Onko tässä taloustilanteessa järkeä opiskella?
Kannattaako korkeakoulututkinto-opiskeluun lähteä? Kahdesta syystä: jos työllistyminen on todella vaikeaa nykypäivänä ja tulevaisuudessa, plus että hallitus ei tue opiskelijoita ja osa-aikatyöntekijöitä. Opiskelijat ja osa-aikatyöntekijät ovat Suomessa alinta ihmiskastia nykyään heti täystyöttömien jälkeen.
Kannattaako Suomessa enää korkeakouluttautua jos tarvetta on pelkästään myyjille ja siivoojille ja kaikkeen mihin ei tarvita korkeakoulua?
Jotkut sanovat että nykyään ei enää kannata. Ihmisiä liikaa ja yritykset haluavat vain minimityöntekijämäärän. Opiskeluvuodet menevät hukkaan
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin dippa-inssiksi ja voin sanoa että ei kannata. Olen ollut nyt valmistumisen jälkeen puol vuotta työttömänä ja todennut että alan hommia en tule saamaan. Olen toki laajentanut töidenhakuani myös ns paskahommiin, mutta niihinkin tuntuu olevan vaikea päästä, kun on työnantajien mielestä ylikouluttautunut. Eli ei ainakaan insinööriksi kannata. Toki jos on mahdollisuus päästä lääkäriksi niin se vielä kyllä kannattaa.
Sama homma itselläni, DI ei itselläni ainakaan kannattanut, ja sama tuntuu olevan kauppiksesa ja oikiksessa. Lääkis vielä ainoita kannattavia aloja.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin dippa-inssiksi ja voin sanoa että ei kannata. Olen ollut nyt valmistumisen jälkeen puol vuotta työttömänä ja todennut että alan hommia en tule saamaan. Olen toki laajentanut töidenhakuani myös ns paskahommiin, mutta niihinkin tuntuu olevan vaikea päästä, kun on työnantajien mielestä ylikouluttautunut. Eli ei ainakaan insinööriksi kannata. Toki jos on mahdollisuus päästä lääkäriksi niin se vielä kyllä kannattaa.
Oletko hakenut töitä myös Suomen ulkopuolelta? Muut Pohjoismaat? Keski-Eurooppa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut töitä myös Suomen ulkopuolelta? Muut Pohjoismaat? Keski-Eurooppa?
Entä oletko itse katsonut yhtään muiden maiden työtarjontaa? Yhtä huono työtilanne muuallakin.
Kannattaa jos pappa betalar. Sitte varmaan hommaa Sulle vielä työpaikankin. Mutta tavallisen pulliaisen ei kannata opiskella ja sitte maksella työttömänä niitä opintolainoja pois. Tällä hetkellä on paljon enemmän tai vähemmän kouluttautuneita työttömänä, turha siihen on mennä jononjatkoksi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä haluaisin tosen ammatin , muuta kun Purra ja Orpo otti pois aikuikolustuen , niin köhänä en voi opiskella. Joten työttömänä jatkan. 👹
Sama täällä, olen työtön ja nykyisellä ammatilla tuskin työllistyn. Nyt olisi ollut tarpeen se aikuiskoulutus tuki. Perkele Purra minkä teit.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne voi juuri nyt olla huono, mutta insinöörin koulutus on hyvä yleistutkinto tekniikan aloille. Jos vain mahdollista, kannattaa koettaa laajentaa työnhakua vähintään muualle Eurooppaan.
Tietenkin kannattaa. Opiskelu on toistaiseksi ilmaista Suomessa, sekin voi muuttua tulevaisuudessa. Jos ei saa töitä niin onhan se nyt fiksumpaa opiskella kuin vain oleilla. Taloudellisesti voi olla hankalaa jos opintotuki on jo käytetty, mutta olettaisin, että monella puoliso tai vanhemmat voivat avustaa. Mielestäni kyllä työttömyystuella pitäisi ehdottomasti saada opiskella kun kerran työpaikkoja on huonosti tarjolla,
Vierailija kirjoitti:
Eipä kannata opiskella ainakaan miksikään filosofian maisteriksi, jos tuloksena on jokin epämääräinen pätevyys johonkin epämääräiseen työhön, joita tarvitaan Suomessa muutama vuodessa. Opiskele lääkäriksi, diplomi-insinööriksi, insinööriksi yms. jos haluat Suomessa työllistyä tai myös ulkomailla. Myös hoitoalan työntekijlöitä tarvitaan tulevaisuudessa Suomessa ja muualla. Juristille myös varmasti hommia löytyy, ainakin Suomesta en sitten tiedä, onko ko tutkinnosta hyötyä ulkomailla, jos siis vain Suomen lait osaa soveltaa?
Siinäpä tuli taas faktatietoa. Filosofian maisteri ei tarkoita, että on opiskellut filosofiaa. Esim. matematiikasta, fysiikasta, kemiasta, ohjelmistotekniikasta ja muista luonnontieteistä valmistuvat maisterit ovat filosofian maistereita. Itse opiskelen datatiedettä (käytännössä lineaarialgebraa, tilastotiedettä ja ohjelmointia), ja tästäkin valmistutaan filosofian maisteriksi. Työtilanne sama, kuin vastaavia aineita opiskelleilla dippainsseillä. Eli tällä hetkellä aika huono, mutta parempi kuin monella muulla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä haluaisin tosen ammatin , muuta kun Purra ja Orpo otti pois aikuikolustuen , niin köhänä en voi opiskella. Joten työttömänä jatkan. 👹
Sama täällä, olen työtön ja nykyisellä ammatilla tuskin työllistyn. Nyt olisi ollut tarpeen se aikuiskoulutus tuki. Perkele Purra minkä teit.
Vain työssä oleva pystyi opiskelemaan aikuiskoulutustuella, ei työtön.
Matalan koulutuksen työtehtävissä, sekä töissä joihin ei tarvita koulutusta, on tällä hetkellä valtava ylitarjonta tekijöistä.
Niillä harvoilla aloilla, jotka vielä työllistävät, tarvitaan korkeakoulu tai yliopistotutkinto.
Aikuiskoulutustukea saivat vain riittävän pitkään työelämässä olleet.
Opintotukea ja lainaa saa Suomessa yhä edelleen toisen asteen amiksiin niin moneen tutkintoon, kuin jaksaa vaan itse opiskella. Aikuisten alanvaihtajien työllistyminen toisen asteen koulutuksilla on valitettavasti erittäin heikkoa. Aikuisten opiskeluaika yhteen tutkintoon on vain reilu 1,5v, kun nuoret saa opiskella toisen asteen tutkintoja 3v
Korkeakouluun ja yliopistoon saa opintotukea ja lainaa vain yhteen tutkintoon! Esim. Kuvataiteen maisteri ei voi uudelleenkouluttautua sairaanhoitajaksi, ellei ole omaa varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukea saivat vain riittävän pitkään työelämässä olleet.
Opintotukea ja lainaa saa Suomessa yhä edelleen toisen asteen amiksiin niin moneen tutkintoon, kuin jaksaa vaan itse opiskella. Aikuisten alanvaihtajien työllistyminen toisen asteen koulutuksilla on valitettavasti erittäin heikkoa. Aikuisten opiskeluaika yhteen tutkintoon on vain reilu 1,5v, kun nuoret saa opiskella toisen asteen tutkintoja 3v
Korkeakouluun ja yliopistoon saa opintotukea ja lainaa vain yhteen tutkintoon! Esim. Kuvataiteen maisteri ei voi uudelleenkouluttautua sairaanhoitajaksi, ellei ole omaa varallisuutta.
Ei ihan näinkään. Yliopistoon saa opintotukea tietyn kuukausimäärän. Jos tukikuukausia on valmistumisen jälkeen vielä jäljellä niitä voi käyttää toiseen tutkintoon, mutta lisää tukikuukausia ei saa. Tällainen tilanne on helposti jos on joko suorittanut opinnot tavoiteaikaa nopeammin tai käynyt töissä opintojen aikana ja siksi nostanut vain osan tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella maailmalla hyvin työllistävä tutkinto ja muuttaa ulkomaille. Ei mitään random yleistutkintoa vaan kovaa tiedettä. Mutta tosiaan pelkkä jokuvaantutkinto ei kannata.
Sori, mielenkiinnosta, luetteletko vielä että mitkä korkeakoulututkinnoista ovat niitä turhia random yleistutkintoja joilla ei ole merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä et muutenkaan olisi saanut aikuiskoulutustukea.
Aloituksessa puhutaan korkeakoulutuksesta ja
vastaat, että kouluttamattomana et saa 100 % varmuudella töitä. Viittaat siis siihen, että vain korkeakoulutututkinnolla työllistyy ja ilman sitä ei pääse työmarkkinoille.
Pelkästään korkeakoulututkinnolla saa töitä, ei siis ollenkaan toisen asteen ammattitutkinnolla?
Tai sitten et ymmärtänyt mihin vastasit.
Kaikkihan eivät halua myöskään asua omakotitalossa jos tuolla kuutiolla viittaat säälivästi kerrostalo-asuntoon :D