Voiko v.1980 syntyneitä nimittää vielä tänä päivänä teineiksi?
Kommentit (20)
Voi. Riippuu myös sanojan iästä. 90-vuotiaan näkökulmasta olemme hyvinkin teinejä vielä.
Itse oon pari v nuorempi 82:nen ja olen puhtaasti ylpeästi keski-ikäinen.
teen
-> teini
Ja sitten vaan enkun tunneille, koska ne on näköjään aikoinaan, silloin teininä skipattu.
Teini tulee englannin sanasta teen. Eli nineteen on viimeinen teinin ikä.
Ei voi. Mä olen syntynyt -79 enkä ole ollut teini sen jälkeen, kun täytin 19v. Mikä ihmeen aivopieru tämäkin aloitus taas oli? Yritätkö ap olla hauska? Pieleen meni.
Öööö. 80-luvun loppupuolella syntynyt lapsemme täyttää seuraavaksi 38 vuotta. Hänkö teini?
Vierailija kirjoitti:
Teini tulee englannin sanasta teen. Eli nineteen on viimeinen teinin ikä.
Niin, mutta toisaalta eihän siitä vielä niin kauan ole, kun 1980 syntyneet olivat sen ikäisiä.
Ap
Teini tarkoittaa nykykielessä murrosikäistä nuorta tai yleisemmin nuorta ihmistä. Aiemmin teini on tarkoittanut suomen kielessä opiskelijaa, ylempää koulua käyvää nuorukaista tai oppikoulun yläluokkien oppilasta.
Nykyinen teini-sanan käyttö perustuu suureksi osaksi kansanetymologiaan, jonka mukaan sana olisi lainaa 1900-luvun puolivälissä Yhdysvalloissa käyttöön otetusta teenager-sanasta, joka on johdettu lukujen 13 19 englanninkielisestä loppuosasta -teen (thirteen, fourteen jne.) tarkoittamaan vastaavaa ikäkautta. Oikeasti suomen teini-sanalla ei alkuaan ole ollut mitään tekemistä näiden englannin kielen sanojen kanssa, mutta tuo kansanetymologia on johtanut siihen, että suomen sana teini usein käytännössä tarkoittaa englannin sanan teen tapaan täsmälleen 13 19-vuotiaita nuoria.
Sanan alkuperä, kreikan kieli
Kreikan sanasta diakonos palvelija (ks. diakoni) periytyy ruotsin kieleen sana djäkne. Tästä on johdettu suomeen käännös teini. Mikael Agricolan tiedetään käyttäneen teini-sanaa jo 1500-luvulla tarkoittaen sillä apupappia.
1800-luvulla nuoret rahoittivat opintonsa kerjäämällä rahaa (ns. teinirahat) esittämällä teinilauluja. Teini-sana aloitti uuden kukoistuksen vuonna 1944, jolloin perustettiin Suomen Teiniliitto. Teiniliiton ja lyseoiden/lukioiden teinikuntien kulta-aikaa olivat 1960- ja 1970-luvut, mutta tämän jälkeen opiskelijatoiminnan epäpolitisoituminen marginalisoi ne.
Germaaniset vastineet
Suomen kielen teini-sanaa ei ole alun perin johdettu englannin teen-sanasta, vaikka se sopisi siihen tarkoitukseltaan hyvin. Tämä merkitys on paljon uudempi kuin suomen kielen teini. Se pohjaa germaanisten kielten tapaan ilmaista luvut 13 19 omalla erityisellä päätteellään.
_ _ _
1980-luvulla syntyneet eivät enää ole teinejä missään merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Öööö. 80-luvun loppupuolella syntynyt lapsemme täyttää seuraavaksi 38 vuotta. Hänkö teini?
Mun mielestä siitä on vaan niin vähän aikaa, kun oli 90- ja 2000-luku, niin jos 80-luvulla syntyneet olivat silloin teinejä, niin aika nuoriahan heidän on edelleen pakko olla?
Ap
Joo 45 vee teini. Itse 55 v varhaisaikuinen😃
Ei voi. Ovat jo keski-ikäisiä tai lähellä keski-ikää. Eliniänodotuskin tulee laskemaan, kiitos elintapojen ja soten.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Ovat jo keski-ikäisiä tai lähellä keski-ikää. Eliniänodotuskin tulee laskemaan, kiitos elintapojen ja soten.
Eihän nyt 45v ole mikään keski-ikäinen, ihan nuorukainen vielä.
Monet 1980 syntyneet ovat jo isovanhempia, mummoja ja pappoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät harhoissasi. Harva saavuttaa edes tuon 90 vuoden iän. On jo yli eliniänodotuksen miehillä ja naisilla.
Onpas taas harvinaisen hassunhauska trollialoitus. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät harhoissasi. Harva saavuttaa edes tuon 90 vuoden iän. On jo yli eliniänodotuksen miehillä ja naisilla.
Etkö oikeasti tunnista noin selkesti sarkastista viestiä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Öööööööööö känni..... Kyselen tällastaaaa... xD