Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laturit hajoaa nykyisin tosi helposti!

Vierailija
29.10.2025 |

Siis onko tämä vain minun ongelma, mutta mulla hajoo laturit nykyään parin kuukauden välein. Ennen kesti sama laturi monta vuotta. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilla 5 Watin latureilla ei mene virta nykyajan puhelimeen. Pitää olla 30 Wattinen.

Temusta saa halvalla 60 wattisiakin.

Vierailija
42/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

I phonessa on sekundaa latausjohdot. Samsungin pikalaturin paksu punainen johto kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvossa kestänyt 147000 km.

Vierailija
44/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johto on monesti liian ohut, taipuisa ja pitkä. Noin 20 cm pitkä johto olisi ihanteellinen. Pitkä johto menee sykkyrälle, lopulta laturi lataa kun kännykkä on johtoon nähden oikeassa asennossa.

Vierailija
45/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Ekoihin Nokioihin ei koskaan tarvinnut ostaa uutta laturia, hyvin kesti puhelimen iän. Nykyiseen Samsungiin joutunut ostamaan jo kaksi uutta laturia 1,5v aikana. Johto murtuu, kun se tehdään hiuksenhienosta kuparilangasta.

Vierailija
46/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hajommut yksikään sitten vuoden 2014, joka oli ensimmäinen ja ainoa kerta, kun minulla oli iphone.

Vierailija
47/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temusta olen tilannut punottuja johtoja 1€/kpl. Hyvin kestää.

Vierailija
48/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johdot on nykyään liian jäykkiä ja/tai lyhyitä. Itselläni johdot kestää, kun en taivuta niitä liikaa ja laitan aina lataukseen niin, että johto lähtee puhelimesta suoraan jonkin matkaa. Perheenjäsenellä samanlainen johto kärsii, kun taivuttaa liikaa heti puhelimen läheltä.

Esim. jos katsoo videoita puhelimen ollessa latauksessa, niin se vääntyy, koska johto on järkiään liian lyhyt. Erikseen ostetut on siksi parempia, kun ne on usein pitempiä ja joskus myös joustavampia. Tosin kaikilla niillä ei sitten onnistu pikalataukset. 

Vanhoissa puhelimissa johto oli ohutta, taipuisaa ja pitkää. Mutta ei niitä puhelimiakaan ladattu kuin 1-2 kertaa viikossa. Nyt 1-2 kertaa päivässä. 

Vierailija
49/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyy muuten se liitinkin parempana, kun ei taivuta johtoa puhelimen läheltä. 

Vierailija
50/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin eivät olisi yhtä elastisia tms. Eivät kestä taipumista siten kuin ennen.

Kupari siellä johtimessa on kallista. Ohennettu ja seostettu halvemmaksi. Ulkokuoret tehdään jostain sekamuovista, jota halvimmalla saadaan. 

Ei kait se olisi mikään bisnes, jos johdot ja niiden liittimet kestäisivät kuin vanhat Nokian isot pyöreäpäiset latausliittimet.

Vierailija
51/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-Laiturit on hyvä valinta. Kestänyt 15 vuotta 

Vierailija
52/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johto on monesti liian ohut, taipuisa ja pitkä. Noin 20 cm pitkä johto olisi ihanteellinen. Pitkä johto menee sykkyrälle, lopulta laturi lataa kun kännykkä on johtoon nähden oikeassa asennossa.

Joo, kaksikymmensenttinen olisi tosi ihanteellinen ladata puhelinta vaikka seinäkoskettimesta.

Mitä pidempi johto, sen loivemmin sen saa kaartamaan ja johdin ei rasitu äkkinäisestä taivutuksesta.

Vierailija
53/53 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Ekoihin Nokioihin ei koskaan tarvinnut ostaa uutta laturia, hyvin kesti puhelimen iän. Nykyiseen Samsungiin joutunut ostamaan jo kaksi uutta laturia 1,5v aikana. Johto murtuu, kun se tehdään hiuksenhienosta kuparilangasta.

Eihän nyt hajonneen usb johdon takia tarvitse koko laturia uusia, uusii vain se johdon. Mulla ainakin on jo vuodelta 2016 Samsung Galaxyn laturissa usb-A pistoke, josta erillisenä osana johto sitten puhelimeen. Uudemman Galaxyn mukana ei enää tullutkaan laturia niin käytin alkuun tätä vanhaa, mutta ostin sitten tehokkaamman usb-c laturin jolla lataus sujuu nopeammin.Olen käytellyt sitä vanhan Galaxyn laturia muissa usb laitteissa virtalähteenä.

Kaapelinettimodeemin virtalähde kyllä hajosi heti kahden vuoden takuuajan jälkeen, ei anna tarvittavaa 12 volttia, sykkii vaan muutaman voltin verran, ja modeemi ei tietenkään lähde näin vähällä käyntiin. Tallessa oli onneksi toinen virtalähde vanhemmasta laitteesta, joka  toimii edelleen hyvin.

Muutoin on vain aikoinaan Commodore 64:n virtalähde hajonnut, sekin heti takuuajan jälkeen, joten uusinta meni omaan piikkiin. Sulake paloi välittömästi kun joko laittoi johdon seinään tai yritti käynnistää tietokonetta, en muista enää kumminpäin. Virtalähde oli täytetty jollain resiinillä tms. joten sisuskaluihin ei päässyt käsiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän