritäkään kertoa tilanteesta mitään tarkempia tietoja tai tukea väitteellesi?
Ei hän opiskele korkeakoulussa. Ei noin tyhmä pääse sisään. Toivon niin.
Kuka maksaa ne sun ylimääräiset kurssit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän opiskele korkeakoulussa. Ei noin tyhmä pääse sisään. Toivon niin.
Olen yliopisto-opettaja, ja toistaiseksi en näe mitään syytä epäillä, ettei ap oikeasti opiskelisi yliopistossa.
Esim. itselläni on joka vuosi opiskelijoita, jotka kirkkain silmin väittävät, että eivät voineet mitenkään tietää, että kurssisuoritukseen vaaditaan asia A, koska kukaan ei kertonut heille. Tilanteessa, jossa A on mainittu kurssisivuilla kohdassa suoritustapa (joka on erikseen pyydetty lukemaan ensimmäisen luennon yhteydessä), ensimmäisellä luennolla, viimeisellä luennolla ja muistutusviestissä juuri ennen tehtävien viimeistä palautuspäivää. Luennoista on tarjolla tallenteet ja luentokalvot, joista molemmista toki myös löytyy tieto, että A on pakollinen osa suoritusta. Mutta ei, kun kukaan ei kertonut juuri kyseisille opiskelijoille henkilökohtaisesti, niin he eivät mitenkään voineet tietää.
Jos vähän pohjustaisit aloitusta, saattaisit saada vastauksiakin.
Tutkintoputkesta puoliväkisin tunkeminen on kirjaimellisesti ainut asia joka korkeakouluja kiinnostaa opetuksessa.