Miksi työmarkkinatuki ei kerrytä eläkettä?
Jos työmarkkinatuesta lähtee 20% vero, niin kyllä sen pitäisi kerryttää eläkettä myös. Miten me työttömät, jotka emme työllisty saamme eläkettä? Jos työmarkkinoilla ei ole tarjota meille työpaikkaa ja olemme korkeakoulutettuja, kuten minä. Mielestäni tuo ennakonpidätys pitäisi tuoda jonkunlaisen eläkekertymän, eikä mennä vain valtion pohjattomaan kassaan.
Kommentit (29)
Mitä eläkettä sen pitäisi kerryttää? Työeläkettä kertyy vain työstä, muuten sitten on sen kansaneläkkeen ja takuueläkkeen piirissä.
Kansaneläke ja takuueläke on sitä varten! Hyvin on asiat. Jos ei eläissään töitä tee, niin takuueläke + eläkeläisen asumistuki on jo sen verran, että keskipalkkaisen pitää varmaan 25 vuotta tehdä töitä, että saisi saman verran työeläkettä.
maksatko eläkemaksuja siitä tuesta?
No ei siitä nyt paljon eläke lisääntyisi sillä vuosi työmarkkinatuella ja eläkekertymä siitä 1.5% tarkoittaisi 12 euroa lisää kuukaudessa eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eläkettä sen pitäisi kerryttää? Työeläkettä kertyy vain työstä, muuten sitten on sen kansaneläkkeen ja takuueläkkeen piirissä.
Anssi kerryttää eläkettä
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläke ja takuueläke on sitä varten! Hyvin on asiat. Jos ei eläissään töitä tee, niin takuueläke + eläkeläisen asumistuki on jo sen verran, että keskipalkkaisen pitää varmaan 25 vuotta tehdä töitä, että saisi saman verran työeläkettä.
Sulla on hyvin asiat, vai yleisesti?
Veroa maksetaan byrokratian ylläpitämiseksi. Lisäksi tulee töissä ollessa vakuutusmaksut ja eläkemaksut. Työnantaja maksaa niistä suurimman osan. Esimerkki: jos saat 40 000 euroa palkkaa, työnantajalle sinusta syntyy vähintään 60 000 euron kulut. Sinulle jää nettona noin 25 000 euroa verojen ja maksujen jälkeen.
Haluat siis pienentää kuukausittain käteen jäävää osuuttasi työmarkkinatuesta?
Jos haluat sen työmarkkinatuen kerryttävän eläkettä, siitä pitää periä jonkinlainen eläkevakuutusmaksu. Ihan samalla tavalla kuin työntekijöillä peritään samoin kuin yrittäjät maksavat TYEL:iä ja saavat palkkaa käteen sen maksun verran vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valitettavasti puurtanut sen työeläkkeen eteen. Joten minulla ei ole tällaista ilmaista eläkettä ja asumislisää, jota varten ei tarvitse töitä tehdä, tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anssi kerryttää eläkettä
Eläkettä kerryttävät myös eräät palkattomat jaksot, joita ovat:
äitiys-, isyys-, raskaus- ja vanhempainrahakausi
alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidontuki
ansiosidonnainen työttömyyspäivärahakausi
tutkintoon johtava opiskelu
Voithan laittaa osan työmarkkinatuesta sijoituksiin tai vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, niin sitten voit hyödyntää niitä rahoja eläkepäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valitettavasti puurtanut sen työeläkkeen eteen. Joten minulla ei ole tällaista ilmaista eläkettä ja asumislisää, jota varten ei tarvitse töitä tehdä, tulossa.
Oletko vanhus?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat sen työmarkkinatuen kerryttävän eläkettä, siitä pitää periä jonkinlainen eläkevakuutusmaksu. Ihan samalla tavalla kuin työntekijöillä peritään samoin kuin yrittäjät maksavat TYEL:iä ja saavat palkkaa käteen sen maksun verran vähemmän.
No ei kun suurentaa. Miksi kukaan haluaisi pienentää rahojaan?
Vierailija kirjoitti:
Voithan laittaa osan työmarkkinatuesta sijoituksiin tai vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, niin sitten voit hyödyntää niitä rahoja eläkepäivinä.
Eli antaa rahaa pois itseltäni muille. En näe viisaana.
Eläke ansaitaan kuten palkka TYÖSTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anssi kerryttää eläkettä
Eläkettä kerryttävät myös eräät palkattomat jaksot, joita ovat:
äitiys-, isyys-, raskaus- ja vanhempainrahakausi
alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidontuki
ansiosidonnainen työttömyyspäivärahakausi
tutkintoon johtava opiskelu
Noihin taitaa olla juuri muutoksia tulossa. Ainakin tuon opiskelun kohdalta. Ainakin oli suunnitelmissa. Jos opiskelet maisterin tutkinnon viisi vuotta, niin sulle kertyy siitä ruhtinaalliset 66 euroa eläkettä. Eli kovin kummoisista summista ei ole kyse.
Mutta mullakin on eläkeotteessa vuosia sitten, kun olin osittaisella lomautuksella ja ansiosidonnaista sain jonkun aikaa, niin erikseen listattuna paljon niistä kertyi eläkettä.
Saat sitten minimieläkettä, asumistuen ja toimeentulotukea jos olet luopunut kaikista omistuksista eli saman mitä saisit nyt työttömänä Kelan rahoilla suunnilleen jos saisit perustoimeentulotuen siihen päälle. Eläkeläisenä kannattaa muuttaa sitten johonkin halpaan vyokrayksiöön ja myydä omistukset ja tyhjentää tilit niin saat toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kun suurentaa. Miksi kukaan haluaisi pienentää rahojaan?
Sittenhän sun yhtälö ei toimi. Haluat, että jostain rahoista se sun työmarkkinatuki kerryttää eläkettä, mutta haluat myös saada enemmän rahaa käteen. Mistä taikaseinästä ajattelit ne rahat taikoa?
Me työssäkäyvätkin ja meidän työnantajamme maksamme kuukausittain meille sitä työeläkettä, ja se raha on pois kummankin pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vanhus?
Vasta viisikymppinen. Eläkertymä nyt 2200 euroa. Eläkeikään ehkä 17 vuotta tai jotain, saa nähdä miten tämä menee.
Kyllä se kerryttää