Tiedättekö mikä on säikkä?
Minä en, eikä ilsasanomien artikkelissakaan sitä avata. Luulin ensin että väärin kirjoitettu särkkä, mutta ei ollut kun esiintyi artikkelissa useasti.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, mikä se konteksti nyt sitten on??
Konteksti tarkoittaa asiayhteyttä, viitekehystä tai ympäristöä, jossa jokin asia, lause tai dokumentti esiintyy ja josta sen merkitys riippuu.
Ei saikka sana merkitys riipu kontekstista kuten ei sanan metri.
Missä niin väitettiin? Lue ja ymmärrä viesti johon vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta särkkä on meressä tai yleensäkin vesistössä pinnan ylle yltävä hiekkadyyni eikä rannalla oleva. Rannalla on ihan vaan pelkkiä dyynejä ja rantahietikoita.
Sitäkö kysyttiin?
"Heikkilä on kalastanut alueella yli 50 vuotta ja tuntee merenpohjan kuin omat taskunsa. Hän on myös nähnyt, miten ranta on ajan saatossa muuttunut ja muuttuu yhä, kun merivirta tuo rantaan hiekkaa ja paluuaalto jättää sen sinne säikiksi.
Säikillä paikalliset tarkoittavat veden alle muotoutuneita hiekkadyynejä. Särkät puolestaan ovat hiekkadyynejä, jotka ovat kasautuneet rantaan."
Tääläpäin säikkä tarkoittaa kapeaa merelle jatkuvaa kapeaa maa-aluetta. Netin mukaan säikkä tarkoittaa narua, eli säi'istä yhteen kiedottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta särkkä on meressä tai yleensäkin vesistössä pinnan ylle yltävä hiekkadyyni eikä rannalla oleva. Rannalla on ihan vaan pelkkiä dyynejä ja rantahietikoita.
Sitäkö kysyttiin?
Olen ap, joten minä päätän mitä täällä kysellään tai kerrotaan. Ole sinä hiljaa, typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin?
Olen ap, joten minä päätän mitä täällä kysellään tai kerrotaan. Ole sinä hiljaa, typerys.
Planeetta umpeen ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin?
Sinä et päätä yhtään mitään. Et kerrassaan mitään, nolla.
Epäsopiva konteksti sulla on ap housuissas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin?
Päätin juuri että vedän sua pataan. Haha. Katso taaksesi ensi kerran. Haha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin?
Hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkö kysyttiin?
Hiljaa.
Haha. Voin lyödä sinua kirveellä päähän kun seuraavan kerran tankkaat tai jonotat kassalle. Haha.
Ainakin Kalajoella säikkä tarkoittaa kokonaan vedenpinnan alapuolella olevaa särkkää. Tämä oli esillä viime kesän hukkumisuutisten yhteydessä.
No niin, nythän asia tuli selväksi: Säikkä on veden pinnan alla oleva särkkä.
Ja sanakirjan mukaan se voi olla myös kankaasta punottu köysi tai naru.
Tapelkaahan vielä, saatte tupakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köysi.
Ei sovi kontekstiin. Särkkä sopisi, mutta artikkelissa puhuttiin useaan kertaan säikästä.
Säikkä on sama asia.
https://www.suomisanakirja.fi/s%C3%A4ikk%C3%A4
Ellei ole kirjoitusvirhe, mikä kopioituu tekstin mukana automaattisesti.
Siikajoella on Varessäikkä niminen paikka. Se on vedenalainen niemi, joka mahdollistaa erittäin matalat uimavedet.
Säikkä on matala, osittain näkyvissä oleva, mantereelta merelle jatkuva kapea matalikko.
Lue tuo Ylen juttu.
Siellä on tällainen tekstinpätkä:
"Säikillä paikalliset tarkoittavat veden alle muotoutuneita hiekkadyynejä. Särkät puolestaan ovat hiekkadyynejä, jotka ovat kasautuneet rantaan."