Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhejuhlat keskenmenon jälkeen

Vierailija
29.10.2025 |

Meillä keskenmeno reilu kuukausi sitten ensimmäisen kolmanneksen lopulla ja fyysinen toipuminen ok, mutta henkinen puoli kaukana siitä. Olen pitänyt itseni kiireisenä, joten en ole juurikaan ajatellut asiaa arjessa ja vilkkaan 10v kanssa ei juuri ole hiljaisia hetkiä ennen kuin hänen käytyä nukkumaan, joten välillä iltaisin tulee kyllä itku silmään.

Joulu on vääjäämättä tulossa ja tänä vuonna on meidän vuoro hostata ruokailu molempien perheille, ajattelin että kaikki menee ihan ok, koska eihän kukaan edes vielä tiennyt raskaudesta. Yllättäen kuitenkin mieheni sisko ilmoitti kolmannesta raskaudestaan ja hänen laskettu aikansa on 2vk aiemmin kuin omani olisi ollut ja omat tuntemukset on tällä hetkellä aivan pohjamudissa. Ensin ajattelin, että selviäisin joulusta kunhan kukaan ei sanallakaan puhu tuosta miehen siskon raskaudesta, eli kaikki hehkutus ym. pyydetään jättämään meidän talon ulkopuolelle. Mitä kauemmin tätä asiaa sulattelee sitä pahemmalta se tuntuu ja tänään sitten sanoin suoraan miehelle, että en usko että pystyn viettämään joulua hänen siskonsa kanssa. Hänen totesi, että älä nyt viitti, vetääkö noin kateelliseks. Siis mitä helv... hän kuitenkin näki miten koville tuo keskenmeno otti, tokikaan ei niitä kaikki iltaisia itkuja ollut kuulemassa ja nyt kehtaa vähätellä mun tunteita noin!? En suinkaan ole kateellinen, vaan helvetin katkera, että oma toivottu raskauteni meni kesken ja sitten lähipiiriin kuuluva henkilö tulisi hieromaan omaa onnellista odotustaan naamaani joulupäivälliselle. Sanoinkin miehelle, että tervemenoa viettämään joulua heidän luokseen ja poistuin paikalta.

Millaisia kokemuksia muilla on perhetapahtumista keskenmenon jälkeen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muut mitään hiero naamaasi, eihän ne edes tiedä keskenmenostasi. Lähde vaikka Lappiin jouluksi.

Vierailija
2/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenoja kokee todella moni. Erittäin todennäköisesti tällä miehen sisarellakin on ollut. Toki ei varmasti tuo lohduta, mutta elämä kuitenkin jatkuu. Jouluna voit olla vaikka raskaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on vain elämää ja elämä opettaa mutta älä käperry itseesi. Avoimin mielin  jouluun ja kaikkia tulevia päiviä kohti. 

Vierailija
4/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani keskenmenosta.

Miehen siskon raskaus ja onni ei kuitenkaan ole mitenkään sinulta pois, ei myöskään sen hehkutus.

Anna aikaa surullesi, mutta opettele myös kohtaamaan toisten ilo. Elämä tuo ja vie, kuka milloinkin on onnellinen tai surullinen, kenellä mitäkin. 

Vierailija
5/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ollut keskenmeno. Karmea olo. Tuttava pariskunta soittaa yllättäen moottoritieltä että ollaan menossa Hesaan ja että nyt tultais poikkeen ja katsoon teidän taloa. Voi paska! Sanoin ettei nyt voi. En kertonut syytä. Ne ei ollut niin läheisiä kavereita. Olivat itse muuttaneet Hesaan ja juu ei ollut tullut kutsua. Mutta uteliaisuutta meidän taloon oli kyllä. Niistä ei olekaan kuulunut mitään sen jälkeen. Jaa juu paitsi silloin kun ne tarvi talkooväkeä roudaan saareen hirsiä mökkiä varten. Mies meni. Arvatkaa onko tullut kutsua sinnekään. 

Vierailija
6/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt se itsesääli.

Ei kukaan ole tulossa hieromaan mitään sinun naamasi, kun et ole edes kertonut olleesi raskaana.

Sen sijaan, että kiriskelet itsesäälissä ja kerjäät lisää sääliä, niin ryhdistäydy. Kerro niille sukulaisille tilanne ja sano että tänä vuonna et jaksa järjestää joulua.

Vierailija
7/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minä, minä! Kasva aikuiseksi.

Vierailija
8/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin olemattomalla resilienssillä ja jäätävällä itsekeskeisyydellä varustetun ihmisen kyllä toivookin jäävän lisääntymättä. 

Vierailija
9/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaveri tuli kaksivuotiaansa kanssa kylään kun mulla oli ollut kohdun ulkopuolinen raskaus ja leikkaus takana. Kysyi vielä etteikö sitä olisi voitu pelastaa? 

Vierailija
10/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ei ole vaihtoehto, että KERTOISIT niin kuin aikuiset ihmiset läheisilleen kertoo, että nyt on vaikeata syystä tämä? Ja kuten joku jo sanoikin, miehesi veljen perheen onni ei ole sinulta pois.

Vierailija
11/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole itsesäälistä. Kaikkea vain ei haluaisi koko maailmalle laulaa. Ilkeitä ihmisiä liikkeellä. Ei ymmärtäisi vaikka selittäisi.

Vierailija
12/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kokenut traumaattisen asian, mutta paras tapa selvitä on jatkaa ns normaalia arkea. Onhan miehesi siskokin voinut kokea jopa useita keskenmenoja. Tuskin hän haluaa koko iltaa omaa onneaan hehkuttaa. Voit myös ihan rehellisesti vaikka kahden  kesken kertoa hänelle mitä käyt läpi, hän varmasti ymmärtää jos käytöksesi on sen vuoksi hieman kummaa.

Olin itse vähän vastaavassa tilanteessa muutama joulu sitten, kun kärsimme lapsettomuudesta ja käly ilmoitti pari vko ennen joulua olevansa raskaana. Ajattelin myös alkuun että en pysty jouluksi menemään paikalle mutta jälkikäteen olin iloinen että menin. Tarinalla oli sikäli onnellinen loppu että itsekin tulin 2kk myöhemmin raskaaksi ja nyt on samanikäiset serkukset

Vierailija
13/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En suinkaan ole kateellinen, vaan helvetin katkera, että oma toivottu raskauteni meni kesken ja sitten lähipiiriin kuuluva henkilö tulisi hieromaan omaa onnellista odotustaan naamaani joulupäivälliselle."

Ensinnäkään, se henkilö ei tiedä raskaudestasi ja keskenmenostaisi mitään joten ei voi hieroa yhtään mitään. Toisekseen, kukaan normaali ihminen ei hieroisi sitä kenenkään naamaan että itse on raskaana ja joku toinen sai keskenmenon. Kolmanneksi, se hierominen on sinun omassa päässäsi.

Vierailija
14/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas olet katkeroitunut. Taitaa olla provo koko aloitus. Muutapa vaikka johonkin varastoon ja pysy muutama vuosi pimennossa ettet vain näe etkä kuule kenenkään muiden ihmisten raskauksista. 

Vierailija
15/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin keskenmenon. Ajattelin, ettei siellä kaikki ollut kunnossa ja että parempi , että keskeytyi. En murehtinut väistämätöntä sen enempää.  Seuraavat raskaudet sujuivatkin mallikkaasti.  Neuvoni on : älä murehdi. 

Vierailija
16/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas olet katkeroitunut. Taitaa olla provo koko aloitus. Muutapa vaikka johonkin varastoon ja pysy muutama vuosi pimennossa ettet vain näe etkä kuule kenenkään muiden ihmisten raskauksista. 

No niinpä. Tämän on ihan pakko olla provo tai sitten ap: on ihan sairaan katkera ihminen muutenkin.

Olen itse kokenut keskenmenon joka melkein repi perheemme rikki, mutta ei silti olisi tullut mieleenkään ajatella että toiset raskaana olijat olisivat hieroneet sitä omaa onneaan ja raskauttaan minun naamaani. Olin silti onnellinen heidän puolestansa ja toivoin että raskaus sujuu hyvin jotteivät joudu kokemaan samanlaista tuskaa.

Vierailija
17/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita vaan kasvattaa resilienssiä. Kyllä sinä kestät joulun vieton heidän kanssaan. Teille tulee uusi mahdollisuus kun vain rentoudut tuosta kateellisuudesta ja katkeruudesta. 

Vierailija
18/18 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ole itsesäälistä. Kaikkea vain ei haluaisi koko maailmalle laulaa. Ilkeitä ihmisiä liikkeellä. Ei ymmärtäisi vaikka selittäisi.

No sitten ei voi valittaa siitä, että toinen "hehkuttaa" omaa onneaan, jos se toinen ei edes tiedä sulla olevan murheita. 

Jos et jaksa järjestää joulua, sitten et järjestä. Syytä olisi kuitenkin ilmoittaa asiasta ajoissa, jotta muut ehtivät tehdä muita suunnitelmia.