Yhden lapsen kasvatus 18-vuotiaaksi maksaa noin 150 000 €. Onko se mielestäsi paljon/vähän?
Kommentit (86)
4 lasta 16v-7v. Kyllähän heihin on rahaa palanut ja tulee vielä lisää menemään. Mitään summia en ole laskenut, mutta saattaa tuo pitää aika hyvin paikkansa. Se raha joka minulle tulee myös menee.
Meillä kolme lasta ja tuntuu kyllä paljon suuremmalta kuin mitä oikeasti menee. Ei kaiken tarvitse olla uutta ja harrastaa vain kalleimpia harrastuksia.
Tietysti jos laskee isomman talon, auton jne kustannuksia tai tulonmenetyksiä, mutta johonkinhan se raha kuitenkin olisi mennyt ja olisiko kuitenkaan edullisempaa autoa tai taloa.
Mitä sitten perheeseen meneekin niin ainakin sitten raha hyvn käytetty. Lapset parasta mitä elämässä on.
Olisi n. 700e/kk. En tiedä, uskonko. Ehkä 500e/kk olisi todenmukaisempi. Tai no riippuu kai, mitä sille muksulle ostaa.
Ei toi niin paljoa ole. Laskin huvikseni, että mulla on mennyt/tulee menemään noin 110 000e lapseen sillä välillä kun hän on 0-18v. Sen jälkeenhän se vielä jatkuu, mutta toi nyt on se virallinen lapsesta aikuiseksi.
Ja me on eletty pienesti, menty aikalailla minimillä, eli tuo 150 000e ei ole mielestäni paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme lasta ja tuntuu kyllä paljon suuremmalta kuin mitä oikeasti menee. Ei kaiken tarvitse olla uutta ja harrastaa vain kalleimpia harrastuksia.
Tietysti jos laskee isomman talon, auton jne kustannuksia tai tulonmenetyksiä, mutta johonkinhan se raha kuitenkin olisi mennyt ja olisiko kuitenkaan edullisempaa autoa tai taloa.
Mitä sitten perheeseen meneekin niin ainakin sitten raha hyvn käytetty. Lapset parasta mitä elämässä on.
Niin eihän se siihen liity. Mä hätkähdin kerran kun oltiin kaverin kanssa kaupassa, että niin, toi ihminen on aina voinut käyttää kaiken rahansa vain itseensä.
Ja vaikka kyseisellä kaverilla onkin hyvä ja seikkailuja täynnä oleva elämä (paitsi joinain vuosina kuulemma ollut vain yksi tai kaksi päivää, jolloin ei ole halunnut cuolla), niin en vaihtaisi.
Kuulostaa paljolta, 600 000e??
150 000e/18v on 700e/kk, neljästä 2800e.
Kun kaikki 4 olivat kotona mun nettotulot oli n 1500e luokkaa v 2002, miehen ehkä 2000e. Kuitenkin maksoimme asuntolainaa mun koko nettopalkan verran ja miehen palkalla elettiin. Markka-aikaan tulot tuotakin pienemmät.
Ihan ei täsmää...
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki 4 olivat kotona mun nettotulot oli n 1500e luokkaa v 2002, miehen ehkä 2000e. Kuitenkin maksoimme asuntolainaa mun koko nettopalkan verran ja miehen palkalla elettiin. Markka-aikaan tulot tuotakin pienemmät.
Ihan ei täsmää...
Voisin kuvitella, että monta lasta ei tule suhteessa niin kalliiksi, kuin yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei täsmää...
Meillä taas 4 lasta ja nettona n. 5200€/kk. Asuntolainaan menee 800€/kk, autolainaan 600€/kk. Aina lailla muuten kaikki menee lasten ruokaan, harrastuksiin, tarvikkeisiin yms.. säästöön ei rahaa jää
Kuulostaa todella vähältä. Kenelle se maksaa tuon verran? Jos yhteiskunnalle, niin on kyllä todella kustannustehokasta
Pankithan laittaa lapsen kuluihin 800 euroo kuussa.
Eipä perheellisenä oo asiaa lainoja paljoo kysellä...
Lapsen vakuutukset, harrastukset, ruoka, vaatteet ja tarvikkeet, lapsen huoneen vuokra (isompi asunto lapsen takia) kyllä maksaa aika lailla tuon summan kuukausitasolla
Mulle on ihan sama, mitä joku on laskeskellut. Eivät lapset ole mulle mikään sijoitus tai kuluerä, vaan he ovat perheeni.
Ennen vanhaan 100 markkaa kyllä ajat on muuttuneet kun poika ei kylvä eikä niitä, syy on kaupunkilaisten, halutaan helppoa loiselämää.
Onko tuossa summassa mukana lapsilisä vai onko se vähennetty jo pois? Lapsilisähän taitaa olla 18 vuodessa reilu 20000 euroa per lapsi
Jos ei harrasta ökyharrastuksia eikä osta jatkuvasti merkkivaatteita ja uusia iPhoneja ja iPadeja, niin tulee halvemmaksi.
kuulostaa suurelta ja ne seuraavat on halvempia. tai muuten en olisi neljää ikinä täyskasvuiseksi saanut.
Kolme lasta aikuiseksi kasvattaneena tuntuu mielestäni isolta summalta. Vaikeaa olisi jälkikäteen laskea, paljonko on oikeasti mennyt.