Missä myydään joulun tunnelmaa?
Jäin miettimään, kun eilen sain jossakin keskustelussa runsaasti alapeukkuja kun kerroin ettei mielestäni joulun järjestämiseen tarvita rahaa. Kyse oli siitä kun vähävarainen harmitteli ettei ole jouluksi paljoa rahaa käytettävänä.
Minä rakastan joulua, olen jo nyt aloittanut tunnelmoinnin että saisin nauttia joulunajasta mahdollisimman pitkään. Siltikään joulu ei minulle tule ostelemisella. Saan iloa ja tunnelmaa siivoamalla, leipomalla joulun makuja, kynttilöillä ja joulumusiikilla esimerkiksi. Ikivanhat joulukoristeet ovat minulle tärkeitä, enkä halua niiden tilalle uutta. Ahdistun ruuhkaisissa kauppakeskuksissa ja mieluummin valitsen esimerkiksi tunnelmallisen iltakävelyn.Ja kyllä, käytän jonkin verran rahaa lähinnä lasten joululahjoihin ja ruokaan, mutta kuten eilen kirjoitin esimerkiksi riisipuuro on jopa arkiruokaan verrattuna edullista ja jouluateria voi olla muutakin kuin kinkku. Joten pakko ei ole kuluttaa ylimääräistä. Lisäksi pitkin vuotta säästämällä on helppo pienistäkin tuloista saada erinomaiset ruoat pöytään ja lahjoja osaava tekee edullisesti jopa itse.
Kertokaa mistä teille muille tulee joulun tunnelma? Tuleeko se kuluttamalla?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Niistä valmisteluista: siivoaminen, koristelu, lahjat ja niiden paketointi, jouluruokien valmistus. Harvoin minäkään esim uusia koristeita ostan, mutta aina siihen jouluun sen 2000€ saa uppoamaan kaikkineen, aina ei riitäkkään. Kauppakeskuksissa en ole pyorinyt enää vuosiin, kaikki hoituu verkkokauppojen ja kotiinkuljetuksen kautta.
Se on kyllä iso raha. Ehkä isoin osa menee lahjatoiveisiin, ehkä.
temusta saa halvimmin, kuin kivijalkaliikkeistä joulunkin iloa.
Temu on paras vuonna 2025.
Tokmannissa myydään joulutunnelmissa..
Meille tunnelma, ruoka ja yhdessäolo ovat tärkeimpiä. Toki lapsille myös lahjat. Mutta heidänkin puheissa korostuu se kuinka he odottavat tiettyjä jouluruokia ja kuinka tykkäävät joulunajan kiireettömästä tunnelmasta, kuusi nurkassa, kynttilöitä, pulkkamäkeen Tapanin aamuna, glögiä ja joulutorttuja iltaisin. En panosta omaisuuksia lahjoihin, pyrin etsimään jotain mistä lahjansaaja todella tykkää. Samoin ruoissa olen onneksi taitava laittamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
temusta saa halvimmin, kuin kivijalkaliikkeistä joulunkin iloa.
Temu on paras vuonna 2025.
Tilasin joulukortitkin temusta..
Niistä valmisteluista: siivoaminen, koristelu, lahjat ja niiden paketointi, jouluruokien valmistus. Harvoin minäkään esim uusia koristeita ostan, mutta aina siihen jouluun sen 2000€ saa uppoamaan kaikkineen, aina ei riitäkkään. Kauppakeskuksissa en ole pyorinyt enää vuosiin, kaikki hoituu verkkokauppojen ja kotiinkuljetuksen kautta.