Aikuinen lapsi ei kerro, milloin tulee kylään
Hän muutti syksyllä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja nyt kai sitten itsenäistymisen hengessä ei kerro, milloin tulee käymään viikonlopuksi lapsuudenkotona. Kun kysyn, niin ei kerro tai sanoo, ettei tiedä. Aika usein tulee, joten ostan sitten ruokaa valmiiksi, mutta jos ei tulekaan, ruoka menee hukkaan. Vähän myös ikävää, kun ei tiedä, tuleeko ovesta yhtäkkiä joku vai ei, tai mihin aikaan. Onko tämmöistä ollut muilla, onko se vaan joku ohimenevä vaihe?
Kommentit (38)
Mun vanhemmat taas tekee tuota. Ihan sairaan ärsyttävää! Ja jotenkin tuntuu väärältä sanoa vanhemmalle (ja varmaan vielä vaikeampaa lapselle!), että saa tulla mutta ilmoita AINA kun oot tulossa!
Sano suoraan. Sovi käytännöt. Kerro että etsit rauhaa kotona.
Älä osta ruokaa. Kun lapsi saapuu, niin ihmettele, että oho, en arvannut odotella, nyt ei ole kuin kaurapuuroa ja pakastimesta marjoja.
Ota siltä avain pois ja sano, että se on nyt omillaan eikä voi marssia luoksesi kuin hotelliin.
Etkö sä ole kasvattanut sitä? Miesvauva, oletan?
Mun lapset varmistaa aina, että sopii tulla, vaikka niillä on avaimetkin.
Me asumme sen verran kaukana rautatieasemalta, että lapset pitää hakea. Eli heidän on pakko kertoa, koska ovat tulossa. Onneksi käyvät, se on ihanaa. Ostamme ja laitamme hyviä ruokia, katan pöydän kauniisti.
Ilmeisesti ei ole sun lempi lapsi.
Mun kohta itsenäistyvälle nuorelle oon kertonut, että aina saa tulla kotiin. Jos ei ole jääkaapissa mitään, niin kauppaanhan sitä pääsee kun nykyään on kaupoilla niin hyvät aukioloajat. Ja osaahan se nuori käydä kaupassa ja tuoda sieltä itselleen mieleistä syötävää? Ruokarahaa vaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat taas tekee tuota. Ihan sairaan ärsyttävää! Ja jotenkin tuntuu väärältä sanoa vanhemmalle (ja varmaan vielä vaikeampaa lapselle!), että saa tulla mutta ilmoita AINA kun oot tulossa!
Ei siinä ole mitään väärää. Et varaa ruokaa. Jos ne tulee ilmoittamatta, "et ole kotona" tai sanot niille, ettei ole ruokaa, hakekoot jotain kaupasta tai raflasta tai keittäköön puuroa itselleen. Lakanat on tietenkin pyykissä kaikki ja vierashuone sekaisin.
Siis kun ette osaa puhua toisillenne niin noista voi jotain oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohta itsenäistyvälle nuorelle oon kertonut, että aina saa tulla kotiin. Jos ei ole jääkaapissa mitään, niin kauppaanhan sitä pääsee kun nykyään on kaupoilla niin hyvät aukioloajat. Ja osaahan se nuori käydä kaupassa ja tuoda sieltä itselleen mieleistä syötävää? Ruokarahaa vaan mukaan.
Vtun kirjoitustaidoton lässykkä.
Joo autocorrect väänsi vinoon, enkä oikolukenut. Varmaan ymmärsit silti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vtun kirjoitustaidoton lässykkä.
Sä oot jäänyt ilman rakkautta.
Tuo on ohimenevä vaihe. Kohta käy vain jouluisin. Yritä nauttia tilanteesta vielä kun voit.
Pidä pakastimessa vararuokia jos sattuu yllättäen tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ota siltä avain pois ja sano, että se on nyt omillaan eikä voi marssia luoksesi kuin hotelliin.
Olen hemmotellut liikaakin ja koska toivon, että hän tulee, ostan aina hänen herkkujaan valmiiksi. Annan myös taloudellista tukea.
Minusta tuo on vielä ihan teinikäytöstä, että ei voi kertoa äidille tuleeko vai ei. Tosi epäkunnioittavaa ja itsestäänselvyytenä pitämistä. Toivottavasti hän vähän aikuistuisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Me asumme sen verran kaukana rautatieasemalta, että lapset pitää hakea. Eli heidän on pakko kertoa, koska ovat tulossa. Onneksi käyvät, se on ihanaa. Ostamme ja laitamme hyviä ruokia, katan pöydän kauniisti.
Sama meillä eli nuori pitää hakea asemalta. Juuri siksi kannattaa ajoissa ilmoitella, isolla todennäköisyydellä emme ole kotona valmiina hakemaan, vaan saattaa jäädä sinne asemalle odottelemaan useaksi tunniksi, ellei hoksaa palata opiskelukaupunkiin.
Osta vain pakkaseen ja kuivakaappiin valmiiksi. Mulla on aina jauhelihaa ja makaronia, teen laatikon kun tulee, toiselle on pakasteesa ranskalaiset ja grillimakkaraa. Juotavat tuovat itse koska mulla vain maitoa ja vettä. Kauppa on lähellä.
Ei tuo nyt miltään vaiheelta kuulosta, vaan ihan vaan ajattelemattomalta käytökseltä. Jos et halua omassa kodissasi asua jatkuvasti epätiedon vallassa siitä, koska joku tulee ja koska ei, sinun pitää sanoa, että haluat lapsen kotiin, mutta niin, että hän ilmoittaa etukäteen koska on tulossa. Liekö lapsesi tulee edes ajatelleeksi, minkälainen tilanne tuo on sinulle.
Oma sosiaalinen elämäni on aika olematonta ja tänä viikonloppuna ystäväni kysyi mukaan menoihin. En mennyt, kun ajattelin, että lapsi ehkä tulee käymään ja haluaisin nähdä. Nyt sitten istun täällä kotona yksin epätietoisena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hemmotellut liikaakin ja koska toivon, että hän tulee, ostan aina hänen herkkujaan valmiiksi. Annan myös taloudellista tukea.
Minusta tuo on vielä ihan teinikäytöstä, että ei voi kertoa äidille tuleeko vai ei. Tosi epäkunnioittavaa ja itsestäänselvyytenä pitämistä. Toivottavasti hän vähän aikuistuisi.
Ap
Ootko kysellyt, että miksi on perunut tulemisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ootko kysellyt, että miksi on perunut tulemisiaan?
Ei ole perunut, kun ei alunperin ole kertonutkaan, että onko tulossa vai ei.
Ap
Miksi ruoka menisi hukkaan? Mikset syö sitä maanantaina itse loppuun? Tai laita pakastimeen odottamaan lapsen seuraavaa käyntiä.
Armeijan aikaan poika ei vielä oikein ymmärtänyt ruokajuttuja. Asuttuaan vuoden itsellisesti asia meni perille.
Älä osta mitään valmiiksi vaan kerro, ettei hänelle varata ylimääräistä, jollei ilmoita tulostaan.