Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pihassa pyörivälle petoeläimelle pitäisi tehdä?

Vierailija
26.10.2025 |

Jos kyseessä on ilves, susi tai karhu, mitä näille pitäisi tehdä?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/video-tarun-kodin-luona-paivystaa-i…

Epäselvyyttä, kuka hoitaa asian

Poliisi on käynyt paikalla kerran, mutta varsinaista apua tilanteeseen ei ole löytynyt.

- Soitin Riistayhdistykseen, mutta ne sanoivat, että soita hätäkeskukseen. Sitten hätäkeskus sanoo, että älä soita meille, koska tämä rasittaa heitä, hän toteaa turhautuneena.

Heinilä ei suoraan vaadi ilvesten metsästyksen lisäämistä, mutta hän toivoo viranomaisilta keinoja pitää pedot loitolla asutuksesta.

- Minulle on ihan sama, että pysyvätkö ne hengissä, kunhan ne eivät ole minun pihassani. Eli pystyisikö niille tekemään jotain muuta ilman, että niitä tappaa? Heinilä pohtii.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkieläimet sisään pihalta. Miksi niitä pitää siellä pitää? 

Laiskapaska ei piittaa eläimistään. 

Vierailija
62/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vtun pelkureita te maajuntit olette?

Meillä kulkee ilves pihan poikki öisin, joinain öinä kettu. Karhun jäljet 500 m päässä.  Ei mitään ongelmaa kun lemmikit viettää yöt sisällä ja ulkoilee talutettuna. Lapset kulki kouluun omin päin, opetettiin  ne pitämään ääntä kulkiessaan. 

Maajuntti ei kehtaa edes kudmsta talonsa rajoille vaikka kännissä kusee julkisesti, voi juma mitä sankareita olette!

Nurmijärven Nukarin kylä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkieläimet sisään pihalta. Miksi niitä pitää siellä pitää? 

Laiskapaska ei piittaa eläimistään. 

Vasemmistolaisen ei kannata haukkua muita laiskaksi.

Vierailija
64/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitäisi yrittää ajaa pois. Säikyttää tai estää pääsy. Kompostit houkuttaa ne pihoihin. Ne on niille varta vasten katettuja aterioita. Ne ei voi aina tietää, ettei ne ole niille. Sellaisia ei ollut ennen vanhaan ja nämä hämää nyt petoja.

Vierailija
65/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mahdu samalle tontille niin pelotella sitä. Ei sen kummempaa

Vierailija
66/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveripiirissä riistanhoitopiirin petoyhdyshenkilö, hän tietää mitä asian hoitumiseen vaaditaan ja tarvitaan.

Minä voin tulla muuten vaan avuksi,kättä pidempää löytyy. Ei kotieläimiä tulla pihasta napsimaan sen jälkeen. Kerrostalo asukkaat vaijetkoon aiheesta mistä eivät tiedä mitään.

Anteeksi? En asu kerrostalossa, pihassa pyörivät luontokappaleet ovat kuitenkin meidän asuinalueella ihan arkipäivää, nytkin mm. odotellaan koska kauriit taas ehtivät pihaan asti. Kettu ja saukko näyttäytyvät useimmiten talviaikaan tuossa jäällä. Lähin ilves pyörii noin parin kilsan päässä.

- se jota lainasit

Vierailija
67/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pihassa pyöräilevälle petoeläimelle.🤭

Vierailija
68/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa ja lopettakaa valittaminen. Ongelma ratkaistu

Oletko kelan asiamies vai Orpo-Purran juoksupoika kun alat käskemään meitä pois omasta kodista. Olemme omilla rahoilla ostaneet tämän pläntin maata ja rahat tähän rakentamiseen on hankittu oikealla työllä eikä yhteiskunnan tukiviidakosta jotenka pidä leipälaukkusi kiinni ja mene oikeisiin töihin.

Vierailija
69/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa aita siihen tontille ja lakatkaa valittamasta. 

Sinäkö kustannat sen aidan jonka tekisin valtion koirille... oli ne sitten karhuja susia tai ilveksiä.  Ja toiseksi,  ottasitko itse omille pihoillesi petoja oli ne sitten miten ihanan suloisia otuksia.  Meillä on pieniä lapsia ja alakoululaisia jotka pelkäävät petojen tappavan jopa heidän lemmikkieläimet.

Kyllä ottaisin. Ilves sellainen ihana karvaturri. Ilves voisi pyydystää hiiret vintiltä. Karhun kanssa voitaisi siirtää noi painavat kannot pois ja ketun kanssa paistaa makkaraa. No saa karhu ja ilveskin.

Saa saa... minä oottelen tässä pakkasia niin ainakin meidän nurkkajuurista  pedot kaikkoaa ja korpit kiittää. Meillä se on veri vanhin voitehista ...

Vierailija
70/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu asemakaava-alueen ulkopuolella, täysin turhaa valittaa ns. petoeläimistä. 

Tarkoitat varmaankin kehäkolmosen ulkopuolella. Hesastahan  tämä ihmisviha on lähtenyt kun te saatanan kiljukaulat ette edes erota metsää puilta...elätte vain telkänpöntäissänne ja kynsitte mustaa asfalttia....meillä on lapin laki jos tiedät mitä se tarkoittaa.

Vierailija
71/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hämeessä lopetetaan pyöriminen lapualaisella aina on tehonnut .

Ja tehoaa vielä tänäkin päivänä.

Vierailija
72/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveripiirissä riistanhoitopiirin petoyhdyshenkilö, hän tietää mitä asian hoitumiseen vaaditaan ja tarvitaan.

Minä voin tulla muuten vaan avuksi,kättä pidempää löytyy. Ei kotieläimiä tulla pihasta napsimaan sen jälkeen. Kerrostalo asukkaat vaijetkoon aiheesta mistä eivät tiedä mitään.

Anteeksi? En asu kerrostalossa, pihassa pyörivät luontokappaleet ovat kuitenkin meidän asuinalueella ihan arkipäivää, nytkin mm. odotellaan koska kauriit taas ehtivät pihaan asti. Kettu ja saukko näyttäytyvät useimmiten talviaikaan tuossa jäällä. Lähin ilves pyörii noin parin kilsan päässä.

-minä en tiennytkään että kauriit ja saukot kuuluu petoeläimiin. Olenkohan nukkunut biologian tunnilla kun tieto on mennyt ohi korvien.

Vierailija
73/73 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaanijat ja saalistajat tapetaan.