Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Keskieurooppalaisia asioita Suomesta puuttuu?

Vierailija
03.11.2025 |

Voi olla ihan mitä vaan - tapoja, tuotteita, kulttuuritekijöitä.

Itse kaipaan sitä, että junalla pääsee moneen paikkaan, myös pienempiin kyliin.

Kommentit (308)

Vierailija
241/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa arvostetaan perhettä ja kotiäitiytti koska äideille maksetaan palkkaa lastensa hoidosta kotona. Täällä takapajulassa otetaan kaikki ihmisistä ja lapsista jo pienenä irti, ei ihme että on mt- ym. ongelmia nuorilla.

Olisit kertonut vielä paljonko se palkka on kotiäideille kuukaudessa. Olisko 300 euroa.

Vierailija
242/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahviloissa pöytiin tarjoilu. Jos löytyisi edes yksi tuollainen kahvila, kävisin siellä aina. Suomessa pitää jonottaa että saa tilata ja maksaa... 

Tämä, ihan ykkösasia,Samoin lounasaikaan ihan tavallinen lounasmenu tavallisessa ravintolassa pöytiintarjoiltuna, jolloin asiakas saa levähtää ja nauttia ruoasta.Minua ärsyttää suunnattomasti tämä suomalainen itsepalvelu kahviloissa ja ravintoloissa.

Aikia harvalla vaan on lounasaikaan aikaa odotella ruoan valmistumista, pöytiintarjoilua ja laskuttamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahviloissa pöytiin tarjoilu. Jos löytyisi edes yksi tuollainen kahvila, kävisin siellä aina. Suomessa pitää jonottaa että saa tilata ja maksaa... 

Tämä, ihan ykkösasia,Samoin lounasaikaan ihan tavallinen lounasmenu tavallisessa ravintolassa pöytiintarjoiltuna, jolloin asiakas saa levähtää ja nauttia ruoasta.Minua ärsyttää suunnattomasti tämä suomalainen itsepalvelu kahviloissa ja ravintoloissa.

Pimeä työvoima on halpaa niin sitä siellä riittää.

Kuinka noin luulet? Asuessani Ranskassa pienehkössä kaupungissa kävin lounaalla muutamissa bistroissa joissa työskentelivät avioparit yhdessä. Pöytiä saattoi olla kymmentkunta, keittiössä oli kokki mikäli ei jompikumpi omistajista ollut se kokki. Korkeintaan yksi henkilö oli kaikissa noissa henkilökuntana. Lounasruokia oli yleensä kaksi erilaista tarjolla ja tarjoiltiin pöytiin. Minua kans ärsyttää Suomessa kaikkialla itsepalvelu.

Vierailija
244/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet maatilat. Miksi meillä pitää EU:n mukaan olla vaan jättinavetoita ja tiloja? Miksi Ranskassa, Saksassa ym. on pieniä yksilöllisiä navettoja joissa lehmät on parsissa ja kaulasta kiinni?

Olisiko tuo ihan Suomen oma asia? Ympäri Eurooppaa on pieniä tiloja ihan joka maassa. Millainen lienee se EU-direktiivi jonka mukaan maatilojen pitää olla vain isoja? 

Tietääkseni tällainen direkriivi on olemassa, sen takia pientilat aikoinaan kuoli Suomesta. Ei riitä että tila elättää asukkaat ja omenoita ja possua riittää naapurillekin. Hehtaareja pitää olla x-määrä, lehmiä ja sikoja tai kanoja x-määrä jne. Tehotuotantoa että saa tukia

Ehkei muualla Euroopassa välitetä direktiiveistä vaan oman maan tuotteista ja siitä että perheelle on ruokaa. Vrt kaikki pienet juustolat, lihatilat, hedelmä- ja oliivitarhat. Jopa viinitilat joissa on vain muutama hehtaari maata (hehtaarilta saadaan n 1000 pulloa viiniä) saavat elää, olla ja tuottaa tuotteitaan myyntiin. Kauppoihin, torille, vientiin...

Vierailija
245/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin rakastan Suomessa juuri sitä, että kaikki ruoka-aineet ynnä muut saa yhdestä paikasta! Jää paljon enemmän aikaa harrastuksille, kun ei tarvitse ravata useassa kaupassa jos haluat kokata jotain ihan simppeliä pastaa. Ainoa asia mitä Keski-Euroopasta kaipaan on helpompi kulkeminen maasta toiseen (tykkään kuitenkin reissata). 

Vierailija
246/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet maatilat. Miksi meillä pitää EU:n mukaan olla vaan jättinavetoita ja tiloja? Miksi Ranskassa, Saksassa ym. on pieniä yksilöllisiä navettoja joissa lehmät on parsissa ja kaulasta kiinni?

Ai et ole kuullutkaan massatuotannosta ja kustannustehokkuudesta? Pikkutila ei voi mitenkään olla kannattavaa yritystoimintaa.

Kuinka kannattavaa pitää olla? Sillä tavalla että tulee toimeen mukavasti? Vai sillä tavalla että rikastuu? Miksi pikkutiloja on sitten Euroopan kaikissa maissa vaikka kuinka paljon, peritään isältä pojalle/tyttärelle ja homma jatkuu sukupolvesta toiseen. 

Vierailija
247/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä nyt on eläväisiä pikkukyliä, kun ihmisiäkin on kymmeniä miljoonia suomeakin pienemmissä maissa. Vaikee se on täällä samalailla levittäytyä ympäri maata.

Vierailija
248/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikia harvalla vaan on lounasaikaan aikaa odotella ruoan valmistumista, pöytiintarjoilua ja laskuttamista. 

Sitten on liian hidasta henkilökuntaa. Kuluu jonottamiseenkin aikaa. 

Vierailija
249/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodlausillat, kaisersämpylät, olutpata, Alpit, moottoritiet ilman nopeusrajoituksia

Vierailija
250/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauttaaltaan halvemmat hinnat. 

Vierailija
251/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin rakastan Suomessa juuri sitä, että kaikki ruoka-aineet ynnä muut saa yhdestä paikasta! Jää paljon enemmän aikaa harrastuksille, kun ei tarvitse ravata useassa kaupassa jos haluat kokata jotain ihan simppeliä pastaa. Ainoa asia mitä Keski-Euroopasta kaipaan on helpompi kulkeminen maasta toiseen (tykkään kuitenkin reissata). 

Minä taas "rakastan" sitä, että on molempiin mahdollisuus. Jostain marketin paistopisteestä en ikinä ostaisi leipomotuotteita. Ei niissä pikkukaupoissakaan kukaan "ravaa", haetaan tarpeellinen kerran tai kaksi viikossa, leipuriliikkeistä aamulla päivittäin. 

Vierailija
252/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauttaaltaan halvemmat hinnat.

Vierailija
253/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on liian hidasta henkilökuntaa. Kuluu jonottamiseenkin aikaa. 

Jos ruoka tehdään tilauksesta, niin sehän kestää sen minkä kestää, ellei valmiiksi tehtyä mikroteta.... 

Vierailija
254/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas "rakastan" sitä, että on molempiin mahdollisuus. Jostain marketin paistopisteestä en ikinä ostaisi leipomotuotteita. Ei niissä pikkukaupoissakaan kukaan "ravaa", haetaan tarpeellinen kerran tai kaksi viikossa, leipuriliikkeistä aamulla päivittäin. 

Hyvä, jos tuo toimii sinulle :) itse en jaksaisi ravata päivittäin leipuriliikkeissä, kuten itsekin viimeisessä lauseessa totesit tehtävän. / sama

Vierailija
255/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos tuo toimii sinulle :) itse en jaksaisi ravata päivittäin leipuriliikkeissä, kuten itsekin viimeisessä lauseessa totesit tehtävän. / sama

En "ravaa" minäkään. Minulla on talossa leivinuuni ja leivon hyvin usein itse. Koska leivät ym. ovat erinomaisen hyviä näissä pikkuleipomoissa niin käyn silti silloin tällöin niissä. Kohtuullisesti ja vaihtelun vuoksi. Markettien muovipussileipää en sijaan osta - mieluummin olen vaikka ilman leipää. Elän yksin ja ymmärrän jos isommat perheet käyvät päivittäin leipomoissakin, aina joltain se aikakin löytyy. 

Vierailija
256/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leuto ilmasto. 

Voi luoja. 🤦🏻

Vierailija
257/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on vammainen ketju. Ja tämmöinen vielä kruunutettu?!! Hyvin menee. 

Vierailija
258/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat, kulttuuri, kielitaito ( Keskieuroopassa on aivan yleistä ymmärtää ja puhua naapurimaan kieltä, koska maat ovat lähellä toisiaan. Suomessa keskitytään vihottelemaan sitäkin, kun pitäis ymmärtää ruotsinkielen kymmenen yleisintä sanaa), perinteiden kunnioittaminen, oman historian ja rakennetun ympäristön arvostus, jne. Suomessa ON esim. turkistarhaus, jonka kaikki muut sivistysvaltiot ovat kieltäneet aikoja sitten. Samoin yleisesti r.yssäläinen hälläväliä kulttuuri

Vierailija
259/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa arvostetaan perhettä ja kotiäitiytti koska äideille maksetaan palkkaa lastensa hoidosta kotona. Täällä takapajulassa otetaan kaikki ihmisistä ja lapsista jo pienenä irti, ei ihme että on mt- ym. ongelmia nuorilla.

Olisit kertonut vielä paljonko se palkka on kotiäideille kuukaudessa. Olisko 300 euroa.

Saksassa kotiäideille kertyy myös eläkettä, määrä on suhteessa miehen palkkaan. Minusta se eläke nimenomaan on iso asia, miksi Suomessa ei kannata olla pitkään kotona. Ei se palkka niinkään, koska kai perheessä nyt työssäkäyvä puoliso sentään elättää koko poppoon, jos toinen vanhemmista hoitaa kotona lapsia. 

Vierailija
260/308 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että kun tilaat ruoan niin siellä keittiössä aloitetaan kuorimaan perunat ja tekemään annostasi? Ranskassa menin bistroon ja ulkona oli rihvelitaulu jossa ne kaksi tarjolla olevaa menuuta oli liidulla kirjoitettu tauluun. Sisällä ennenkuin istuin pöytään kerroin kumman menuun valitsin. Ei siinä kauan mennyt kun ruokaa tuli pöytään. Syötyäni menin tiskille jossa join pikkukahvin ja maksoin laskuni. Väittäisin, että yhtä kauan siinä menee kuin jonotellessa ja itse kantaessa tarjotintaan ja viedessään sen vielä poiskin. Italiassakaan ei makseta ja odotella tarjoilijaa tuomaan laskun. Siellä on kassa erikseen ja pöydät numeroitu. Toisenlaista tapaa harvoin enää näkee.