Lapsivapaassa avioliitossa elävät - millainen arki teillä on?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vit tuako se sinulle kuuluu ?
Kenenkään ei ole pakko kertoa, jos ei halua. Keskustelu perustuu vapaaehtoisuuteen. Mistä aggressiivisuutesi kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt lapsivapaassa avioliitossa, avioliitossa kun perheessä pieni lapsi ja nyt avioliitossa kun lapsi on teini ja jokseenkin itsenäinen.
Muuten on ollut aika samanlaista, paitsi pikkulapsivaiheessa lapsessa oli paljon tekemistä. Enemmän meidän arkeen on vaikuttanut se, että perheessä on hevosia ja ollaan viimeiset 20 v. entisöity vanhaa maatilaa. Niiden lisäksi sitten yritetään tehdä töitä jossain välissä.
Elät avioliitossa, jossa on lapsi.
Mitä siis teet keskustelussa, jossa keskustellaan lapsivapaista avioliitoista?
Olen elänyt myös lapsivapaassa avioliitossa ja avoliitossa ennen lasta yhteensä 12 v. Kai siinä on kokemusta kerrakseen, josta saa kirjoittaa? Siinä välillä oli lapsisekoiluvuodet, nyt taas käytännössä lapsivapaata. Paitsi että lapsen ansiosta ollaan tällä he
Olet ymmärtänyt väärin.
Lapsivapaa ei tarkoita, että on ollut tilapäisesti lapseton. Tilapäinen lapsettomuus on eri asia.
Lapsivapaa tarkoittaa, että on sitoutunut vapaaehtoiseen lapsettomuuteen, eli lapsia ei ole koskaan ollut (bio, adoptio, lapsipuoli) eikä lapsia koskaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Ihan normaalia arkea. Töitä, harrastuksia, remontointia kotosalla tai mökillä. Tykätään omasta rauhasta ja hiljaisuudesta. Joskus käydään ravintolassa, keikalla tai leffassa kahdestaan tai kavereiden kanssa, mitään baarielämää ei näin nelikymppisenä enää jaksa (ei nyt ole koskaan oikein tullut sitä harrastettua).
Kestävyyslajiharrastajana musta on ihanaa, kun voin viikonloppuna lähteä vaikka kuuden tunnin lenkille miettimättä pahemmin aikatauluja tai hoitovastuita tms. Toisaalta jos tulee kutsu iltapalaveriin tai joutuu tekemään viikonloppuna töitä, sekin onnistui ilman mitään erillisjärjestelyitä. Ei tähän omaan elämään vaan lapset tunnu sopivan, eikä ole kiinnostusta muuttaa toimivaa kaavaa.
Meillä on melko samanlaista nykyisin. Meille syntyi parikymppisinä kaksi lasta, jotka ovat nyt aikuisia ja asuvat omillaan, joten näin 40+ iässä voi jälleen tehdä mitä mielii. Toisaalta pakko todeta nyt sekin, että en kokenut, että olisin joutunut jostain tinkimään juuri silloinkaan kun lapset asuivat vielä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt lapsivapaassa avioliitossa, avioliitossa kun perheessä pieni lapsi ja nyt avioliitossa kun lapsi on teini ja jokseenkin itsenäinen.
Muuten on ollut aika samanlaista, paitsi pikkulapsivaiheessa lapsessa oli paljon tekemistä. Enemmän meidän arkeen on vaikuttanut se, että perheessä on hevosia ja ollaan viimeiset 20 v. entisöity vanhaa maatilaa. Niiden lisäksi sitten yritetään tehdä töitä jossain välissä.
Olen elänyt myös lapsivapaassa avioliitossa ja avoliitossa ennen lasta yhteensä 12 v. Kai siinä on kokemusta kerrakseen, josta saa kirjoittaa? Siinä välillä oli lapsisekoiluvuodet, nyt taas käytännössä lapsivap
No mä olin kyllä pitkälle yli kolmekymmpiseksi, ekat 10 v. tästä suhteesta, aivan varma etten ikinä halua lapsia. Että on kokemusta siitäkin. Sitten mieli muuttui, teki mieli jotain uutta ja tuli työuupumusta ym., ja päätin tehdä _yhden_.
Ei vit t u. Alan oikeasti uskoa että iso osa lisääntyjistä pullauttaa aivonsa ulos siellä synnärillä vauvan ohella.
Jokaikiseen vela-aiheiseen ketjuun ilmaantuu muutamassa minuutissa jostain lauma mammoja vinkumaan että he ovat lapsivapaita koska lapset ovat jo teinejä tai aikuisia, ja että ovat veloja koska ovat olleet vapaaehtoisesti lapsettomia kolmekymppisiksi asti.
Ja kaikki velat ovat aina niin fanaattisia atteestaan, kunnes se mieli sitten muuttuukin. Mitä veikkaatte, kuinka monta tuollaista tapausta me mammat ollaan nähty?
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki velat ovat aina niin fanaattisia atteestaan, kunnes se mieli sitten muuttuukin. Mitä veikkaatte, kuinka monta tuollaista tapausta me mammat ollaan nähty?
En tiedä, mutta minä en ole nähnyt ainuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sulla on aika pieni kaveripiiri. Omassa akateemisessa kuplassa todellinen vauvabuumi tuli yllättäen vasta neljänkympin paikkeilla. Kai kaikki kyllästyivät töihin ja matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sulla on aika pieni kaveripiiri. Omassa akateemisessa kuplassa todellinen vauvabuumi tuli yllättäen vasta neljänkympin paikkeilla. Kai kaikki kyllästyivät töihin ja matkusteluun.
Akateemisessa kuplassa elän minäkin. Noin puolet veloja ja puolet lisääntyneet ikähaitarilla 27-35.
Vierailija kirjoitti:
Ei vit t u. Alan oikeasti uskoa että iso osa lisääntyjistä pullauttaa aivonsa ulos siellä synnärillä vauvan ohella.
Jokaikiseen vela-aiheiseen ketjuun ilmaantuu muutamassa minuutissa jostain lauma mammoja vinkumaan että he ovat lapsivapaita koska lapset ovat jo teinejä tai aikuisia, ja että ovat veloja koska ovat olleet vapaaehtoisesti lapsettomia kolmekymppisiksi asti.
Ja lapsiketjuihin tulee vela-aktivisteja trollaamaan ja pilkkaamaan. Sellaista se elämä on.
"Lapseton" on aivan neutraali ilmaisu siitä, että lapsia ei ole. "Lapsivapaa" kuulostaa siltä, että lapsia on , mutta on aikaa jolloin heidän kanssaan ei olla. Se on myös värittynyt niin , että nykyään pidetään normaalina että omat lapset eivät kuulu jokapäivä elämään. Että rasittavuuden takia tarvitaan lapsivapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt myös lapsivapaassa avioliitossa ja avoliitossa ennen lasta yhteensä 12 v. Kai siinä on kokemusta kerrakseen, josta saa kirjoittaa? Siinä välillä oli lapsisekoiluvuodet, nyt taas käytännössä lapsivap
Taas tätä hölmöä lapsettomien termistöä. Kyllä minä olen ollut satavarmasti lapsivapaa liki nelikymppiseksi. Ihan sama, onko termi joidenkin mielestä väärä.
Vierailija kirjoitti:
No mä olin kyllä pitkälle yli kolmekymmpiseksi, ekat 10 v. tästä suhteesta, aivan varma etten ikinä halua lapsia. Että on kokemusta siitäkin. Sitten mieli muuttui, teki mieli jotain uutta ja tuli työuupumusta ym., ja päätin tehdä _yhden_.
10 lasta töräyttänyt suurperheellinenkin on lapsivapaa, koska hän eli lapsivapaana ikävuodet 13-18 vuotta? Onhan siinä jo kokemusta. 😂🤕💩
Ei jumalau... mistä näitä mammakommentteja oikein sikiää?
Kerrattuna vielä perusasiat:
Lapsivapaa = ei ole lapsia (bio,adoptio,lapsipuoli) eikä koskaan tule olemaan.
Vanhempi = on lapsi(a).
Vierailija kirjoitti:
Meillä on melko samanlaista nykyisin. Meille syntyi parikymppisinä kaksi lasta, jotka ovat nyt aikuisia ja asuvat omillaan, joten näin 40+ iässä voi jälleen tehdä mitä mielii. Toisaalta pakko todeta nyt sekin, että en kokenut, että olisin joutunut jostain tinkimään juuri silloinkaan kun lapset asuivat vielä kotona.
Etkö osaa lukea ketjun otsikkoa? Ei täällä kysytty lapsiperheiden tilanteesta vaan lapsivapaasta avioliitosta.
Vierailija kirjoitti:
"Lapseton" on aivan neutraali ilmaisu siitä, että lapsia ei ole. "Lapsivapaa" kuulostaa siltä, että lapsia on , mutta on aikaa jolloin heidän kanssaan ei olla. Se on myös värittynyt niin , että nykyään pidetään normaalina että omat lapset eivät kuulu jokapäivä elämään. Että rasittavuuden takia tarvitaan lapsivapaata.
Jos kuulet jonkun olevan lapsivapaa henkilö, miten se voi kuulostaa siltä, että henkilöllä olisi lapsia? 🧐
Lapsivapaa = vapaa lapsista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuulet jonkun olevan lapsivapaa henkilö, miten se voi kuulostaa siltä, että henkilöllä olisi lapsia? 🧐
Lapsivapaa = vapaa lapsista
Lapsivapaa tarkoittaa sitä, kun eronneilla sen lapsi on siellä toisella vanhemmalla ja itsellä on esim lapsivapaa joulu.
Ehdotankin uutta termiä, jota ei ole johdettu lapsi-sanasta: kahdellinen parisuhde tai kahdellinen perhe / talous
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Ihan normaalia arkea. Töitä, harrastuksia, remontointia kotosalla tai mökillä. Tykätään omasta rauhasta ja hiljaisuudesta. Joskus käydään ravintolassa, keikalla tai leffassa kahdestaan tai kavereiden kanssa, mitään baarielämää ei näin nelikymppisenä enää jaksa (ei nyt ole koskaan oikein tullut sitä harrastettua).
Kestävyyslajiharrastajana musta on ihanaa, kun voin viikonloppuna lähteä vaikka kuuden tunnin lenkille miettimättä pahemmin aikatauluja tai hoitovastuita tms. Toisaalta jos tulee kutsu iltapalaveriin tai joutuu tekemään viikonloppuna töitä, sekin onnistui ilman mitään erillisjärjestelyitä. Ei tähän omaan elämään vaan lapset tunnu sopivan, eikä ole kiinnostusta muuttaa toimivaa kaavaa.
Meillä on melko samanlaista nykyisin. Meille syntyi parikymppisinä kaksi lasta, jotka ovat nyt aikuisia ja as
Tästäkin huomaa että vain yksinkertaiset lisääntyy. Ei olla sinulta mätisäkki mitään kysytty !
En ole aviossa, mutta pitkässä parisuhteessa kylläkin. Tehdään ihan tavallisia asioita, eletään normaalia elämää. Tästä elämästä vaan puuttuu se lapsen mukana tuleva touhotus ja päiväkotiralli sun muu. Meillä on miehen kanssa yhteisiä harrastuksia ja sitten omia juttuja, mihin aika kuluu. Töissä käydään, itselläni kolmivuorotyö joten elämä on hyvin epäsäännöllistä.
Olen elänyt myös lapsivapaassa avioliitossa ja avoliitossa ennen lasta yhteensä 12 v. Kai siinä on kokemusta kerrakseen, josta saa kirjoittaa? Siinä välillä oli lapsisekoiluvuodet, nyt taas käytännössä lapsivapaata. Paitsi että lapsen ansiosta ollaan tällä hetkellä vapaampia kuin ennen lasta, kun voidaan reissata ja lapsi huolehtii hevoset.