Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvittelin että lukio-opinnot & amis olisi olleet pääsylippu korkeakouluun

Vierailija
26.10.2025 |

Vaan eipä olleet, yhteenkään hakemaani kohteeseen en päässyt todistusvalinnassa. Varasijalla 40 erääseen koulutukseen. Meni motivaatio osallistua valintakokeisiin. Onko todella näin vaikea tulla valituksi amkiin? Amiksen ka. oli minulla 4,3.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsyvaatimukset on alakohtaisia. Ei kaksi tutkintoa tarkoita mitään, jos ne eivät liity alaan, jolle yrität hakeutua. Ylioppilastutkinnon arvosanoja voi käydä korottamassa ja pääsykokeisiin kannattaa panostaa.

No kuule, minulla on pohjakoulutuksena lähihoitaja sote-alalle, jonne hakenut olen. Pitäisi vissiin olla sähkäri niin aukeaisi sotealan jatko-opinnot.

Onko ne muka niin nirsojacettä haluaa ylioppilaita koulutukseen?

Nähtävästi. Itse panostin opintoihini, niiden aikana aukesi myös kesätyöpaikka, sain kehuja tekemästäni työstä, ja olisin halukas jatkamaan opintoja, koska koen olevani oikealla alalla. Sitten tulee nämä ylioppilaat, jotka kiilaavat todistusvalinnassa, jotka oikeasti eivät edes ole kiinnostuneet alasta, ja puolen vuoden päästä lopettavat opinnot ja marmattavat ensikertalaiskiintiöstä, kun eivät viidennellä kerrallakaan onnistuneet löytämään itselleen täydellistä alaa, missä pääsisi mahdollisimman helpolla kermapärseineen.

Vierailija
22/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsyvaatimukset on alakohtaisia. Ei kaksi tutkintoa tarkoita mitään, jos ne eivät liity alaan, jolle yrität hakeutua. Ylioppilastutkinnon arvosanoja voi käydä korottamassa ja pääsykokeisiin kannattaa panostaa.

Höpönpöpö 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, minulla on pohjakoulutuksena lähihoitaja sote-alalle, jonne hakenut olen. Pitäisi vissiin olla sähkäri niin aukeaisi sotealan jatko-opinnot.

Sun ei kannata mennä amk opintoihin, jos olet tällä tasolla valintakriteerien ymmärtämisessä.

Ala ei vaikuta. Todistuksesta vaikuttaa vaan ytoaineiden keskiarvo.

Vierailija
24/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mihin haet ja mikä on painotettu keskiarvo. Koko todistuksen keskiarvo ei vielä kerro mitään, sitten pitää vielä laskea painotetut. Näistä muodostuu sitten se pistemäärä, jolla haet todistusvalinnassa ja joka vertautuu lukion todistukseen.

Höpönpöpö 

Vierailija
25/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ei kannata mennä amk opintoihin, jos olet tällä tasolla valintakriteerien ymmärtämisessä.

Selvä, kiitos tiedosta, jatkan lähärinä kortistossa. Eipä tarvitse ainakaan herätä herätyskellon inhottavaan ääneen.

Vierailija
26/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta, tätä ei koulutuksessa missään vaiheessa kerrottu. Jankutettiin vain miten tärkeitä työharjoittelujaksot ovat. Ilmeisesti halusivat vain välittää koulusta vaipanvaihtajia päihde-ja vanhusyksiköihin.

Vierailija
27/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan yliopistoon haettiin suureksi osaksi pääsykokeella. Eikö niitä ap enää järjestetä? 

Vierailija
28/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta, tätä ei koulutuksessa missään vaiheessa kerrottu. Jankutettiin vain miten tärkeitä työharjoittelujaksot ovat. Ilmeisesti halusivat vain välittää koulus

Miten se tulee jollekulle yllätyksenä, että edelleen, kuten vuosia aiemminkin ammattikoulujen tehtävä on ollut ensi-sijaisesti tuottaa perusatseen ammattialsia, jotka olisivat valmiita opiskelujen jälkeen työelämään kun taas lukion ja ylioppialskirjoitusten tehtävä on ja on ollut valmistaa ennen kaikkia ponnahduslauta jatko-opiintoihin. Aikaan ei edes päässyt hakemaan yliopistosiat paikkaa, jollei ensin ollut kirjoittanut ylioppilaaksi.

Joku satunnainen poikkeusken poikkeus saattoi mahd. saada eritysien luvan ja mahdollsuuden saada opiskella yliopistossa rehtorin/ yliopiston hallinnon poikkeusluvalla.

Mutta jako oli selkeä. Nut tuntuuvälillä  sille, että kaikki haluaisivat olla vain korkeakouluetttuja yliopistosta valmistuneist atai ainakin sieltä  paikan saavia, jota toki valtiovaltakin kannsutaa jakamalla korkeakouluille ja yliopsitoille rahoitsuat sitä enemmän, mitä enemmän ne ottavat opiskelijoita vastaan ja tosien kerran kun voivat antaa tutkintotodostuksen opiskelijalle kouraan.

Ja sitten ihmetellään, että miksi opsikelun arvostu on heikentynyt. No onko ihme, jos se, mikä oli joitain vuosia sitten harvojen ja valittujen mahdollsiuus on tänään asia, jota osa pitää kansalaispooikeuten aj saa itkupotkuraivarit, jollei tarjottimella ojenneta hänelle mielusita opiskelupaikkaaa ilman erityisä ponnisteliuja ja vaivannäköä. 

Vierailija
29/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan yliopistoon haettiin suureksi osaksi pääsykokeella. Eikö niitä ap enää järjestetä? 

En ole yliopistoa ajatellut juurikaan. Olen tekijä, en pänttääjä.

T. Ap

Vierailija
30/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menisit yliopistoon etkä korkeasaareen?

Vierailija
31/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta, tätä ei koulutuksessa missään vaiheessa kerrottu. Jankutettiin vain miten tärkeitä työharjoittelujakso

Anteeksi mitä? Yhä enemmän koen, että olisin opiskelupaikan ansainnut.

Vierailija
32/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yliopistoa ajatellut juurikaan. Olen tekijä, en pänttääjä.

T. Ap

Olsiko oppisopimuspaikka silloin parempi - Tarkoitan, että korkeakoulu ja yliopisto -opiskelu on pääsääntöisesti toki alasta riippuen enempi sitä, että tekeminen on sitä pänttäämistä. - Ja tuo pättääminen vain korostunee kun sisäänotettavien opiskelijoiden määrä on niin valtava, että ei riitä resurssit harjoitustöiden tekemiseen. Eli esim se, mikä enen tehtiin labrassa tai leikkauspöydän ympärillä, niin luetaan nyt verkkoympäristössä. 

Vierailija
33/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, en menekään. Tuntuu parhaalta makoilla peiton alla kun sinä menet tärkeisiin töihisi aamulla, tai milloin menetkään. Ihan hyvä ka. minulla on kaikin puolin, mutta selkeästi niin hirveä tunku pk.seudulla että aloin katselemaan kotia pohjoisesta. Jos siellä sitten tärppäisi.

Ap

Vierailija
34/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä?

Vierailija
35/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain tule amispalkalla toimeen, niin olisi pakko opiskella. Onko niin että amk paikatkin on vain kympin tytöille ja pojille? Ostovoimaa tämä ei ainakaan tule Suomessa lisäämään, kun katsoo syntyvyystilastoja, ja sitä ketkä synnyttää.

En haluaisi tuottaa pettymystä mutta silti kysyn. että miten joltain on voinut ohitse se. kuinka Suoemssa korkeakoulutus on Suomessa jo vuosia sitten inflatoitu. Toki edelleen on promillen verran korkeakoulu ja yliopistoissa opiskeltavia aloja, joilla on mahdollsiuus edetä parempi palkkaisiin tehtäviin mutta keskimäärin suomalaiset korkeakoulutetut ja yliopistossa opiskelleet eivät saa palkkaa mitenkään erityisen paljon paremmin kuin vähemmän opiskelleet ikätoverinsa. Huoamttava joukko korkeakouluista ja yliopistoisat valmistuneista joutuu myös toimimaan ja tekemään töitä, joissa eivät pääse hyötymään ku

Menot tuppaavat menemään tulojen mukaan. Itse saan about 2800€ netto/kk. Silti pitää puolet kuusta kituuttaa. Luottokin on melkein tapissa.

Vierailija
36/36 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, en menekään. Tuntuu parhaalta makoilla peiton alla kun sinä menet tärkeisiin töihisi aamulla, tai milloin menetkään. Ihan hyvä ka. minulla on kaikin puolin, mutta

No niin. Aina joskus on hyvä mennä omaa kuplaa kauemmaksi. - Suomi on kuitenkin siiä mielessä mukava paikka asua -vielä toistaiseksi- että hyvän ja erinoamsien tutkinnon voi suorittaa moni paikoin Suomea, eikä todelllakaan vain pääkaupunki seudulla. On tosin vähän surullsita, että kaikki eivät tätä mahdollisuutta tajua vaan haluavay vuosi tosiensä perään hakea eism Helsingin lääkikseen tai oikiseen jääden tosituvasti pisteenpuolikkaan- parin pisten päähän valinnasta ja lopulta luovuttavat tai sitten hakevat viidennellä kerralla esim Kuopioon ja saatuaan paikan hehkuttavat kuinka Kuopion lääkikseen oli ni-in paljon helpompi päästä kuin Stadiin. No kannatti varmaan silti hakea neljä kertaa ensin sinne Helsinkkin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi