Mitä Keskieurooppalaisia asioita Suomesta puuttuu?
Voi olla ihan mitä vaan - tapoja, tuotteita, kulttuuritekijöitä.
Itse kaipaan sitä, että junalla pääsee moneen paikkaan, myös pienempiin kyliin.
Kommentit (502)
Alkoholipitoisuus oluissa ja viineissä vain käymistuloksessa syntyneenä eikä jälkeenpäin johonkin mehuun lisättynä kynsilakanpoistoaine teollisuusalkoholina, jolta suomalaiset oluet ja meillä pullotetut ulkomaiset viinitkin myös maistuu ja haisee. Lopputuloksena halpis keinolitkun käytöstä on juojalta jo heti kohta harkintataju pois ja alkoholin käytöstä johtuneita elämän ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten kauppojen ulkopuolella ikkunan edessä on myyntitiskejä, joissa myydään hedelmiä ja vihanneksia. Suomessa tämäkin on varmaan kiellettyä.
Meidän kylällä on toisen kaupan edessä pulla-/leipämyyjä, toisen edessä kesän vihannes- ja marjamyyjä.
Ei kaikki asiat ole automaattisesti kiellettyjä jos niitä ei ole. Niille ei vaan välttämättä ole tarvetta tai toteuttajaa. Onhan täällä melkein joka paikassa kaupan edessä kesäisin myyntipisteitä, kun meillä on satokausi. Meidän marketin eteen tulee nytkin perjantaisin leipomopiste, mutta tuskin se siitä talvipakkasella on. Juustokauppoja olisi varmasti joka kylässä, jos sellainen koettaisiin tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Punaisten lyhtyjen katuja keskellä Eurooppaa on enemmän kuin Härmässä
Härmä on pikkukunta Pohjanmaalla, eikä varsinaisesti liity aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten kauppojen ulkopuolella ikkunan edessä on myyntitiskejä, joissa myydään hedelmiä ja vihanneksia. Suomessa tämäkin on varmaan kiellettyä.
Meidän kylällä on toisen kaupan edessä pulla-/leipämyyjä, toisen edessä kesän vihannes- ja marjamyyjä.
Ei kaikki asiat ole automaattisesti kiellettyjä jos niitä ei ole. Niille ei vaan välttämättä ole tarvetta tai toteuttajaa. Onhan täällä melkein joka paikassa kaupan edessä kesäisin myyntipisteitä, kun meillä on satokausi. Meidän marketin eteen tulee nytkin perjantaisin leipomopiste, mutta tuskin se siitä talvipakkasella on. Juustokauppoja olisi varmasti joka kylässä, jos sellainen koettaisiin tarpeelliseksi.
Kuluttajien ostoskäyttäytyminen on toisenlainen Suomessa. Ei välitetä paljoa laadusta vaan määrästä ja hinnasta eniten. Siksi kaikki ostetaan marketeista. Nuo pienet puodit kumminkin työllistävät muualla Euroopassa miljoonia ihmisiä mukaanlukien tietenkin pienet tilat, joissa viljellään vaikka vain yrttejä tai sitten on lampaita ja vuohia ja tehdään juustoja työstetään lampaan villat. Itse tykkään eniten vuohenmaidosta tehdystä maustamattomasta jugurtista ja nk. kutunjuustokin on erinomaista. Aivan erilaista kuin marketista ostetut, kaikki on kokeiltu. Hunajakin on aivan eri laatua kun ostaa suoraan tuottajalta, jolla on tietty muitakin tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomessakin olisi paljon edellä mainittuja jos täällä olisi 23 000 000 asukasta.
Sonkajärven asukasluku olisi helposti 12 631 asukasta (nyt 3 551).Asun etelä- Euroopassa kunnassa jossa on n 2300 asukasta.
Meillä on oma lääkäripiste, 2 hammaslääkäriä, eläinlääkäri, ambulanssiasema, 4 kahvilaa, 2 ruokaravintolaa (kävelyetäisyydellä), 2 lihakauppaa, 2 pikkupuotia joissa myydään ruokatarvikkeita ja delituotteita, 2 "Salea" - pikkumarkettia joissa on tuoretiskit lihalle/ juustoille/leikkeleille/leivälle ja konditoriatuotteille, kultasepänliike, 2 sekatavarakauppaa joista saa kaikkea lautasista lannoitteisiin, posti ja 2 tupakkakauppaa.
Jotain varmaan unohdin?? 2 bensistäkin löytyy.
Jostain syystä nämä selviävät todella hyvin?
Sama minulla, asun Italiassa kylässä jossa on 1800 asukasta. Ravintoloita on kaksi ja yksi pizzeria. Kaksi kahvibaaria. Paljon on asiakkaita kaikissa. Kolme pikkumarkettia josta saa ties mitä, apteekki ja terveystalo, kultaseppä, viinikauppa, carabinierien kasarmi, lihakauppias myy puotiaan koska on yli 70 v. ja haluaa lopettaa työrupeamansa. Posti ja pari pankkia on, hammaslääkäri kuoli muutama kk sitten joten odotellaan nuorta tulijaa hänen tilalleen. Kaksi museotakin on kylällä ja myös kenkäkauppa, bensa-asema jakylän reunamilla on isohko puutarha- ja rakennustarvikekauppa. Kaikki yksityisyrittäjiä eikä mitään kauppaketjuja. Tänään minulla on aika ortopedille, sinne on 5 min. kävelymatka. Jotain varmaan unohdinkin, mutta sanoisin, että kylä elää ja pikkuyritykset pysyvät pystyssä. Asun nyt 15 vuotta tässä kylässä.
Currywurst! Yksinkertainen mutta hyvä grilliruoka. Miksi sitä ei saa suomalaisista snagareista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on lapsilisä JOKAISESTA lapsesta sama kuukaudessa ja summa on 255 euroa. Tietosi ovat vanhentuneet.
Upea juttu että viimevuodesta on noussut peräti 100e!
Olisi se aikoinaan 1020e kelvannut minullekin... Vau!
No ei sentään viime vuodesta. Viime vuonna oli 250 e/kk yksi lapsi. Vuosina välillä 2002 ja 2008 oli mainitsemasi 154 e lapsilisä.
No siinäkin tapauksessa on jo lähes 20v ollut yli 1,5x - 2,5x Suomen lapsilisä.
Voi köyhää Suomea😡
Ei kuulosta köyhältä kun lukee kaikista tuhannen tuista joita kansalaisille ja lapsiperheille jaetaan - ei siinä tarvi lapsilisän sitten enää olla samaa luokkaa kuin maissa joissa tukia on vähän tai ei ollenkaan.
Ei mitään. Ei meidän tarvitse olla samanlaisia muun maailman ja Euroopan kanssa. Ja just usein myös vetoaa turisteihin ja ulkomaalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajien ostoskäyttäytyminen on toisenl
Ei minulla ainakaan millään riitä rahat siihen, että ostaisin aina suoraan tilalta kallista pihvikarjan lihaa vaikka kuinka siitä tykkäisin. Minulla taloudellinen tilanne antaa raamit kuluttamiselle. Kaverilla on pieni puoti, jossa myydään kaikkia erikoisempia elintarvikkeita, ja kesällä kauppa käy hyvin. Tai ei niin hyvin että se kannattaisi, mutta oman työnsä ohella saa pysymään pystyssä. Suomi elää käytännössä juhannuksesta koulujen alkuun ja sitten joulun aikaan on toinen sesonki. Kyllähän vanhemmat ihmiset varsinkin haikailee sen torielämän perään, mutta ei sinne oikeasti löydy ostajia kun saman sipulinipun voi ostaa siitä marketin pihalta kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Ei meidän tarvitse olla samanlaisia muun maailman ja Euroopan kanssa. Ja just usein myös vetoaa turisteihin ja ulkomaalaisiin.
Kukaan ei ole yrittänyt esittää, että suomalaisten pitäisi olla samanlaisia kuin muut Euroopan kansat. Heissäkin on nimittäin eroa: ei Saksassakaan olla samanlaisia kuin Espanjassa tai Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Currywurst! Yksinkertainen mutta hyvä grilliruoka. Miksi sitä ei saa suomalaisista snagareista?
Ei saa mustaa makkaraakaan Berliinissä tai Roomassa.
Ei minulla ainakaan millään riitä rahat siihen, että ostaisin aina suoraan tilalta kallista pihvikarjan lihaa vaikka kuinka siitä tykkäisin. Minulla taloudellinen tilanne antaa raamit kuluttamiselle. Kaverilla on pieni puoti, jossa myydään kaikkia erikoisempia elintarvikkeita, ja kesällä kauppa käy hyvin. Tai ei niin hyvin että se kannattaisi, mutta oman työnsä ohella saa pysymään pystyssä. Suomi elää käytännössä juhannuksesta koulujen alkuun ja sitten joulun aikaan on toinen sesonki. Kyllähän vanhemmat ihmiset varsinkin haikailee sen torielämän perään, mutta ei sinne oikeasti löydy ostajia kun saman sipulinipun voi ostaa siitä marketin pihalta kesällä.
Ei tarvitse AINA ostaa suoraan tilalta ja tuskin sinäkään haluaisit joka päivä syödä pihvikarjan lihaa. Tietysti muissakin Euroopan maissa taloudellinen tilanne määrää ostoskäyttäytymisen; erona on se, että ei osteta kaikkea valmiina vaan suurin osa ruokaa valmistetaan kotona. Kasvimaakulttuuri on myös arvostettua edelleen Euroopassa ja ne sipulit kasvaa omalla kasvimaalla. Mistä tietää tulevatko ne marketin pihalla myytävät sipulit Kiinasta? Vähintäinkin tulevat Espanjasta tai Alankomaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse AINA ostaa suoraan tilalta ja tuskin sinäkään haluaisit joka päivä syödä pihvikarjan lihaa. Tietysti muissakin Euroopan maissa taloudellinen tilanne määrää ostoskäyttäytymisen; erona on se, että ei osteta kaikkea valmiina vaan suurin osa ruokaa valmistetaan
Kerroinkin tuossa juuri, että tuollainen puoti ei kannata kun ihmiset käy siellä joskus ja jouluna. Vaikea sanoa miten muualla Euroopassa nuo puodit oikein pärjää pienissä kylissä, kun ei sielläkään ihmiset voi päivittäin käydä juustokaupoissa.
Olen kohtuullisen tarkka ostoksistani, ja kyllä tuossa marketin pihamyymälässä myydään nimenomaan paikallisten tuottajien vihanneksia ja marjoja. En ostan ikinä esim jotain tuontimustikoita vaan säilön ne itse keräämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan Reeperbahnillapa on Hesburger!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse AINA ostaa suoraan tilalta ja tuskin sinäkään haluaisit joka päivä syödä pihvikarjan lihaa. Tietysti muissakin Euroopan maissa taloudellinen tilanne määrää ostoskäyttäytymisen; erona on se, että ei osteta
Juusto on aika säilyvää joten ei sitä tarvitse joka päivä mennä ostamaan. Ostan kerralla kilon parmesaanijuustoa ja se riittää hyvin melkein kaksi viikkoa. Kaupanpäälliseksi saattaa saada yhden mozzarella pallon tai muuta. Maistiasia saa myös muista juustoista paikanpäällä. Yleensä ostan tuon parmesaanin ja lisäksi pecorinoa. Pecorinot ovat eri juustoloissa myös eri makuisia ja parmesaania he eivät itse tee mutta ostavat sieltä mistä saa laadukasta ja senkin huomaa maussa. Tykkään, että laadulla on hintansa vaikka olen tarkka itsekin ostoksissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan Reeperbahnillapa on Hesburger!
Reeperbahnilla ollut tapana syödä tuoreita kalaruokia joita on kaikkialla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Pienempi verotus
Paitsi että monissa EU-maissa keskituloisten veroprosentti on itse asiassa korkeampi kuin Suomessa.
50 000 euron vuosituloilla Saksassa tuloveroprosentti on 35,5%, Suomessa vain 30,5 %.
Vastaava veroprosentti esim. Ranskassa 31,3 %, Italiassa 35,6 % ja Belgiassa 36,3 %.
Eli Suomessa varsin kohtuullinen verotus, kun vertaa noihin maihin.
(lähde veronmaksajat.fi, tilasto eri maiden tuloveroprosenteista, löytyy vaikka googlettamalla).
Vierailija kirjoitti:
Oopperatalo pienessäkin kaupungissa.
Pienet kaupungit ovat usein vähintään Helsingin kokoisia. Suomessa on Helsingissä oopperatalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on lapsilisä JOKAISESTA lapsesta sama kuukaudessa ja summa on 255 euroa. Tietosi ovat vanhentuneet.
Upea juttu että viimevuodesta on noussut peräti 100e!
Olisi se aikoinaan 1020e kelvannut minullekin... Vau!
No ei sentään viime vuodesta. Viime vuonna oli 250 e/kk yksi lapsi. Vuosina välillä 2002 ja 2008 oli mainitsemasi 154 e lapsilisä.
No siinäkin tapauksessa on jo lähes 20v ollut yli 1,5x - 2,5x Suomen lapsilisä.
Voi köyhää Suomea😡
Ei kuulosta köyhältä kun lukee kaikista tuhannen tuista joita kansalaisille ja lapsiperheille jaetaan - ei siinä tarvi lapsilisän sitten enää olla samaa luokkaa kuin maissa joissa tukia on vähän tai ei ollenk
Mua kyllä ne tuet näyttävät olevan ihan samaa luokkaa noissa muissalin maissa. Ainakin Saksassa. Silti lapsilisä 255 euroa.
Kännäyskulttuurin puuttuminen, alkoholi on usein ruokajuomana, jopa olut. Pullosta löytyy korkki, joka pannaan kiinni kun ruokailu on loppunit. Känniääliöitä ei juurikaan näe,