Elämä isänä on nykyään aika paljon erilaista kuin 30 vuotta sitten
Ei vaihtanut isäni koskaan vaippoja, ei käynyt kaupassa, ei siivonnut, ei pessyt pyykkiä, ei laittanut ruokaa, teki vain töitä niinkuin äitikin, mutta äiti hoiti yksin kodin ja lapset, kauppa asiat, siivoukset, pyykit, ruoat, aivan kaikki. Tuohon malliin myös kasvatus tuli, ei pojille mitään kodin hoidosta opetettu. Nykyään sitä on joutunut heräämään syöttämään lapsia yöllä, vaihtamaan vaippoja, laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä, siivoamaan, käymään kaupassa, käymään töissä jne. Jos et tee et pysy mukana matkassa. Tänäänkin perus juttuja, tyhjensin ja täytin tiskikoneen, laitoin toisen ruoan, viikkasin kolme koneellista eilen pestyjä pyykkejä, laitoin toriin myyntiin lasten pieneksi jääneitä urheiluvälineitä. Ei haittaa ollenkaan että näin, mutta aika iso muutos miesten elämässä. Iskäx4
Kommentit (39)
Ysärillä lama-aikaan miehet olivat työttömiä ja jäivät sen takia kotiin vaihtamaan vaippoja, kun naiset joutuivat tienaamaan rahaa siivojina ja topless-tarjoilijoina ja elättämään perheen.
Kyllä minun mieheni teki noita kaikkia, samoin hänen kaverinsa. Sinun isäsi on kyllä ollut ysärin isäksi todella vanhanaikainen.
Minun jo pesästä lentäneet aikoja sitten molemmat pojat ovat innokkaita kokkaajia ja ruuanlaitossa apua tarvitessaan eivät soita minulle, vaan miehelleni.
Minun mieheni ei ollut työtön ysärilläkään. t. 3.
Mun mieheni tuli isäksi 80-, 90- ja 00 luvuilla. Ja todellakin vaihtoi vaippoja ja hoiti lapsia siinä missä minäkin. Teki ruokaa, siivosi jne. ja kaikki kaverinsa myös.
Minä synnyin v 60. En tiedä vaihtoiko vaippoja mutta tuntui että hän hoiti minua enemmän kuin äiti, hän oli jotenkin aina läsnä. Vei puistoon, torille, käytiin leffassa ja jäätelöllä lähes viikoittain. Hänen rakkautensa oli välitöntä ja ehdotonta. Osasi laittaa ruokaa ja siivota. Minä ja äiti saimme aina herätä valmiiseen aamukahvipöytään.
Poikani tuli isäksi 10v sitten. Omistautunut ihana isä, ottanut aina osaa lasten- ja kodinhoitoon. Itsestäänselvyys kun molemmilla vaativat työt ja työmatkoja.
Mutta onhan noita lusmuja varmaan kaikissa ikäluokissa, huonosti kasvatettuja
Aika helvetin paska isä sinulla. Minun oli ja on aivan erilainen, paras isä.
Mikähän on isäsi sotilasarvo? Omani on alikersantti, itse olen korpraali
Minä ja vaimoni saatiin eka lapsi 90-luvulla ja toinen 00-luvulla. En tunnista tuollaista. Olin mukana molemmat synnytykset, vaihdoin vaipat ja pulloon siirryttyämme hoidin erityisesti yövaipat ja -syötöt. Siksi, että herään helposti koska tahansa, ja nukahdan helposti uudelleen. Kotityöt yritettiin jakaa. Tosin vaimo loisti ruoanlaitossa, ja päätyi tekemään enemmän kotitöitä. Minä toisaalta vein usein lasta/lapsia leikkipuistoon. Olin ihan kohtalainen faija, vaikka tähänkin päivään verrattuna.
Minun isäni 60-luvulla ei hoitanut vauvoja, mutta oli minulle kyllä lapsuudessani aika läsnäoleva, niillä tavoilla mitkä osasi.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on isäsi sotilasarvo? Omani on alikersantti, itse olen korpraali
Ervesti
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ysärillä isätkin vaihtoi vaipat ja hoiti lapsia. Aika avutonta jos ei.
Ei vaihtanut meillä kenellekkään 7 lapselle kertaakaan. 80 luvulla syntyneille. Monesti on siitä puhunut ihan kuinka hartaasti oli yökännyt kun yhden kerran oli joutunut jollekkin vaihtamaan äidin ollessa poissa. Nykyään se on ihan normaali juttu isälle. Ap
Ihana isä on ap! Vaikka oma isäsi onkin ollut harvinaisen huono kodinhoitajana. Isänä voi silti olla parempi kuin huono tietenkin.
Nykyäänkin löytyy isiä, jotka ei tee mitään. Täälläkin päivittäin joku kirjoittaa miten miehensä ei tee kotona mitään, ei sellainen varmaan isyyden myötä paljoa ryhdistäydy
Minun isäni on syntynyt 30- luvulla ja vaikka äiti huolehtikin lasten puhtaudesta ja vaatteista, niin kyllä isä meitä leikitti ja kertoili tarinoita. Isä myös kävi kaupassa, siivosi ja laittoi ruokaa, siinä missä äitikin ja me lapset autoimme, kukin kykyjemme mukaan.
Tämän vuoksi en hankkinut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni on syntynyt 30- luvulla ja vaikka äiti huolehtikin lasten puhtaudesta ja vaatteista, niin kyllä isä meitä leikitti ja kertoili tarinoita. Isä myös kävi kaupassa, siivosi ja laittoi ruokaa, siinä missä äitikin ja me lapset autoimme, kukin kykyjemme mukaan.
Siis 60-70 luvulla me lapset synnyimme.
Vierailija kirjoitti:
Aika helvetin paska isä sinulla. Minun oli ja on aivan erilainen, paras isä.
Hyvä se isä on aina ollut. Maatilan töissä oli päivät. Mutta kodin ja lasten hoito oli äidin vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni tuli isäksi 80-, 90- ja 00 luvuilla. Ja todellakin vaihtoi vaippoja ja hoiti lapsia siinä missä minäkin. Teki ruokaa, siivosi jne. ja kaikki kaverinsa myös.
Minä synnyin v 60. En tiedä vaihtoiko vaippoja mutta tuntui että hän hoiti minua enemmän kuin äiti, hän oli jotenkin aina läsnä. Vei puistoon, torille, käytiin leffassa ja jäätelöllä lähes viikoittain. Hänen rakkautensa oli välitöntä ja ehdotonta. Osasi laittaa ruokaa ja siivota. Minä ja äiti saimme aina herätä valmiiseen aamukahvipöytään.
Poikani tuli isäksi 10v sitten. Omistautunut ihana isä, ottanut aina osaa lasten- ja kodinhoitoon. Itsestäänselvyys kun molemmilla vaativat työt ja työmatkoja.
Anna kun arvaan, olit neitsyt kun poikasi syntyi?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mieheni ja minä saimme kaksi lasta ysärillä ja kumpikin hoiti heitä. MIes piti myös vanhempainvapaata ja saikkua useamman kuukauden, koska esikoinen syntyi hyvin ennenaikaisena pikkukeskosena ja tarvitsi tehohoitoa ja se oli sokki meille kummallekin. Meidän lapset oli haluttuja, ei pelkästään minun projektini vaan kummankin.
Jos ap väittää, ettei isä hoitanut häntä tuolloin niin kehottaisin tarkistamaan asian siltä isältä itseltään. Ap ei voi muistaa koska oli vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, olit neitsyt kun poikasi syntyi?
Anna kun arvaan, sinä olet kuollessasikin neitsyt. Kuole pian, bye.
Mun isä syntyi 30-luvulla maalla ja hän oli maanviljelijä. Hän osallistui aktiivisesti lasten hoitoon ja kodin huoltoon. Onneton kokki hän oli koko elämänsä, mutta ei hänenkään vuorolla nälkää nähty.
Isäsi on ollut poikkeus 1990-luvun isäksi. Minun lapseni syntyivät 1990-luvun puolivälissä. Mieheni (lasten isä) oli vanhempainvapaalla ensimmäisen lapsen kanssa 4 kk ja toisen kanssa 5 kk niin, että minä olin töissä. Vaippoja vaihdoimme ja ruokaa laitoimme tasapuolisesti silloin, kun olimme molemmat kotona. Myös kaikissa ystäväperheissämme isät vaihtoivat vaippoja siinä missä äiditkin.
Synnyin itse 1960-luvulla, ja oma isäni vastaa kuvausta sinun isästäsi.