Ikean uudessa joulumainoksessa TAAS musta mies ja valkoinen nainen
Ja olkoon ei mua haittaa, mutta pidän erikoisena että aina. Tietoinen valinta? Miksi?
Kommentit (243)
Vielä pitäisi saada valkoinen mies tarjoilijan tai palvelijan asemaan niin olisi hyvä.
Mitä väliä jollain ihon värillä on? Nyt on vuosi 2025.
Olen kuullut väitteen, että ainakin ulkomailla tarttisi palkata mustia ja valkoisia niin, ettei saa syytettä toisen sorrosta.
Vierailija kirjoitti:
Se on todellakin outoa. Miksi ei koskaan toisin päin? Se on aina musta mies sekä valkoinen nainen ja väitetään ettei wokea muka ole.
Tämä! Pitäisi olla myös toisinpäin, ja on sellaisiakin pareja olemassa. Lisäksi ne parit taitavat kestää keskimäärin paremmin perheen perustamisen jälkeen kuin muussta mies + valk. nainen-pariskunnat.. Huom: osa jälkimmäisistäkin pariskunnista toki kestää ja on ihania perheitä, joissa on hyvä afro-isä ja eurooppalainen äitivaimo, mutta ihan liikaa näkee sitä, että nainen on sitten yh. Vikaa varmasti molemmissa osapuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) totuus mitä ei saa sanoa ääneen: vaalean ihonvärin hävittäminen on agenda nro 1. Pikku hiljaa sukupolvi sukupolvelta, rotujen sekoittaminen.
Pätee toki myös kaikkiin muihinkin puhtaisiin alkuperäisrotuihin. Ne haluttaan hävittää, koska ne omaavat kykyjä ja ominaisuuksia, joista halutaan eroon.
B) Halutaan luoda eripuraa maailmaan.En käy enää Ikeassa, enkä missään muuallakaan missä vaalean ihonväriä jostain syystä vähätellään. Olen iloinen ollessani vaalea, ihan niin kuin tummakin saa olla iloinen ollessaan tumma, omasta kulttuuriperimästä pitää pitää kiinni ja se on arvokkainta mitä meillä on.
En myöskään osaa samaistua tummiin vaatemalleihin.
Kaikki maapallon ihmiset ovat samaa rotua. Ihon väritys vaihtelee, minkä jokainen voi helposti todeta.
Voi todeta myös, että piirteistä erottaa esim. Kiinalaisen, japanilaisen ja intialaisen rotuiset. Vaivatta.
Noh, ilmeisesti se on kaunista ja myy hyvin huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin valkoinen nainen ja valkoiset lapset nauravat mustalle isähahmolle joka tekee jotain hupsusti väärin? Eipä näy jostain syystä.
Mustat miehet ei ole hupsuilevia hölmöjä, kuten suomituraanimiehet.
No mä olen kyllä ihan livenä kuullut tuollaista läppää, ja se on sitten ollutkin aika rajua.
Mutta eihän tuollaista voi julkisesti heittää, vaikka eipä siitä varmaan voi loukkaantuakaan jos nainen jolla on lapset sen mustan miehen kanssa sitä läppää heittää? Kulttuurierot on ilmeisesti aika isot noilla pareilla välillä, ja se varmaan tekee sitä ettei se kestä niin hyvin kuin kahden eurooppalaisen suhde. Tai voi toki olla muualtakin kuin Euroopasta, esim. argentiinalaisen miehen kanssa perheen perustanut tuttu nainen voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka ihonhoitosarjassa on mustaihoinen, niin jään miettimään.... sopiiko myös valkoihoiselle?
Jotain viestiä näillä mainoksilla on. Toimivatko? EI!
Tai musta nainen vaatemallina. Ei puhuttele. Ei herätä kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ihonvärihysteriaa missä pussissa jotkut ihmiset Suomessa on kasvanut kun muita ei suvaita. Meillä oli vuokralaisperhe 60-luvulla jolla oli tummaihoinen ottolapsi. Leikimme pihalla yhdessä ja oli kivempi kaveri kun valkoihoiset. Alle kouluiästä alkaen mulle on ihon väri ollut luonnollista.
Vai että oikein hysteriaa. Voisitko kuitenkin kertoa edes muutaman mainoksen jossa olisi tummaihoinen nainen ja valkoihoinen mies, minä kun en ole nähnyt sellaisia ainuttakaan. Mutta toisinpäin esimerkkejä mainoksista on vaikka kuinka paljon.
Voisitko kertoa että mistä se johtuu?
Eri mut mustat naiset on hirveän lihavia. Siksi mainostajilla on edes sen verran älyä että ne diskataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ihonvärihysteriaa missä pussissa jotkut ihmiset Suomessa on kasvanut kun muita ei suvaita. Meillä oli vuokralaisperhe 60-luvulla jolla oli tummaihoinen ottolapsi. Leikimme pihalla yhdessä ja oli kivempi kaveri kun valkoihoiset. Alle kouluiästä alkaen mulle on ihon väri ollut luonnollista.
Vai että oikein hysteriaa. Voisitko kuitenkin kertoa edes muutaman mainoksen jossa olisi tummaihoinen nainen ja valkoihoinen mies, minä kun en ole nähnyt sellaisia ainuttakaan. Mutta toisinpäin esimerkkejä mainoksista on vaikka kuinka paljon.
Voisitko kertoa että mistä se johtuu?
Eri mut mustat naiset on hirveän lihavia. Siksi mainostajilla on edes sen verran älyä että ne diskataan.
Pöh! Oletpa sinä tynnyrissä :D Monilla mustilla naisillahan on nimenomaan todella hyvät kroppageenit ja upeat kropat. Tämä on näkynyt mustien osalta myös urheilumaailmassa, että heillä on fysiikka kunnossa.
Vai luuletko, että kaikki ihonväriltään "mustat" ovat vartalomalliltaan samanlaisia? :D On alueita, joilla on oikein kauniita, pitkärajaaisia ja ryhdikkäitä solakoita, ylväitä soturin, ballerinan ja mallin kroppia. Sellaista upeutta ei Euroopassa oikeastaan edes näe, tai on ainakin tosi harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on todellakin outoa. Miksi ei koskaan toisin päin? Se on aina musta mies sekä valkoinen nainen ja väitetään ettei wokea muka ole.
On myös tosi usein nikkerilapsi. Mainostamassa kotimaista sitä ja tätä. Siis KENEN kotimaasta on kyse?
Vantaalaisten ja espoolaisten. Monien helsinkiläistenkin.
Hyvin harvoin on aasialaisia mainoksissa, eikä koskaan aasialainen nainen ja valkoinen mies, mikä on suhteellisen yleinen asetelma oikeassa elämässä. Ei myöskään ole vammaisia koskaan mainoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen mies ja musta nainen... Eli mitä kauheita ajatuksia siitä oikein syntyykään? En saa kiinni mainosihmisten ajamasta agendasta nyt oikein...
Onhan se sortoa, että etuoikeutettu valkoinen mies on hankkinut orjan köyhästä maasta, ja jo lähtökohtaisesti voimattoman värisen naisen. Toisin päin se taas tarkoittaa sitä, että NAINEN on valinnut mustan miehen, eli he ovat keskenään lähes tasavertaisia (koska molemmat ovat valkoista miestä alempana).
Se on tosi erikoista, että Suomessakin pitää saada jenkkityyliin tiettyä alkuperää olevia ihmisiä mainoksiin tms., mutta jostain syystä ei nähdä tärkeänä ottaa näihin samoihin mainoksiin romaneja ja saamelaisia. Eikö tuo nyt kävisi aivan todella paljon järkeen laittaa mainoksiin maassa tuhansia ja satoja vuosia asuneita vähemmistöjä, jos kerran halutaan tehdä mainoksista inklusiivisen näköisiä?
13 sivua tyhjäpäistä, rasistista ja qusipäistä länkytystä ihmisistä mainoksissa. No, onhan se toisaalta hienoa, ettei Suomessa asiat näytä olevan kovinkaan huonosti, kun tällaisesta jaksetaan pöyristyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastaista toimintaa. Suv akki huo raus ja rotupetturuus on pahinta mitä valkoinen ihminen voi tehdä.
Koskeeko tämä myös thai-vaimoja?
Koskee, ehdottomasti.
M42
Näyttää jopa homogeenisissä väestöissä olevan niin, että vaaleita naisia ja tummempaa miehiä pidetään kauniimpina, ihan sama mikä on keskimääräinen tummuus. En tiedä miksi. Tuo mainos on sitten karikatyyri siitä stereotypiasta, tuskin tarkoitettu huumoriksi, tai mistä sen tietää... mainostoimistojen tyyppien huumori on joskus outoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja minua ällöttää tuollaiset mainokset missä on vaalea nainen ja tumma mies. Mihin ovat hävinneet ihan tavalliset vaaleat ihmisparit mainoksissa?
Suurin osa mainoksista on sellaisia
Mustat miehet ei ole hupsuilevia hölmöjä, kuten suomituraanimiehet.