Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä hyveiden harrastajia?

Vierailija
04.11.2025 |

Klassinen neljän hyveen lista: Viisaus, rohkeus, kohtuus, oikeamielisyys. 

Pyritkö noihin elämässäsi tai tiedätkö muita, jotka pyrkivät? Opetatko näitä itsellesi tai lapsillesi? Miksi? Miksi et? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä nuoruudessani joskus iltaisin peiton alla tein ei kuuluu muille.

Vierailija
2/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minä olen jo lapsena alkanut keräilemään oikeamielisyyttä ja nyt aikuisena minulla on vitriinissä komea kokoelma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo 20 vuotta hyvin kiinnostunut stoalaisesta elämänfilosofiasta, ja siihenhän tuo hyveisiin pyrkiminen kuuluu. Rohkeuden ja kohtuuden kanssa on eniten haasteita, mutta aina voi pyrkiä parempaan.

Vierailija
4/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja harrastan pelkkää hyvesignalointia :)

Vierailija
5/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisauden kanssa itellä vaikeinta. Esim. täällä palstalla on joskus vaikea pitää itsensä ruodussa, ettei tulisi sanoneeksi häijysti. Että saisi pidettyä oman tasonsa muiden käytöksestä huolimatta. Joskus kyllä onnistuukin.

ap

Vierailija
6/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo 20 vuotta hyvin kiinnostunut stoalaisesta elämänfilosofiasta, ja siihenhän tuo hyveisiin pyrkiminen kuuluu. Rohkeuden ja kohtuuden kanssa on eniten haasteita, mutta aina voi pyrkiä parempaan.

Onko sulla joku konkreettinen keino, miten edistät näitä hyveitä elämässäsi? Tuntuu, että hyvät aikomukset ei aina toteudu ilman määrätietoista yrittämistä.

7/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin olemaan hyveellinen ja ajattelen usein hyveiden sisältöä ja soveltamista käytännön tilanteissa. Opettelen hyveitä Raamatusta. Raamatun opetuksista ja kertomuksista löytyy toki muitakin aloittajan mainitsemien lisäksi, esim. nöyryys, kärsivällisyys, lempeys ja uskollisuus. 

Raamatussa muistaakseni ei mainita sanaa hyve, mutta mielestäni se on käyttökelpoinen käsite kun elää täällä maailmassa ja toimii arjen vaihtuvissa tilanteissa.

Vierailija
8/8 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Pyrin olemaan hyveellinen ja ajattelen usein hyveiden sisältöä ja soveltamista käytännön tilanteissa. Opettelen hyveitä Raamatusta. Raamatun opetuksista ja kertomuksista löytyy toki muitakin aloittajan mainitsemien lisäksi, esim. nöyryys, kärsivällisyys, lempeys ja uskollisuus. 

Raamatussa muistaakseni ei mainita sanaa hyve, mutta mielestäni se on käyttökelpoinen käsite kun elää täällä maailmassa ja toimii arjen vaihtuvissa tilanteissa.

Noita hyveitähän on listattu varmaan toista sataa, ja eri hyveiden alahyveitä. Tuohon liittyy kokonainen hyvefilosofian laaja kenttä. Otin aloitukseen vain muutaman ettei mene vaikeaksi. 

Kaiketi uskonnonkin kautta voi tosiaan hyveet nähdä. Lopputulos, eli se miten toimii omassa elämässään, ratkaisee. Kiitos vastauksesta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan