Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ADHD-diagnoosin jotenkin purkaa, jos kokee että se oli virheellinen?

Vierailija
28.10.2025 |

Sain diagnoosin kauan, kauan aikaa sitten. Tästä on jo yli 10 vuotta. Lääkkeet eivät ikinä auttaneet, vaan oireet pahentuivat ja aiheuttavat minulla trikotillomaniaa. En edes ymmärrä miten niiden pitäisi auttaa, en saanut niistä mitään irti ja sivuoireita vähäteltiin. Olen kirjoittanut noista oireista täälläkin.

Kasvoin hirveässä ympäristössä enkä tajunnut sitä diagnoosia hakiessa. Tajusin vasta aikuisena miten pielessä kaikki oli. Jälkikäteen minulle on myös selvinnyt että mm. äitini veti koko raskausajan tupakkaa. Minulle on selvinnyt viime vuosina myös muita asioita, jotka aiheuttavat ties millaista oireilua. Varsinkin lapsella joka ei osaa käsitellä tunteitaan. Minua on myös hyväksikäytetty, mikä sivuutettiin haastatteluissa ihan täysin. Muistan kun ensihaastatteluja tehnyt hoitaja sanoi tuohon ja kiusaamiseen että "ei se kyllä minusta siitä johdu" ja siinä se. Kun varsinaisessa lääkärin haastattelussa kysyttiin noista, menin lukkoon enkä tajunnut kertoa niistä. Miksi olisin, en uskalla puhua noista edes läheisille, saati sitten aamukahdeksalta kiireisen oloiselle psykiatrille. Tuli olo että nyt ollaan liukuhihnalla. Tapasin tuon psykiatrin kerran, muuten kävin psyk. sairaanhoitajalla.

Nyt aikuisena kun elämä on tasapainottunut ja normaalia, oireilu on tiessään. Impulsiivisuutta minulla ei ole ikinä ollut, oikeastaan en pidä mistään addiktoivasta. Netflix ei kiinnosta, en jaksa pelata mitään, tiktokki kyllästyttää viidessä minuutissa. Unohdan oikeastaan kaiken mielihyvää tuovan, tupakointi jäi siihen kun unohdin ostaa sitä kaupasta kerran.

Onko joku saanut myöhemmin diagnoosin pois ja mitä kautta sitä pitäisi lähteä purkamaan?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla