Autotekniikan tuntijat. Miksi raskaissa ajoneuvoissa etupyörien navat ovat ulkonevia?
Liittyykö pyörien kääntökulmiin vai jarrutuskäyttäytymiseen vai johonkin aivan muuhun? Esimerkkikuva:
https://images.sanoma-sndp.fi/14793ef38feb88ce3ae6f93e7e0f43a8/normal/9…
Kommentit (36)
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Miksi etuakselilla ei ole paripyöriä? Olisi symmetrinen..
Vanteet ovat tuon malliset, koska taka-akselilla on tuplarenkaat, jolloin ne asennetaan vanteiden ulkonevat puolet vastakkain. Eli takana sisempi rengas on kiinni akselissa aivan kuten tuo etummainen. Kaikki pyörät/vararengas siis vaihtokelpoiset keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Miksi etuakselilla ei ole paripyöriä? Olisi symmetrinen..
Ei ole niin paljon kuormaa edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Miksi etuakselilla ei ole paripyöriä? Olisi symmetrinen..
Ei ole niin paljon kuormaa edessä.
No onhan. Takana on tyhjä lava ja edessä on painava moottori. Osassa takana vain koukku tai siis se reikä johon takakoukku tulee. Siis tarkotan takalavankoukun sitä juttua joka tulee lavan paikalla olevaan reikään
Sama vanne kuten takana paripyörissä kuten jo sanottu. Ja myös sen takia että tilaa vievä rumpujarru mahtuu olemaan renkaan "keskellä".
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Eli levypyörät (vanteet) ovat samanlaisia edessä ja takana? Huh huh, noin yksinkertainen selitys. Luulin, että syy on tosiaan jokin ohjaustekninen, saadaan parempi kääntyvyys tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Miksi etuakselilla ei ole paripyöriä? Olisi symmetrinen..
Ei ole niin paljon kuormaa edessä.
No onhan. Takana on tyhjä lava ja edessä on painava moottori. Osassa takana vain koukku tai siis se reikä johon takakoukku tulee. Siis tarkotan takalavankoukun sitä juttua joka tulee lavan paikalla olevaan reikään
Yhdet renkaat kantaa nupin ja moottorin hyvin. Mites sitten kun takana ei ole tyhjä vaan täysi lava ja painoa kuuden moottorin verran? Ajattele ennen kuin kyselet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Miksi etuakselilla ei ole paripyöriä? Olisi symmetrinen..
Koska kuormatilan alla tarvitaan enemmän kantavuutta kuin edessä, turhaa rengaskustannusta siellä, missä ei tarvita. Nykyään näkee aika paljon rakennetta, jossa paripyörät on korvattu lisäämällä akseleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Miksi etuakselilla ei ole paripyöriä? Olisi symmetrinen..
Koska kuormatilan alla tarvitaan enemmän kantavuutta kuin edessä, turhaa rengaskustannusta siellä, missä ei tarvita. Nykyään näkee aika paljon rakennetta, jossa paripyörät on korvattu lisäämällä akseleita.
Semitrailereissa (puoliperävaunuissa) näkee paljon kolmea akselia mutta ilman paripyöriä. Varmaankaan kuuden pyörän kantavuus ei ole sama kuin kahdeksan (eli kaksi akselia paripyörillä), mutta yleistyneet on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Eli levypyörät (vanteet) ovat samanlaisia edessä ja takana? Huh huh, noin yksinkertainen selitys. Luulin, että syy on tosiaan jokin ohjaustekninen, saadaan parempi kääntyvyys tms.
On se ohjaustekninenkin. Raskaassa liikenteessä on useimmiten rumpujarrut kaikilla akseleilla, ja ne vie sivusuunnassa enemmän tilaa. Käyttämällä samoja vanteita kuin takana rumpujarru mahtuu olemaan lähes kokonaan renkaan keskellä jolloin olka-akseli (kohta josta rengas kääntyy) pääsee olemaan lähellä rengasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Eli levypyörät (vanteet) ovat samanlaisia edessä ja takana? Huh huh, noin yksinkertainen selitys. Luulin, että syy on tosiaan jokin ohjaustekninen, saadaan parempi kääntyvyys tms.
No en siinä se kääntyvyyskin samalla kun pyörän napa pullottaa ulospäin...
Vierailija kirjoitti:
Vanteet ovat tuon malliset, koska taka-akselilla on tuplarenkaat, jolloin ne asennetaan vanteiden ulkonevat puolet vastakkain. Eli takana sisempi rengas on kiinni akselissa aivan kuten tuo etummainen. Kaikki pyörät/vararengas siis vaihtokelpoiset keskenään.
Sinä osaat varmaan kertoa mikä oli ns. tykkipyörien idea. Siis vanteessa ei keskiötä vaan pelkkä ulkokehä joka pultattiin pyörännapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanteet ovat tuon malliset, koska taka-akselilla on tuplarenkaat, jolloin ne asennetaan vanteiden ulkonevat puolet vastakkain. Eli takana sisempi rengas on kiinni akselissa aivan kuten tuo etummainen. Kaikki pyörät/vararengas siis vaihtokelpoiset keskenään.
Sinä osaat varmaan kertoa mikä oli ns. tykkipyörien idea. Siis vanteessa ei keskiötä vaan pelkkä ulkokehä joka pultattiin pyörännapaan.
Varhaisissa kuplavolkkareissakin oli tuollaiset mutta sehän oli 1930-luvulta
Aihetta liipaten, käytetäänkö Yhdysvalloissa vain puoliperävaunullisia ajoneuvoyhdistelmiä? Esim. tässä kuvahaussa ei taida olla yhtään täysperävaunuyhdistelmää:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on takana paripyörät, eli samassa navassa on kaksi pyörää kiinni samoilla pulteilla. Etuakselilla ei tarvita paripyöriä ja kun käytetään samankokoisia renkaita edessä ja takana, niin eturenkaat ovat noin päin.
Eli levypyörät (vanteet) ovat samanlaisia edessä ja takana? Huh huh, noin yksinkertainen selitys. Luulin, että syy on tosiaan jokin ohjaustekninen, saadaan parempi kääntyvyys tms.
On se ohjaustekninenkin. Raskaassa liikenteessä on useimmiten rumpujarrut kaikilla akseleilla, ja ne vie sivusuunnassa enemmän tilaa. Käyttämällä samoja vanteita kuin takana rumpujarru mahtuu olemaan lähes kokonaan renkaan keskellä jolloin olka-akseli (kohta josta rengas kääntyy) pääsee olemaan lähellä rengasta.
No joo, jotain tuollaista olin ajatellut. Lisäksi sitä, että ennen vanhaan, kun ei ollut lukkiutumattomia jarruja, tuollainen geometria olisi lukkojarrutustilanteessa jollain tapaa edullinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Aihetta liipaten, käytetäänkö Yhdysvalloissa vain puoliperävaunullisia ajoneuvoyhdistelmiä? Esim. tässä kuvahaussa ei taida olla yhtään täysperävaunuyhdistelmää:
Rekkojen koot pohjoismaiden ulkopuolella on ihan pilipalitasoa, esimerkiksi jenkeissä kokonaispaino rajoitettu 80000 paunaan eli reiluun 36 tonniin. Meillä erikoislupia aletaan kysellä vasta 76 tonnin jälkeen.
Miksi noita sanotaan puoliperäkärryiksi tai täysperäkärryiksi, kummaa sääntelyä
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita sanotaan puoliperäkärryiksi tai täysperäkärryiksi, kummaa sääntelyä
Puoliperävaunussa on renkaita vain peräpäässä ja osa kuorman painosta on vetäjän päällä. Täysperävaunussa kaikki paino on kärryn omilla renkailla joita löytyy myös etupäästä.
Toinen kuva
https://www.easypalvelut.fi/wp-content/uploads/2024/08/WhatsApp-Image-2…