Siis jos vaihdevuodet alkaa keskimäärin 51-vuotiaana niin tarkoittaako se että viimeiset kuukautiset on keskimäärin 50-vuotiaana?
Kommentit (23)
Keskimäärin joo. Mutta sitten oot tilaston toisessa päässä ja kuukautiset loppuvat 59-vuotiaana. Prkl.
Alkaa paljon aikaisemmin, on yksilöllistä.
Menopaussi= viimeiset kuukautiset tulevat keskimäärin 51v, mutta oireet alkavat yleensä vuosia ennen= esivaihdevuodet.
Ei. Voi olla vielä menkat mutta muut oireet käytännössä ohi. Eivät liity välttämättä suoraan yhteen, tai sitten on sanottava, että joillain vaihdevuodet kestää 30 vuotta. Se on melko väljä määritelmä eikä ole kaikilla samalla tavalla rajattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Voi olla vielä menkat mutta muut oireet käytännössä ohi. Eivät liity välttämättä suoraan yhteen, tai sitten on sanottava, että joillain vaihdevuodet kestää 30 vuotta. Se on melko väljä määritelmä eikä ole kaikilla samalla tavalla rajattavissa.
Hyvin erikoinen järjestys, koska oireet nimenomaan jatkuvat jopa vuosia kuukautisten lopettua.
Hmm. Menopaussi on keskimäärin 51-vuotiaana, joka tarkoittaa, että viimeiset menkat olleet 12 kk sitten. Mutta vaihdevuodet alkaa esivaihdevuosina monella jo 5-10 vuotta aiemmin. Ja aika monella se oireileva aika on erityisesti tuossa esivaihtarivaiheessa. Esim. itselläni oli jonkinlaisia oireita 42-44-vuotiaana. Sitten ne meni ohi. Viimeiset menkat tuli 51-vuotiaana, tässä vaiheessa tai sen jälkeen ei enää mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin erikoinen järjestys, koska oireet nimenomaan jatkuvat jopa vuosia kuukautisten lopettua.
Ei kaikilla. Mulla kävi niin, että oireita oli vain esivaihdevuosien alkupuolella. Sitten kroppa illmeisesti jotenkin tottui alhaisempiin hormonitasoihin, eikä sitten kuukautisten loppuessa tuntunut enää missään.
Millaista elämä on vaihdevuosien jälkeen?
Sitähän se tarkoittaa
Rakentaja Rane
Niin se on keskiarvo, jollain voi olla viimeiset kuukautiset alle 50-vuotiaana toisilla alle 60-vuotiaana, siitä tulee keskiarvo. Itsellä loppui 57-vuotiaana. Oireita oli jo alle 50-vuotiaana. Pahimmillaan ne oli vuosi pari ennen viimeisiä kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman tasaista hyvällä tavalla. Mulla kuukautiskierto aina heitteli mielialoja aika rajusti, viikko ennen menkkoja PMS:ää eli itkuisuutta, turvotusta, migreeniä, v*tutusta, herkun ja alkoholin himoa, sitten ovulaation aikaan järjetön panetus jatkuvasti ja yliaktiivisuus/keskittymiskyvyttömyys. Nyt mieliala on tasaisen hyvä koko ajan. Eikä mulla ole mitään vaivoja iästä tai hormonitilanteesta johtuen ollenkaan. En ole käyttänyt hormonikorvaushoitoa missään vaiheessa. Nyt ollut 3 vuotta menkat pois.
Vierailija kirjoitti:
On yksilöllistä. Joillakin on vaikeita oireita, mutta hormonikorvaushoito auttaa. Osa ei toki voi hormonikorvaushoitoa käyttää, esim jos on sairastanut rintasyöpää.
Voit alkaa antamaan ilman kumia, liukuvoiteet peliin ja petiralli käyntiin.
Samaa mietin. Itse 47v ja kierto ei ole vielä lähtenyt lyhenemään. Ei kyllä muitakaan esivaihdevuosioireita vielä tullut.
Mulla loppui menkat 48v. Sitä ennen kierto oli epäsäännöllinen, sit ne harveni ja loppui kuin seinään. Mitään oireita ei ole juurikaan, paitsi nukkumisen kanssa jos on stressiä (johtuuko sekin vuorotyöstä?). Tosi helpottunut olin, kun menkkoja ei ole enää.
N50
Mulla loppui kuukautiset kokonaan jo 45-vuotiaana. Vuosi tai puolitoista sitä ennen kuukautiset tuli vain ehkä 2 kertaa vuodessa. Ei oo ollut ikävä.
Keskimääräistä useammin ja voimakkaammin alkaa etupylly pyypyy tuoksahtaan, hyhhyh pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee varmasti tosi paljon. Itselläni oikein hyvää. Liikun paljon ja nautin elämästä, myös seksistä.
Omat esivaihdevuosioireet alkoivat 43-vuotiaana samoin kuin aikanaan äidilläni. Kuukautiset loppuivat 50-vuotiaana. Kumpikin sai estrogeenihoitoa hankaliin oireisiin ja rintasyöpä todettiin samassa iässä 55-vuotiaana. Siihen loppui hormonikorvaushoidon käyttö Vagifemia ja vastaavia lukuun ottamatta.
Me kumpikin olemme kärsineet vaihdevuosioireista vielä 60 täytettyämme. Hankalinta on yöhikoilu, joka edelleen herättää mut vaihtamaan yöpaitaa. Päivisin tulee kuumia aaltoja ja sitten palelee. Kasvojen punoitus on inhottavaa samoin kuin pään hikoaminen.
Huonoja yöunia ja nivelkipuja pidän tässä vaiheessa hankalimpina asioina. Kun äidin kanssa samanlaisia ollaan esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnankin suhteen, niin samalla tavalla tulen oirehtimaan nähtävästi vielä yli 70-vuotiaanakin. Oireet helpottuvat, mutta eivät häviä kokonaan.
Syömiset ja liikkumiset eivät ole vaikuttaneet muuhun kuin painon hallintaan. On mahdoton ajatus, että työn ohessa harrastaisin vielä enemmän liikuntaa kuin nykyään teen ja työttömänä pitkään ennen eläkeikää ollut äitini vasta himoliikkuja olikin. Kasvispainotteinen ruokavalio kummallakin.
Joo