Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huijaukset kenen vastuu?

Vierailija
06.11.2025 |

Alkaa olla todella liikaa näiden huijausten määrä.Ei kukaan pysy enää perässä ja kaikki eivät ole nettiexperttejä.Eihän nykyään voi enää asioida kunnolla netissä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pakotetaan verkossa toimittamaan asiansa.Kaikki yritetään saada yhden kortin tai puhelimen taalse ja sitten joka ikistä viranomaisasiaa pitää varoa.

Kenen vastuulla nämä huijaukset ovat? sitten kehitetään vielä jotain tekoälyä näiden huijareiden avuksi.Milloin  päättäjät heräävät ongelmaan?

Vierailija
2/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksijöiden olisi hyvä muistaa ,että tekevät työtä myös rikollisille..On sitten kyse drooneista ,tekoälystä yms., rikolliset ovat aina askeleen edellä näissä.Se olisi hyvä ottaa huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on viranomaisilla ja kansalaisilla itsellään. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin yleensä se ei sitä ole...

 

T: Tuntematon 

Vierailija
4/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ei oo koskaan tullut huijaussoittoja/viestejä.

Mitä teen väärin?

Vierailija
5/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.

Vierailija
6/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.

Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.

Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.

Siitähän ei kannata huolestua, että nyt kaikki suomalaistepankki-ja luottokorttitapahtumat menevät Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallinon tiedoksi.

Vierailija
8/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on viranomaisilla ja kansalaisilla itsellään. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin yleensä se ei sitä ole...

 

T: Tuntematon 

Tarkoitan  lähinnä näitä viestejä jotka ohjaavat ties minne, kun käytät pankkitunnistustasi.kuka edes aina tietää täysin oikeaa osoitetta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse me olemme vastuussa omista tekemisistä jos emme ota asioista selvää luotamme sokeasti ja vastaamme mitä pyydetään niin eihän siinä jokainen vetää omalla tyylillä

Vierailija
10/31 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.

Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.

Siitähän ei kannata huolestua, että nyt kaikki suomalaistepankki-ja luottokorttitapahtumat menevät Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallinon tiedoksi.

Voi kulta pieni, kyllä siitä(kin) on kovinkin moni huolissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi ihmiset eivät laita korteilleen ja tileilleen päiväkohtaisia nostorajoiutuksia. Itselläni on rajat vain muutaman satasen verran,  jos joskus tarvitsen maksaa isompia laskuja tai ostan jotain kalliimpaa, käyn siksi aikaa muuttamassa rajaa kätevästi verkkopankissa. Myös maakohtaiset rajat pitäisi olla myös tileillä.  

Mielestäni pankkien automaattiset tilirajat ovat aivan liian suuria, useita kymmeniiä tuhansia, jos ei ole huomannut niitä itse pienentää.  Käykääpä tsekkaamassa millaiset rajat pankkinne on tileillenne laittanur  ja moniko tavan tallaaja tarvitsee niin isoja summia siirrellä.  

Kun tili avataan, pitäisi joutua valitsemaan maksimisummat, mitkä olisi jokaisen käyttötapojen mukaiset päivittäiset rajat ja tietysti tarvittaessa tilinomistajan muutettavissa. Pankit pesevät ihan liian helposti kätensä, voisivat tehdä paljon enemmän turvallisuuden lisäämiseksi ja huijausten estämiseksi.

Vierailija
12/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset eivät laita korteilleen ja tileilleen päiväkohtaisia nostorajoiutuksia. Itselläni on rajat vain muutaman satasen verran,  jos joskus tarvitsen maksaa isompia laskuja tai ostan jotain kalliimpaa, käyn siksi aikaa muuttamassa rajaa kätevästi verkkopankissa. Myös maakohtaiset rajat pitäisi olla myös tileillä.  

Mielestäni pankkien automaattiset tilirajat ovat aivan liian suuria, useita kymmeniiä tuhansia, jos ei ole huomannut niitä itse pienentää.  Käykääpä tsekkaamassa millaiset rajat pankkinne on tileillenne laittanur  ja moniko tavan tallaaja tarvitsee niin isoja summia siirrellä.  

Kun tili avataan, pitäisi joutua valitsemaan maksimisummat, mitkä olisi jokaisen käyttötapojen mukaiset päivittäiset rajat ja tietysti tarvittaessa tilinomistajan muutettavissa. Pankit pesevät ihan liian helposti kätensä, voisivat tehdä paljon enemmän turvallisuuden lisäämiseksi ja huijausten estämise

Jos huijari pääsee nettipankkiisi yrittämään tilisiirtoja, niin hän pystyy myös muuttamaan nuo maksimirajat.

Ainakin S-Pankissa kysyttiin muuten tiliä avatessa mikä laitetaan tilisiirron maksimiksi ja laiton aika suuren summan kun oli tiedossa asunto- ja autokauppaa. Siihen aikaan ei ollut vielä äppiä jolla rajoja pystyy itse säätämään milloin tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.

Vuokrasin auton lomamatkalla Portugalissa, sitten alkoi luottokortilta lähtemään jotain outoja tuhansia yhden euron maksuja sinne ja tänne.

En joutunut näitä maksamaan, mutta kysynpä vain, että miten voit toimia ylipäätään missään antamatta luottokortin numeroa, kun se lähes joka paikassa vaaditaan?

Vierailija
14/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tarvitse pankkitunnuksiasi kuin sinä itse. Kukaan ei edes kysy niitä jos ei ole huijari.

Tunnuksilla voi kirjautua eri paikkoihin kuten omaan pankkisi, verottajan, kelan tai suomi piste fi sivuille.

Mikään näistä ei lähetä sinulle klikattavaa linkkiä. Sinä menet näille sivuille kirjoittamalla osoitteen osoitekenttään.

Asia on helppo tietää. Ei vaadi mitään digitaitoja kun muistaa nämä pari pikku juttua.

Ja jos et ole tilannut mitään niin sinulle ei voida lähettää mitään laskua!!!!

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa (ainakin täällä) järjestetään nonstoppina perusdigitaidot ja digiseniorikursseja. Kestää muutaman tunnin.

Kysykään lapsilta tai lastenlapsilta. Ja uskokaan kun teille sanotaan (kaikki ei vaan usko).

Pankin sopimuksessa minkä olette hyväksyneet, lukee että että asiakkaalla on vastuu tietyistä asioista. Turha urputtaa jos mokaatte.

Vierailija
16/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tasan sen kusetetun vastuu. 

Vierailija
17/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on viranomaisilla ja kansalaisilla itsellään. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin yleensä se ei sitä ole...

 

T: Tuntematon 

Huijauksesta on vastuussa huijari. Siihen lankeamisesta on vastuussa henkilö itse. 

Jokainen voi tulla ja tulee

 Huijatuksi joskus, mutta jos ei tajua olla jakelematta pankkitunnuksiaan, on syytä hakeutua edunvalvontaan. 

Vierailija
18/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.

Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.

Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.

Kummallista. Itselläni on Samsung. 

Vierailija
19/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulle ei oo koskaan tullut huijaussoittoja/viestejä.

Mitä teen väärin?

Et mitään. Ei mullekaan tule. On salainen numero ja puhelinmarkkinointikielto. Soittorobotit saattavat osua mutta enhän mä vastaa outoihin ulkomaan numeroihin. 

Enkä tilaa hämäristä verkkokaupoista joilla ei ole asiakaspalvelua ja LY-tunnusta  Suomessa.

Vierailija
20/31 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole nettiexperttejä.

Tietoturvasta on puhuttu 20 vuotta.

Älä avaa sitä lukkoa puhelimessa joka saa työpuhelut ja omat puhelut. Näyttämään nimensä. Ja sotkemaan omat evästeet työpaikan tietopalveluiden evästeiden kanssa. Vaadi työpuhelin erikseen jos se lukko pitää muka avata.

Pidä yllä 3 eri sähköpostiosoitetta. 1 viranomaisasiointiin. 2 tilauksiin. 3 some ja hömppä arvonnat.

Kaikista eniten huijauksia tulee nro 3 kautta. MUTTA muista ne perkuleen evästeet. Voi röhmiä sun puhelimesta tietoja. Eli sinne ryhmän 1 kautta voi joskus sattua huijaus.

Älä ikinä siirrä mitään rahaa alle 5 minuutin varmistamatta.

Älä ikinä jätä lukematta kaikkia ehtoja.

Liian hyvää ollakseen totta. 99 prossaa huijaus.

Pitää osata pysähtyä ja miettiä tovi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän