Annatteko tippiä ravintolassa?
En ole antanut. Enkä usko että tulen antamaankaan.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovimiehen ja tarjoilijan tippaaminen paremmissa paikoissa on aina ollut osa suomalaista kulttuuria.
Bättre ställen har ingen dörrslusk.
Miksi maksaisin, kun palvelu on mitä on.
Annan ravintolassa vain pippiä ja saan siitä vastineeksi hyvää parrua.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on antaa kun siinä vaiheessa kun tarjoilija tuo maksupäätteen eteesi, kone kysyy ekana tippiä, eikä siitä pääse eteenpäin ellei anna jotain.
Kyllä drn voi ohittaa. Kyllä ne neuvoo kun kysyy, jos ei itse hoksaa. En anna ikinä tippiä jos siihen painostetaan, muuten kyllä useinkin. Viimeksi silmälasiliikkeessä, koska löysivät mulle sopivat kehykset nopeasti.
En uskolla jos kärähdän pimmeen rahan annosta.
En tippaa Suomessa koskaan. Ei kuulu meidän kulttuuriin enkä halua tippikulttuuria tänne. Suomessa maksetaan tarjoilijoille ym. ihan oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun maksettiin markka-aikaan vielä käteisellä, niin jos loppulasku oli vaikkapa 46,40 mk, niin saatoin jättää viiskymppisestä takaisin tulleet hiulut tipiksi. Nykyisin maksan kortilla, ja en jätä tippiä.
Oletko vialla päästäsi, vai miksi maksat ravintolassa kortilla jos ennen pystyit käyttämään käteistä?
Annan aina hyvästä palvelusta, jätän rahan pöytään lähtiessäni. Erityisesti suosituimmissa paikoissa ruokailtaessa jätän tutulle tarjoilijalle aina tippiä.
Siellä missä tarjoilijoiden tuloista merkittävä osa koostuu tipeistä.
En anna. Ei tippaus kuulu suomalaiseen kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei anna tippiä
On just päinvastoin. Rikkaat on pihejä ja siksi he ovat rikkaita.
En tippaa. Sehän on lahjontaa, eikä siitä makseta veroa (ainakaan käteismaksuissa).
Miksi ihmeessä antaisin tippiä? Hyvä palvelu kuuluu tarjoilijan työhön, josta hänelle maksetaan palkkaa. Jos palkka on pieni tai hyvä palvelu ei luonnistu, pitää etsiä muuta työtä.
Joku tarjoilija voisi tulla kertomaan miksi pitäisi tipata.
En ole tarjoilija. Veikkaan kuitenkin, että tippikulttuuria yritetään ajaa siksi Suomeen, kun sellainen on monessa muussa maassa käytössä. Esim. lentokentällä tai turistikahviloissa näkee tippikippoja, koska ulkomaalaiset turistit on tottuneet tippaamaan. Se ei kuitenkaan kuulu tänne, koska meillä maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa, jolla on tarkoitus elää. Toisin kuin monessa köyhemmässä maassa, jossa tipit on merkittävä osa palkkaa, joka muuten olisi naurettavan pieni.
Jos saan ekstrahyvää palvelua eli tarjoilija jaksaa olla kiireisenäkin iltana kohtelias ja muistaa tarkistaa pöytäni tilanteen, tai jos olen liikkeellä jollain isolla tai muuten "hankalalla" porukalla joka tuo tarjoilijalle lisätyötä. Esimerkkinä on tulossa pienet häät jotka järjestetään ravintolassa. Ruoka on meijän maksamaa mutta vieraat maksaa juomat itse eli tarjoilijalle lisätyötä kun joutuu pitää koko illan kirjaa siitä mikä osa seuruetta tilasi mitäkin juomia ja laskuttaa sitten ne erikseen.
Toki olen itse ollut palvelualalla töissä jos jonkinlaisissa tehtävissä niin tiedän miten paljon se pieni lisä ilahduttaa kun joutuu hoitamaan ns. "vaikeamman" pöydän. :D Palkka tarjoilijoilla muutenkin tosi pieni.
Kahviloissa, pikaruokaloissa yms. en tippaa, koska työn vaikeus ei ole samaa tasoa kuin hienossa ravintolassa jossa pitää osata etikettisäännöt, tuntea ruokalista, suositella viinejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä on tulossa pienet häät jotka järjestetään ravintolassa. Ruoka on meijän maksamaa mutta vieraat maksaa juomat itse eli tarjoilijalle lisätyötä kun joutuu pitää koko illan kirjaa siitä mikä osa seuruetta tilasi mitäkin juomia ja laskuttaa sitten ne erikseen.
Nyt en ymmärrä.
Kirjanpito pöydän juomatilauksista on normaalia tarjoilijan työtä. Yleensä tämä ilmenee jonkun pyytäessä laskun, johon tarjoilija vastaa kysymyksellä Yhteen vai erikseen?
Pikemminkin tarjoilijalla on vähemmän työta, kun ei tarvitse pitää niin tarkkaa kirjaa ruoasta.
Mitä tippaamiseen tulee en halua tippauskulttuuria ja sen mukanaan toumaa tippipalkalla työskentelykulttuuria Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on antaa kun siinä vaiheessa kun tarjoilija tuo maksupäätteen eteesi, kone kysyy ekana tippiä, eikä siitä pääse eteenpäin ellei anna jotain.
Käykö sä jossain moottoripyöräjengin baarissa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, paikoissa joissa menee yli 200€ per syöjä annan tippiä. ABC:llä tai muissa syöttölöissä en.
Eikö se pitäisi olla juuri päinvastoin.
ABC on pienipalkkaisia, joita olisi hyvä tukea, jos pystyy tukemaan.
Jos ei pysty niin se on eri asia.
Seuraavaksi kokeilet tipata saksalaista taksikuskia. Saattaa määränpääsi hieman muuttua.