HS: Tästä syystä on yhä todennäköisempää, että Suomi kylmenee katastrofaalisesti
Maailman johtaviin merivirtatutkijoihin lukeutuva Stefan Rahmstorf ennakoi, että Pohjoismaat saattavat tulevaisuudessa kylmetä rajusti samaan aikaan, kun eteläisessä Euroopassa on yhä kuumempaa.
Kyse ei ole enää matalan todennäköisyyden riskistä, hän sanoo.
Rahmstorf luovutti yhdessä kymmenien muiden alan johtavien tutkijoiden kanssa varoituskirjeen asiaa koskien Pohjoismaiden neuvostolle. Tutkijat vetosivat poliitikkoihin, jotta he ottaisivat vakavasti Pohjois-Atlantin kiertoliikkeen pysähtymisen riskin. Riskin aiheuttaa ilmastonmuutos.
Rahmstorfin mukaan viimeisin tieto on, että Pohjois-Atlantin merivirrat voivat keikahtaa pysähtymisen tielle jo vuoden 2050 tienooilla. Pysähtyminen on vuosikymmenien prosessi, mutta kun se on alkanut, sitä ei voi estää.
Kommentit (44)
Anotivatko ohjeen, miten suomalaiset sen pysäyttäisivät? Taitaa olla korkeemman kädessä.
2050 olen luultavasti kuollut, pitäisikö kiinnostaa? Onhan noita jääkausiakin ollut.
Tätä on ennustettu satoja vuosia. En olisi huilissani.
Tarkoittaisi, että lämpötilat Pohjoismaissa laskisivat 4-10 astetta. Että ei ihan jääkausi sentään.
HAARPin avulla voi yrittää mitä vaan.
Tämän hetken arvio on, että Amoc-kierto romahtaa 2050-60 paikkeilla 50 % todennäköisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Anotivatko ohjeen, miten suomalaiset sen pysäyttäisivät? Taitaa olla korkeemman kädessä.
Luopumalla omaisuudesta, terveydenhuollosta, luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
2050 olen luultavasti kuollut, pitäisikö kiinnostaa? Onhan noita jääkausiakin ollut.
Ette te narsistit olekaan kiinnostuneet kuin itsestään. Muista viis.
Nyt pitää siis maksimoida hiilipäästöt että saadaan kompensoitua tämä jäähtyminen.
Tätä samaa paskaa jankutettiin kymmeniä vuosia sitten. Uhka oli aivan kulman takana. On taas aloitettu jankutus alusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hetken arvio on, että Amoc-kierto romahtaa 2050-60 paikkeilla 50 % todennäköisyydellä.
Mutta arvion todennäköisyys on 20%.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää siis maksimoida hiilipäästöt että saadaan kompensoitua tämä jäähtyminen.
Jäikö ymmärtämättä, mikä tämän aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaisi, että lämpötilat Pohjoismaissa laskisivat 4-10 astetta. Että ei ihan jääkausi sentään.
Se ei tarkoita vain että mittarisi näyttää 4-10 astetta vähemmän. Jos tuo pienempikin pudotus lämpötiloissa toteutuu, talvella satanut lumi ei enää kaikkialla ehdi kesällä sulaa. Lunta ja jäätä alkaa vähitellen kertyä pohjoiseen ylängöille Paksuuntuva jää alkaa sitten virrata rinteitä alas ja kun sitä on riittävästi, virtaus ulottuu eteläiseen Suomeen asti. Sitä kutsutaan jääkaudeksi.
Eli maapallon pyörimisliike pysähtyy. Ei nyt sentään.
Suomen ruokaturvalle tuo tekisi, noh, hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen silloin 75-vuotias. Tosin epäilen että eläisin niin vanhaksi. Elintavoillani kuolema tulee aiemmin.
Isossa lehdessä syytettiin jo turmppia ilmastonmuutoksesta. On se kyllä mahtimies, kun alle vuodessa sai koko maailman ilmaston muuttumaan.
Ilmastohörhöt alkavat turhautua kun lämpenemisellä pelottelu ei toimi ja vaihtavat taktiikka. Kylmyys olisi kyllä karmea kohtalo, mutta kai me sitten lähdetään pakoon Afrikan sarveen ja Lähi-Itään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on ennustettu satoja vuosia. En olisi huilissani.
Ei ole ennustettu.
Jääkausi tulossa